De updates blijven hier maar komen en dat is mooi! Na een poosje van afwezigheid zal ik ook maar weer eens een bijdrage leveren in de vorm van een Italiaan natuurlijk, hoe kan het ook anders.
Wie kent 'm nog, de Regata. Door sommigen wel ietwat oneerbiedig een "Ritmo met kont" genoemd. Die mensen zaten niet ver mis want dat was het eigenlijk ook, een Ritmo met verlengde wielbasis en een enorme kofferbak. Rijkwaliteiten van de Regata lagen op vergelijkbaar niveau als de Ritmo en dat was dus helemaal zo slecht nog niet. De vormgeving was niet echt spannend te noemen alhoewel bijvoorbeeld de vouw in het achterspatbord boven het achterwiel kenmerkend was voor de Regata en toch van een beetje frivoliteit getuigde. Motorisch week de Regata zo goed als niet af van de Ritmo en was dan ook leverbaar met een 1.3, 1.5 en 1.6 benzinemotor en twee diesels van 1.7 en 1.9 liter. De Regata werd gebouwd van 1984 tot 1990 en werd in 1986 licht gewijzigd, zowel uit- als inwendig. De laatste serie Regata was ook leverbaar met brandstofinjectie en de 1.9 diesel met een turbo. Dat schoot al wat beter op. Gaf ook wat meer sjeu aan de reclameslogan die Fiat voor de Regata hanteerde: "Voor de coureurs onder de huisvaders". Jaja. Geef mij toch maar een Ritmo.
De Regata was ook leverbaar als stationwagen onder de naam "Weekend". Beetje vreemde naam voor een werkpaard maar ach, een kniesoor die er op let. Als aardigheid had de Weekend een neerklapbare achterbumper waardoor grote en zware objecten moeiteloos geladen konden worden. Deze vondst paste men later ook op de Tempra SW toe.
Verder vermeldenswaardig is dat de Regata ook een zusje had (in sedanuitvoering) in de vorm van de Seat Malaga.
Dit modelletje is van Polistil en voor zover ik weet één van de schaarse fabrikanten die de moeite heeft genomen er een acceptabel model van te maken.