advies gevraagd voor restauratie oude dinky police box

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

advies gevraagd voor restauratie oude dinky police box

Bericht door Peter Parker »

Afbeelding
Deze heb ik via marktplaats gekocht, het is een oude politie telefooncel die gebruikt werd in Engeland. Ik had al een telefooncel en deze heb ik lang gezocht. Nu was deze zwart overgeverfd en je kan het blauw eronder zien. Ik zou eigenlijk die blauwe kleur er weer onder vandaan willen hebben als dat mogelijk is. Dat zwart is vrij dik aangebracht en voelt ook wat dikker en nog flexibel.
Afbeelding

Denken jullie dat dit kan en hebben jullie tips? Thinner?

Deze box werd gemaakt tussen 1936 en 1960.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Re: advies gevraagd voor restauratie oude dinky police box

Bericht door Matt Modelautos »

Peter Parker schreef:Denken jullie dat dit kan en hebben jullie tips? Thinner?
Met thinner haal je alle verf eraf inclusief de blauwe.
Maar als ik de foto's goed bekijk zat er waarschijnlijk ook al niet al te vele blauwe verf op voordat hij zwart werd overgeschilderd. :cry:

Ikzelf zou het eerst proberen met een wattenstaafje gedompt in Lux DL-90,...i.d.d. hetzelfde spul waarmee je ook tampon-prints van auto's kunt verwijderen. Hier kun je namelijk ook heel secuur verf mee verwijderen (heb je wel een engelengeduld voor nodig). Zie het als een restaurateur die een oude vernislaag van een schilderij af moet halen zonder het te beschadigen.
Een andere optie zou zijn eerst een goed stukje blauw zichtbaar te krijgen en dan de juiste kleur verf te mengen.
Daarna alles verwijderen en geheel opnieuw spuiten.
Dus,...wat is wijsheid ?
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
a vd winkel

Bericht door a vd winkel »

ik wist dat je nu ineens into doctor Who was....
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

als je gaat voor de restauratie, dan zou je inderdaad alleen de zwarte verf eraf moeten halen, de stukken waar geen verf zit zou je voor lief moeten nemen.

Echter wil je hem in AGAN staat hebben, dan moet je alles eraf halen en opnieuw spuiten...

wat je wilt, maar eenvoudig is het niet om alleen de zwarte verf eraf te halen.
Daytona69
Contacteer:

Bericht door Daytona69 »

Als de blauwe verf goed vast zit en de zwarte met je nagel te verwijderen is zou je het ook met sterk klevend plakband kunnen proberen , bijvoorbeeld militair ductape of bruin verpakkingstape , maar eerst op een onzichtbaar plekje proberen!
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Leuke aanwinst, jochie :mrgreen: :thump_up: Net wat Matt zegt proberen om met een wattenstaafje gedrengt in een oplosvloeistof de zwarte verf laagje voor laagje te verwijderen. Je verveeld je dan niet de komende tijd en wordt er lekker high van :mrgreen:
togicollector

Bericht door togicollector »

Een probleeem waar ik ook al meeerdere keren tegenaan ben gelopen en niet iets wat je overhaast moet doen. Natuurlijk kies je ervoor om de originele blauwe lak eronder vandaan tee krijgen en niet voor opnieuw spuiten.

De genoemde opties met tape kan maar vind ik toch nog best gevaarlijk. Ik heb ook wel eens gezien dat je er alle lak mee aftrekt. Vroeger werd tenslotte geen primer gebruikt en de originele lak hecht niet altijd heel erg goed. Voor het werken met tape moet die ondergrond beter hechten dan de toplaag.

Hard is de originele lak wel, ook van een ouderwetse samenstelling. Je moet op een onbeduidend hoekje eens proberen of dat modernere lak is, zoals bijv. Humbrol. In dat geval kun je inderdaad met veel geduld heel voorzichtig die toplaag oplossen met het gemoemde middel (ken ik niet, maar ga ik ook eens proberen) of met wasbenzine (tast de originele lak absoluut niet aan, eindresultaat kan wat dof zijn maar dat krijg je met autowas weer goed). Het zal wel poetsen en veel geduld worden maar uiteindelijk ook succesvol. Als de zwarte lak ook een echte ouderwetse laksoort is die er al heel lang op zit dan wordt het er niet makkelijker op.

Afhankelijk van de gebruikte zwarte lak zal je werk succesvol zijn of toch tegenvallen. Een ei van columbus is hier, voor zover ik weet, niet voor.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie