Ik ben ook veel te laat met mijn lijstje. Overigens is het haast niet te doen een top 10 van Ferrari modellen, ieder model heeft vaak wel iets moois. Maar goed ik zal er eens een paar neerzetten.
1] 250 Testa Rossa 1958 (pontoon fenders)
2] FXX Evoluzione
3] 458 Italia
4] Enzo (in zwarte uitvoering)
5] 375 Plus
6] 250 GTO 1962
7] 125S
8] 599XX
9] F430
10] 250 GT SWB
Vraag me morgen weer om een top 10 van ferrari modellen samen te stellen en de lijst zal er waarschijnlijk weer anders uit gaan zien. Ik hou absoluut van de klassiekers van Ferrari, maar ik zie ook hoe mooi de nieuwe modellen kunnen zijn. De moderne Ferrari's van nu zijn geboren uit al hun voorgangers en veel unike design elementen zijn terug te herleiden naar de echte klassiekers. Ik denk ook dat je de nieuwe Ferrari's niet mag vergelijken met die van vroeger. Stel je voor dat Ferrari zich vasthield aan hun klassiekers, dan zouden ze zich niet meer kunnen meten aan de concurentie. Je kan als fabrikant niet achterblijven. En Ferrari staat er om bekend om vooruitstrevend te zijn, de beste te willen zijn, de snelste. Een uitspraak van Enzo was dan ook: je hebt geen aerodynamica nodig als je motor sterk genoeg is. Design was ondergeschikt aan snelheid en technologie. Tuurlijk telt het design ook, en heeft dat ook altijd gedaan, maar het is niet waar Ferrari om bekend is geworden. Dat neemt niet weg dat er werkelijk juweeltjes zijn gemaakt in de stallen van Maranello!
Maar goed... een top 10 dus. Ik vraag me nu al weer af waarom de 575MM er niet tussen staat of de 246 Dino... Pffff... ik kan niet kiezen...