afstoffen modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Jos
Schaal: 1:43

Bericht door Jos »

ik gebruik make-up kwasten. Deze hebben zachte, stijve haren, die mijn modellen goed schoon houden. Overigens je vitrinekast van boven stofvrij maken scheelt een hele hoop :thump_up:

Het is ook belangrijk om het goed bij te houden, zeker bij autos met decals. Het stof kan namelijk gaan aankoeken door bijv veranderingen in temperatuur enzo. Autos met decals durf ik niet aan met luchtdruk, gewoon een kwastje dus.

Swiffer heb ik nooit gebruikt, hebben meer mensen hier ervaring mee?
BU
Contacteer:

Bericht door BU »

ik gebruik make-up kwasten.

Hoe ben jij op dit idee gekomen? :mrgreen:

PS: Ik gebruik een 100% katoen stofdoek, en soms ook een kwast. Wat voor een weet ik niet.
Bracer

Bericht door Bracer »

Swifferdoeken (b-merk) vind ik niet zo ideaal aangezien er plastic draden doorheen lopen om het geheel bij elkaar te houden, deze kunnen nog wel krassen achter laten en heb ik daarom ook snel laten varen. Nu gebruik ik alleen nog een katoenen doek en af en toe goed blazen :lol:
Afbeelding
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Ik heb al mijn modellen nog in de originele verpakking zitten...
Dus van een stoffige vitrine heb ik (-nog-) geen last...

Ik heb ook modellen zonder verpakking, en die pakken nog wel een beetje stof... even blazen en met een doek erover heen...

Heb je trouwens een stoffige kamer, dan hier een hele goede tip:
Gooi alle kermis-knuffels weg...
Ik ben zelf gek op de kermis, en al die knuffels moet je gewoon weggeven als je iets wint... die dingen trekken giga veel stof aan.

Zet trouwens ook geen electrische apparaten in de buurt van je modellen... Waarom niet? Kijk maar eens achterop je tv!
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Kun je er deze dan toch mooi onder zetten :thump_up: :mrgreen:
Zal eens gaan kijken of ik ook niet ergens zo'n borsteltje heb liggen en een keer de proef op de som te nemen. Maar zo leer je nog eens wat van elkaar :thump_up:
Afbeelding
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik gebruik op dit moment een erg zachte schilderskwast. En voor de vette vingervlekken een brillenpoetsdoekje. Zo krijg ik alles mooi schoon en glimmend.
:thump_up:
Afbeelding
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Voor mijn Dinky Toys, dus absoluut niet voor mijn andere modellen, gebruik ik een sopje met zachte zeep om aangekoekt vuil te verwijderen. Ook de ramen knappen daar vaak enorm van op. Goed drogen en dan glimmend napoetsen met een zachte doek.
JoostV6
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Vroeger deed ik mijn modellen afstoffen met een schilderskwast, maar op wat oudere modellen braken de decals er wel eens af :evil: Tegenwoordig gebruik ik gebruik ook zo'n make-up kwastje met zachte haren en dat werkt perfect :thump_up:
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

hier staat misschien wel wat nuttige informatie over het onderwerp :thump_up:

http://www.jsssoftware.com/pdf_files/Diecast_Hygiene.pdf
Afbeelding
Wim83
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

Goeie link Jelmer

Ik gebruik altijd een verfborsteltje voor het afstoffen. Voor grote oppervlakten zoals bij straatmodellen een droge swiffer. Met die swiffer heb je inderdaad het probleem van die draadjes soms, als je ergens achter blijft hangen.

De meest waardevolle modellen staan wel in zo'n vitrinekastje. De straatmodellen staan bijna allemaal in een grote vitrinekast, die ik misschien maar een 3-tal keer per jaar afstof (dan ligt er toch wel een laagje op).

Kan er iemand meer info geven over zo'n decal-softener/decal-protector? Zit met wat vragen daarover. Vb: kan je decals die je bedekt hebt er nog afkrijgen met nagellak remover of zitten ze voorgoed vast? En zijn er effekten op lange termijn?

ps: dit is m'n eerste post hier :dance: Ben blij van eens een duidelijk (en nederlandstalig!) forum tegen te komen waar nét alles opstaat wat m'n hartje wenst :wink:
Laatst gewijzigd door Wim83 op za 26 feb 2005 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JoostV6
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Welkom Wim :lol:

Ik ben benieuwd wat jij verzameld, stel je even voor in het café :!:
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Wim83
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

Bedankt Joost! Jelmer en Frans ken ik trouwens al, o.a. vanop modelcars.com :wink:

Ik heb wa liggen prutsen in dat profiel maar normaal zou er nu een link moeten staan in m'n signature... :)

Hoe kan ik die link eigenlijk verwerken in die afbeelding, zodat je op die afbeelding kan klikken?
Wim83
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

aah ik weet hoe het moet

merci Frans! :thump_up:
Plaats reactie