Ah en dan is er nog een Darda

Erg leuk om te lezen die achtergrond informatie. Een goede vriend van me kocht als een van de eersten een nieuwe Uno Turbo. Wat een eng hard lopend autotje was dat (je had echt het gevoel dat dat ding te hoog was voor de snelheid van over de 200 km/u). Snel optrekken, terwijl je bovenaan de afslag staat en naar links wilde, betekende een enorme berg onderstuur en bijna rechtdoor gaan...Veicolo schreef:Leuke bijdrage chummy dj. Ik wist niet dat Norev ook een Méhari had gemaakt. Ik blijf ze leuk vinden die oude Norevs.
Ook een Norev, maar dan een moderne van metaal:
http://img62.imageshack.us/img62/4746/uno45sf.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img222.imageshack.us/img222/7150/uno45sb.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno 45S uit 1983.
De Uno werd in 1983 geïntroduceerd als opvolger van de Fiat 127 en was een ontwerp van Giugiaro. De eerste serie van de Uno kende twee uitvoeringen: een drie- en een vijfdeurs hatchback. De auto werd geprezen om het ruime interieur (van een vaak rammelend dashboard wist men toen nog niet)en het lage brandstofverbruik. De Uno was leverbaar met de aloude 903cc uit de 127, de 1116 en 1301cc uit de 128 en een 1.3 dieseltje. Vanaf 1985 was hij leverbaar met de moderne 1.0 FIRE motor die we ook nu nog in veel Fiats terugvinden en met een 1.7 diesel.
Giugiaro verwerkte in de Uno veel ideeën die hij had opgestoken van zijn Lancia Megagamma conceptauto. De Uno leerde dat een auto niet noodzakelijkerwijs een lage bouw hoefde te hebben om aerodynamisch te zijn. In 1984 werd de Uno verkozen tot auto van het jaar. Een stevige concurrent in die dagen was de Peugeot 205 die ook in 1983 het levenslicht zag en op de tweede plaats eindigde in diezelfde verkiezing.
Modelletje is zoals gezegd van Norev.
Ach, een kniesoor die daar op let, toch straatauto?tom schreef:...die in dit topic passen, hoewel de Audi Cabriolet met zijn introductie uiteindelijk moest wachten op de facelift van 1991 en daardoor er officieel net buiten valt...