Wat is jullie "verzamelstrategie"

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Herman
Contacteer:

Wat is jullie "verzamelstrategie"

Bericht door Herman »

Zoals de titel zegt, op welke manier verzamelen jullie modelauto's, en op welke manier maken jullie keuzes?

Verzamel je slechts auto's van een bepaalde coureur, bepaald merk, een bepaalde schaal, een bepaalde modelautofabrikant?

Zelf verzamel ik enkel Bugatti, en eventueel wat er mee te maken heeft.
Dit enkel in 1:24 of groter. (overigens kreeg ik een 1:43 Le Mans 1939 voor kerst, die ik uiteraard niet wegdonder).
Voor mij gaat het erom om in de schaal 1:24 of groter een zo'n compleet mogelijk overzicht te creeren van de klassieke Bugatti's.
Mijn voorkeur gaat uit naar fabrikanten met een goede detaillering, en liefst zo veel mogelijk van metaal: Revival, Pocher, Franklin Mint, etc. Heb ik een bepaald model van deze fabrikant, dan zal er minder snel een plastic model bijkomen, van mindere kwaliteit. (waarbij ik eerlijk zeg dat, als de prijs laag is, ik het toch meeneem. Kan er altijd een andere versie van bouwen.)

Waar ik op het moment een beetje mee zit:
Nagenoeg de gehele serie nieuwe Bugatti's (EB110, EB112, ID90, Veyron) zijn als 1:43 uitgegeven (en lastig te verkrijgen, maar daar is het een hobby voor). Nu zag ik dat Autoart de Veyron en Chiron als 1:18 uit gaat brengen. De EB110 heb ik liggen in 1:18 (van befaamde Bburago-bagger kwaliteit). Zal ik nu die 1:18 modellen toch kopen? Is Autoart een beetje fatsoenlijk?
Jos
Schaal: 1:43

Bericht door Jos »

ik verzamelde eerst alles van Jos..nu alles van alonso, en wat ik mooi vind..
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik verzamel alles van DTM, allereerst alle 1:43 modellen van 2000 t/m nu (en af en toe wat oude garde) en daarna de 1:18 en 1:87 als ze een beetje leuke prijzen hebben.

Van de Formule 1 verzamel ik Senna artikelen en alle 1:43 auto's van Villeneuve, af en toe een 1:18. Daarnaast van Coulthard de 1:43

En van Porsche verzamel ik wat ik mooi vind, maar dan wel met een Le Mans verleden.
Laatst gewijzigd door Markopolo op vr 01 okt 2004 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ik ben als fan van Michael Schumacher gewoon ooit begonnen met het kopen van 1 modelauto, vraag met niet welke :roll: ben ik vergeten :oops: dacht dat het een 1:18 was :oops:

Hierna ben ik er wat meer gaan kopen en bij een zaakje waar ik vaak kwam vroeg ik of die toevallig een lijstje had met alle Schumacher auto's en toen kwam die aanzetten met zo'n Minichampscatalogus en sindsdien ben ik alle schalen aan het verzamelen om die lijst compleet te krijgen.
En dat is in 1:18, 1:12, 1:24, 1:43, 1:64 en 1:8.

Maar toen ik in 2000 Le Mans keek via Mr Zap (toen heette de digitale tv nog zo) keen ik 24 uur Le Mans LIVE op 4 verschillende kanalen met nederlands commentaar en dat vond ik natuurlijk schitterend.

Tijdens deze 24 uur live hadden ze via MrZap ook een live veiling georganiseers met:
een overall van Mike Hezemans (Lotus GT-1 1997)
Balaclava van Jan Lammer
raceschoenen van David Hart
handschoenen van Hans Hugenholtz
helmvizier van Peter Kox
Teamshirt van Tom Coronel
Raceslick van de Viper GTS-R
Allemaal gedragen en gesigneerd en van 2000 Le Mans.

Toen ik dat allemaal gewonnen/gekocht had inclusief een kartevent met Mike Hezemans in een Duokart :lol: was ik helemaal weg van Le Mans

Dus sindsdien spaar ik ook Le Mans wagens in 1:43 en 1:18.

En ja allemaal willekeurig door elkaar net waar me oog op valt:D dus niet echt een strategie
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Ik verzamelde altijd Ferrari (1:18 en ook wat 1:43) Maar omdat ik GT modellen toch wel erg mooi vind spaar ik nu vooral Gt's in 1:18, racing for Holland in 1:43 en Ferrari challenge modellen in 1:43.
Afbeelding
DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Herman schreef:Waar ik op het moment een beetje mee zit:
Nagenoeg de gehele serie nieuwe Bugatti's (EB110, EB112, ID90, Veyron) zijn als 1:43 uitgegeven (en lastig te verkrijgen, maar daar is het een hobby voor). Nu zag ik dat Autoart de Veyron en Chiron als 1:18 uit gaat brengen. De EB110 heb ik liggen in 1:18 (van befaamde Bburago-bagger kwaliteit). Zal ik nu die 1:18 modellen toch kopen? Is Autoart een beetje fatsoenlijk?

Autoart is meer dan fatsoenlijk. Wees gerust, dat zijn echt goede modellen. Tegen de tijd dat ze uitkomen kun je ze natuurlijk overal vinden op internet (of in de modelautowinkels) om zelf een oordeel te vellen.

Dan mijn verzamelstrategie. Ik verzamel voornamelijk straatauto's in 1:43. Ik bind mij hierbij niet echt aan één merk, maar zoek wel op kwaliteit. Ik bekijk ieder model afzonderlijk, of het origineel me aanspreekt, en soms ook of het wellicht een waardevol model gaat worden. Ik kies dan eigenlijk altijd de uitvoering/kleur die ik het mooist vind, dus je zult bij mij niet 6 keer hetzelfde model aantreffen.
Verder verzamel ik wat rallymodellen (en diorama's, voor een fraaie presentatie), ik wil van elke historisch belangrijke rally-auto in elk geval 1 model hebben (dus 1 Delta, Impreza, Stratos, Alpine, 205, Quattro enzovoorts) en kies de coureurs die mij het meeste aanspreken als er veel verschillende mogelijkheden zijn.
De merken die het meest vertegenwoordigd zijn in mijn verzameling (of die er thans alleen maar bij zullen komen) zijn Minichamps, Autoart, Ebbro, Ixo, Norev en Kyosho.
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Alleen maar 1:43.

In principe auto's die op Le Mans hebben gereden of in aanverwante series zoals 24 uur Daytona, 12 uur Sebring, American Le Mans series en WK sportscars.

Soms veroorloof ik me nog een verder uitstapje. In de 70-er en 80-er jaren werd het DRM (verre voorouder DTM) gereden onder dezelfde reglementen als het WK en kom je dus dezelfde auto's teams en rijders tegen. Diezelfde auto's zie je ook nog een beetje in de oude Giro d'Italia.
Het Japans GT kampioenschap omvat ook lange(re) afstands races, dus de Honda NSX van Tom Coronel kan ook nog wel.

Ik spaar niet specifieke merken, maar heb wel voorkeuren uiteraard.
Mijn keuze wordt vaak bepaald door het aanbod van de verschillende fabrikanten:

- Minichamps is gewoon heel mooi :thump_up: (wel duur);
- Ixo heeft dezelfde auto's en vaak iets minder mooi en aanmerkelijk minder duur :angel: ;
- Spark bouwt die sportscars die Minichamps niet heeft, en heel mooi!;
- Quartzo heeft alle oude Groep C en Groep 5 Porsches e.d.;
- Onyx ook maar een kwalitiet minder;
- Trofeu de Porsche 936 en WSC, prima spul;
- Vitesse heeft de Porsche GT's uit de 90-er jaren;
- Action Performance heeft juist de Amerikaanse auto's als Corvette en Panoz;
- Ebbro juist weer het Japanse spul (JGTC);
- Brumm en Best hebben de Porsches, Ferraris en Lancias uit de 70's.
etc etc

Ik heb er ruim 200 inmiddels. :dance:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
GiRacer
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Ik spaar hoofdzakelijk 1:18, vind ik een mooie schaal om de detaillering van een F1-wagen te kunnen bekijken. Soms 1:43 omdat daarin nogwel eens speciale modellen voor uit komen, en omdat ik 12/13 was toen ik begon met sparen ook 1:64 (dankzij het weinige geld).

Ik ben begonnen met het sparen van Schumacher modellen, dat er nu hoofdzakelijk ferrarimodellen op mijn kamer staan komt dus door Schumacher, niet zo zeer door Ferrari.
Verder spaar ik ook Verstappen modellen, maar dan alleen als het model zelf mooi is, niet om een verzameling compleet te maken.
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Ik verzamel Ferrari 1:18 en in principe alleen van types die ik zelf in het echt gezien heb.
Ik heb ook andere schalen verzameld (m.n. 1:43) en andere merken, maar je moet toch ergens een grens leggen en ik heb veel verkocht.
1:18 is niet gunstig wat betreft kastruimte, maar wel wat betreft detailering en totale vorm. Exoto en Kyosho zijn mijn favorieten.

Daarnaast heb ik nog een verzamelingetje legervoertuigen (Solido, Verem).
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

en ik ook verzamel alleen Ferrari 1:18 en dan alleen de straatmodellen. Er is hier (nog) genoeg keus in te vinden en ik heb eigenlijk zolang ik mij kan herinneren een zwak voor Ferrari gehad. Waarom weet ik eigenlijk niet het is misschien ergens een keer fout gegaan :think: .
Ik heb er op dit moment een 41 stuks onder gebracht in 2 vitrines waarvan 1 een hoek vitrine, maar ik moet binnenkort om een 3e, want ik heb alweer parkeerplek te weinig... :wink:

Ook blijven vrachtwagens mij intereseren, al heb ik er geen enkel model van... Wel heb ik verschillende boeken over vrachtwagens die ik zo nu en dan eens uit de kast pluk om ze eens rustig te bekijken.
Afbeelding
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Ik ben begonnen met verzamelen in 1996. Hoofdzakelijk 1/18 en 1/43 Minichamps modellen, waaronder de hele 1/18 en 1/43 Schumacher collectie. Ook heb ik de nodige 1/43 BBR Schumacher modelletjes gehad. Niet zelf gebouwd, maar door BBR.
Een klein jaartje later deed Exoto zijn intrede in Europa. Ik was meteen verknald in deze detaillering en besloot om de gehele GP Classic serie te gaan verzamelen. Ook nog eens de nodige uit de Racing Legend serie van Exoto.
De eerste Exoto's kosten toen nog 175 Gulden. Voor het overige verzamelde ik de Amerikaanse 1/18 merken Carousel 1, GMP, Action Performance en het Duitse 1/18 merk CMC.
Met Minichamps was ik gestopt, omdat Mattel/Hotwheels de rechten overgenomen had van Ferrari en jammergenoeg nog altijd heeft.
Maar vergeleken met Exoto vind ik de Minichamps modellen achteraf ook waardeloos.

In 2002 had ik 6 volle vitrine kasten tot ik onverwachts getroffen werd door een hartinfarct met bijna dodelijke afloop. Aangezien dit toch een ingrijpende verandering bracht in mijn kijk op het leven, had ik geen zin meer in verzamelen. Maar dat zat achteraf gezien toch meer tussen de oren.
Ik heb toen voor praktisch een appel en een ei mijn hele verzameling met en met verkocht. Alleen de Ferrari modellen van Exoto had ik nog behouden in nog maar 1 aanwezige vitrine kast. Ferrari heeft altijd iets aparts bij me.

Na 1 jaartje herstelde ik toch vrij snel en kreeg ik toch weer een positieve kijk op het leven met enorm veel steun van mijn vrouw en zoontje. Ik kreeg weer zin in verzamelen. Alleen wilde ik het niet meer zo veelvoudig aanpakken en alleen nog maar 1/18 Ferrari modellen gaan verzamelen.

Inmiddels heb ik op de kop af 40 Ferrari modellen, waarvan de meeste handbouw resin modellen zijn. Het zijn wel modellen, die bijna niet te bemachtigen zijn en ik moet er soms maanden op wachten, maar het wachten wordt dan wel dubbel beloond.
Van Die-cast verzamel ik alleen de "No Driver" versie's van Exoto en de 1/18 Ferrari modellen van Kyosho.
Hoofdzakelijk formule 1 modellen maar ook enkele race versie's uit de 50er en 60er jaren.

Ik wilde het alleen bij 1/18 modellen laten, maar intussen heb ik 3 modellen 1/20 van Revival en 1 model schaal 1/24 van Tameo. Dit zijn metalen bouwmodellen, maar zijn gebouwd door professionele modelbouwers. Waanzinnig mooi gedetailleerd, al zeg ik het zelf. Zelf heb ik daar de hand niet voor om ze zo mooi afgewerkt te kunnen bouwen.

Voor mijn verzameling heb ik een grote nieuwe stofvrije winkelvitrine gekocht. Om mijn verzameling nog wat op te fleuren in mijn vitrine, heb ik nog een 5-tal Sheercast/Endurance beeldjes schaal 1/9 van diverse Ferrari wereldkampioenen coureurs eraan toegevoegd. Ik ben nog op zoek naar het beeldje van Mike Hawthorn, dus als iemand een tip heeft, dan hoor ik dit graag. Voor het overige staan er nog hier en daar wat minichamps 1/8 helmpjes van Ferrari coureurs tussen.

Zoals ik mijn verzameling nu omschrijven moet, dan geeft mijn verzameling een stukje historische geschiedenis weer van Ferrari. Op de Kyosho modellen na (enigste niet Race-versie's op de Daytona na), is aan elk model een historisch verhaal aan gekoppeld. Dat is ook de bedoeling van mijn Ferrari verzameling. Niet alleen verzamel ik gedetailleerde modellen, maar ook met een verhaal eraan vast. Daarom dat ik de Kyosho modellen ook zo een beetje onderin gestopt heb.
Naarmate er meer modellen bij komen, dan zullen de Kyosho modellen ook met en met verdwijnen ivm plaatsgebrek die dan optreedt.

Voor die interesse hebben om enkele foto's te bekijken, kunnen onderstaande link aanklikken. Foto's zijn van een niet geweldige kwaliteit en ik zal proberen binnen korte tijd om deze te vervangen door nieuwe.

http://modelautoforum.nl/viewtopic.php?t=31

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
GiRacer
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Zoo.. best heavy verhaal!

Gelukkig ben je er goed uitgekomen! (En weer lekker aant verzamelen) :)
Monty2004
Contacteer:

Bericht door Monty2004 »

The Red Dream schreef:..... Aangezien dit toch een ingrijpende verandering bracht in mijn kijk op het leven, had ik geen zin meer in verzamelen.

Sommige gebeurtenissen geven je een andere kijk op het leven!
Maar zo zie je dat een echte passie nooit verdwijnt. Mijn complimenten voor je openhartige verhaal..... en natuurlijk de indrukwekkende verzameling. :thump_up:

Ik maak gelijk maar van de gelegenheid gebruik om iets over mijn collectie te vertellen. Sinds zo'n 11 jaar verzamel ik F1 modellen. Tot twee jaar terug verzamelde ik alle F1 modellen die ik maar enigszins mooi vond (diverse coureurs/teams).

Op een bepaald moment werd het echter een cocktail in mijn vitrinekast,
Daardoor besloot ik mij toe te leggen op mijn favoriete F1 teams: Williams en Jordan.

In het formaat 1:18 (hoofdzakelijk Minichamps uiteraard) heb ik van beide teams tot 2003 alle modellen die er op de markt zijn uitgebracht (Williams 1993 > 2003, Jordan 1991, 1995 > 2002).

Het wachten is nu op de Jordan (Fisichella's First win) van Minichamps. Die van Hotwheels met dat houtblokje komt er bij mij niet in :!:

Naast de 1:18 modellen heb ik nog enkele bijzondere 1:43 modellen, waaronder een pitstop diorama uit 2000 en de Michelin testversie (waar wij bij aanwezig zijn geweest op Monza).

Mvg
Jakob
Monty2004
Contacteer:

Bericht door Monty2004 »

truffeltje100 schreef: Nou heb je me toch heel erg nieuwsgierig gemaakt naar de "Hotwheels met dat houtblokje". Wat is dat dan voor iets, heb je er toevallig een foto van?

Die Jordan met het houtblokje betreft de Hotwheels Fisichella's first victory. Met regenbanden en een heus authentiek stukje bodemplaat van de/een Jordan EJ13......

http://www.modelcarweb.nl/html/product_ ... ctid=13182

Mvg
Jakob
Laatst gewijzigd door Monty2004 op wo 14 jan 2004 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
UPScars
Contacteer:

Bericht door UPScars »

Mijn verzamelstrategie is eigenlijk simpel; ALLES van UPS wat rijdt of gereden heeft. Schaal maakt niet uit.
Heb m`n eerste modelletje "gewonnen" op een cursus bij UPS in '93/'94 ofzo.
En daarna eigenlijk alleen de via UPS verkrijgbare modellen verzameld (moet er nog 2 van wat er nu uit is; maar de kunst is ze niet te kopen natuurlijk... :twisted: )
Ben op een race weeked in Assen, '97 geloof ik, met klanten besmet geraakt met het Porsche-cup virus en zo de gesponserde modellen in gerold.
Sinds 3 jaar rijdt er in de Nascar Winston cup Dale Jarrett met een UPS Taurus rond. En daar verzinnen ze elke keer nieuwe modellen als er weer eens een speciale uitvoering gereden heeft.
Dus nog genoeg te doen/verzamelen.

Heb sinds enige tijd contact met een "collega" in de States die eerst pinnetjes verzamelde maar nu ook modellen van UPS en wij helpen elkaar aan allerlei modellen (zoeken/betalen/verzenden)

Hoog op m`n verlanglijstje staat een Tjoektjoek in de UPS kleuren.
Zo`n brommerachtig iets, heeft in ieder geval in Singapore gereden en er zijn modellen van.
Ik weet dat er een UPS-er in Belgie er 1 heeft!!
Ben er ten tijde van de Olympische spelen in Nagano nog serieus mee bezig geweest, mailen met Jappen/Aussies etcetera maar niet gelukt. :cry:
Gesloten