30 plusser meldt zich

, hier mijn virus.
Ik ben toen ik +/- 7 jaar was begonnen met het verzamelen van auto’s en vrachtwagens. De vrachtwagen waren voornamelijk van Siku en deze kreeg ik eigenlijk. Matchbox heb ik heel veel gehad, veel om mee te spelen, maar ook hele mooie die op mijn planken stonden die in mijn slaapkamer hingen.
Alleen ik haalde nogal eens wat kattenkwaad uit en toen ik ongeveer een jaar of 9 was (Ik weet het niet precies meer) heb ik met vuur op mijn kamer zitten spelen, met als gevolg dat mijn gordijnen in de fik vlogen enz. Gelukkig was ik snel beneden om het slechte nieuws te vertellenen heb mijn pa nog nooit zo snel naar boven zien gaan. Hij kon mijn kamer, op de gordijnen, een weggesmeult plafond en een weggebrand kozijn de rest nog redden.
De volgende dag zijn we de echte schade op gaan nemen. Heel veel was zwart en vies, maar het ergste moet nog komen. Ik keek naar mijn planken met de auto’s en de trucks en tot mijn schrik kon alles zo de vuilnisbak in.
Het was schijnbaar zo heet geweest(Vandaar ook het weggesmeulde plafond.) dat alle plastic onderdelen gesmolten waren.
Ik had Siku trucks waar van die bouwpakketjes (Parkeerplaats, Tankstation, enz)op stonden, dit was 1 bonk plastic geworden.
De autootjes waren hun raampjes kwijt en de bandjes waren aan de planken vast gesmolten.
Al met al de hele verzameling (8 Trucks en +/- 25 auto’s) naar de knoppen.
Ik kon dus helemaal opnieuw beginnen. Voor straf kreeg ik natuurlijk geen trucks meer en moest voortaan maar zelf mijn auto’s kopen van mijn zakgeld. Het opknappen van de zolder zou immers al duur genoeg worden.
Een paar jaar heb ik dus niet veel aan mijn verzameling kunnen doen. Ondertussen was ik al enorme fan van de F1(1988), vooral “die man met die gele helm” wat later Ayrton Senna bleek te zijn. Hier starte mijn verzameling in zekere zin ook eigenlijk weer mee. Na jaren geen duur autootje meer gekregen te hebben, kreeg ik met mijn verjaardag een auto met een man met een gele helm op.
Daarna kocht ik soms een auto en kreeg er met mijn verjaardag. En zo werd mijn verzameling weer opgebouwd. Mijn wereld storte toen ook een beetje in toen Senna in 1994 dodelijk verongelukte op San Marino.
Sindsdien spaar ik ook alles wat Senna ook maar heeft aangeraakt in 1:43 en ook speciale dingen van Senna (Beeldjes, cd’s, boeken, enz) Maar van Formule 1 verzamel ik eigenlijk niks meer.
Mijn ogen vielen in de loop der tijd op een autorace(1994 a 1995), rode Alfa’s met dikke uitlaten, brede Mercedessen en lange Calibra’s die elkaar het leven zuur maakte. Deze weren op schaal in 1:43 nagemaakt door Minichamps en nu ook door Spark waardoor ik dit een beetje ben gaan verzamelen, er kwam ook STW, BTCC enz. bij, maar deze uiteindelijk weer weggedaan en met de DTM doorgegaaan en verzamel sinds 2000/2001 complete startvelden. Wat DTM betreft heb ik geen echte held, van dit spaar ik gewoon alles wat los en vast zit in 1:43 en soms 1:18. Maar ook foto’s, krabbels, petjes, de voorgeschiedenins 1984 t/m 1993, enz.
Verder vind Porsche een geweldig mooie auto, omdat ik toen ik een jaar of 15 was een keer mee mocht rijden in een Porsche 911 race uitvoering op Zandvoort. Mijn vader deed daar zo’n race-dag, en ik mocht mee als aanhang. Stond daar een beetje verloren rond te kijken. Tja mocht immers nergens in. Totdat er iemand op me af kwam die vroeg of ik een ritje als bijrijder in de Porsche wou. Er had namelijk iemand afgehaakt (Huh??)
Deze ervaring was zo geweldig dat de Porsche een warm plekje in mijn hart heeft. En omdat ik vanaf 2003 bevangen ben door het Le Mans virus verzamel ik alle 911 GT3’s die vanaf 2003 daaraan hebben deelgenomen. En doordat je dan gaat zoeken naar mooie Porsche plaatjes kwam ik vanzelf bij de Flying Lizard terecht wat ik dus als team verzamel.
Ben een echte autosport fan en als je dan veel naar circuits gaat dan wordt je vanzelf verliefd op een bepaald soort auto, vanwege de lijnen, de sound enz. en bij mijn zijn dat de Murcielago R-GT/SV en de Corvette C5R, C6R en later geworden.
En sinds 2 jaar verzamel ik handtekening op een BBR startplankje en zet daar dan de auto (in 1:43) van in mijn ogen held(in)en op, zoals Jorg, Bergmeister, Andy Priaulx, Susie Stoddart, Peter Kox, Mike Hezemans, Chris Albers, van Merksteijn, Luc Alphand en ga zo maar door, gewoon mensen die in mijn ogen een aardig potje kunnen sturen en die ik ook persoonlijk heb gesproken.
Dit alles wordt geconserveerd in een aparte kamer en uitgestald in 13 Bertby's.
Zo genoeg geloeld