goeie morgen
ik heb ff een vraag ik wil in mijn garage en op me auto's decals gaan plakken en gebruiken.
waar ken ik de afmeting vinden voor schaal 1:18 en in welk programma ken ik ze zelf maken of verkleinen.
mvg sebas
afmeting decals
Re: afmeting decals
schaal 1/18 => zegt het zelf
met 18 verkleinen ....
voor op wagens of gebouwen => meet deze op het oppervlak en kijk wat het max past of wat best in de buurt komt
(paar dagen geleden decals gemaakt waaronder 1 voor op zijspiegel, was 5mm op 1mm (lastig op zijn plaats te krijgen ook ...)
decals maakt ge best met een vectorieel programma als illustrator
printen moet op decal papier uiteraard
indien inkjet => inktjet decal papier en na printen behandelen met product om ze 'waerdicht' te maken
indien laserjet => laserjet decal papier en zijn direct bruikbaar.
let wel, de standaard printer print GEEN witte decals!
ge kunt wel wit decal papier gebruiken voor te printen voor decals met witte achtergrond
maar witte tekst op doorzichtige decal paier gaat niet (moet ge dus 'omgeving' printen maar dan moet dat wel zelfde kleur zo goed als benaderen als waar dee moet komen.
met 18 verkleinen ....
voor op wagens of gebouwen => meet deze op het oppervlak en kijk wat het max past of wat best in de buurt komt
(paar dagen geleden decals gemaakt waaronder 1 voor op zijspiegel, was 5mm op 1mm (lastig op zijn plaats te krijgen ook ...)
decals maakt ge best met een vectorieel programma als illustrator
printen moet op decal papier uiteraard
indien inkjet => inktjet decal papier en na printen behandelen met product om ze 'waerdicht' te maken
indien laserjet => laserjet decal papier en zijn direct bruikbaar.
let wel, de standaard printer print GEEN witte decals!
ge kunt wel wit decal papier gebruiken voor te printen voor decals met witte achtergrond
maar witte tekst op doorzichtige decal paier gaat niet (moet ge dus 'omgeving' printen maar dan moet dat wel zelfde kleur zo goed als benaderen als waar dee moet komen.
oke bedankt
ja het stukje met 18 verkleinen zo ver was ik.
ik bedoelde eigenlijk als ik een foto in zo'n tekenprogramma zet bv corldraw of illustrator naar welke pixelmaat ik dat dan moet verkleinen,
of doen die program's ben er niet zo in thuis
.
ik het met standaard paint geprobeerd maar dan kom niet goed uit . of te klein of te groot maar goed ken ook aan mij legge
alast bedankt
mvg sebas
ja het stukje met 18 verkleinen zo ver was ik.
ik bedoelde eigenlijk als ik een foto in zo'n tekenprogramma zet bv corldraw of illustrator naar welke pixelmaat ik dat dan moet verkleinen,

ik het met standaard paint geprobeerd maar dan kom niet goed uit . of te klein of te groot maar goed ken ook aan mij legge
alast bedankt
mvg sebas
ik meet op de modellen de maat die nodig is
maak decal in illustrator
neem dan nieuwe afbeelding (leeg) met de correcte maat en sleep dan decal in de nieuwe geopent afbeelding en verklein het tot het past in dat kadertje
dan heb ik de juiste maat, daarna sleep ik alle afgewerkte decals naar 1 A4 formaat om af te drukken
maak decal in illustrator
neem dan nieuwe afbeelding (leeg) met de correcte maat en sleep dan decal in de nieuwe geopent afbeelding en verklein het tot het past in dat kadertje
dan heb ik de juiste maat, daarna sleep ik alle afgewerkte decals naar 1 A4 formaat om af te drukken
waar kun je dat decallpapier kopen?
ebay, modelbrouwers, ...
Ik gebruik sinds kort ook een Vector programma-tje en ben vollop aan het wachten op Adobe photoshop.maak decal in illustrator
Ik ben nu meestal bezig op "het zicht" met andere woorden de foto aanpassen tot ik de juiste maat gevonden heb en afdrukken op gewoon A4 papier. Deze test dan uitknippen en op het model aanbrengen en kijken of dit goed zit. Nu zit er een bepaalde routine in en weet ik al welke maten ik kan gebruiken voor mijn modellen.
Hoe doet u het dan ? Je kan toch maar enkel dan van uw voorbeeld/decal een vierkant/rechthoek maatname nemen?
Uw volledige decal zit dan in dit vierkant/rechthoek ? Ben ik nog juist mee ?
Dit heb ik nog nooit uitgetest, dus ben wel eens benieuwd !
Dit is het mooie aan deze programma's, die tekenen in Vector. Dit wil zeggen dat je niet echt rekening moet houden met uw pixels. Dit mag je wijzigen, het blijft zijn originele lijnen behouden. Natuurlijk moet je een echte tekening hebben.ik bedoelde eigenlijk als ik een foto in zo'n tekenprogramma zet bv corldraw of illustrator naar welke pixelmaat ik dat dan moet verkleinen,
Greetz
M.
ge tekent de decal op de grootte die je wenst (bvb van een jpg als achtergrond overtekenen)
daarna neem je de breedte en hoogte die de decal op de wagen kan/mag/moet hebben en maak je een nieuwe (lege) afbeelding met die maat
daarna plaats je de decal daarin en verklein/vergroot je deze tot de randen geraakt worden
daarna neem je de breedte en hoogte die de decal op de wagen kan/mag/moet hebben en maak je een nieuwe (lege) afbeelding met die maat
daarna plaats je de decal daarin en verklein/vergroot je deze tot de randen geraakt worden