Naast de groene Giulia GT Veloce maakt nu ook een (mint boxed) Alfa-rode Giulia GTA deel uit van de collectie. Tenminste, GTA, dat is wat Togi het heeft genoemd. Er zitten eigenlijk geen echt specifieke GTA details aan en is eerder een mengeling; een vroege Giulia GT met een latere 1750 gril en stoelen met hoofdsteunen, wat beiden al niet klopt met elkaar, laat staan met een GTA. Om over nog specifiekere details maar helemaal te zwijgen. Er zitten racenummers bij waarmee dit model zich moet onderscheiden van de andere Togi GT's. En omdat dit een kit was zitten ze er (gelukkig) niet op maar bij. Een Togi GTA is te herkennen aan andere wielen dan de overige GT-versies, afkomstig van de 2000 berlina. Toch een leuk model die niet mag ontbreken in mijn Togi verzameling. Op de doos zit nog het prijsstickertje van destijd: 135 gulden, begin jaren '80. Ik vond het toen echt enorme bedragen (waren het ook) want vergelijkbare modellen in 1:24 of 1:25 zaten op een niveau van rond de 20-25 gulden en waren vaak zelfs accurater qua details.
En de GTA in de folder uit de jaren '80, met startnummers. Gek genoeg staat er achter de modellen een doos van een Veloce
terwijl die variant volgens deze folder op dat moment niet (meer) geleverd wordt.
De 2000 GT die er wel zou zijn is behalve de wielen identiek aan de Togi GTA, ook een niet correcte mengeling dus.
En wetende dat Alfa Romeo de grootste afnemer van Togi was (en zeer waarschijnlijk zelfs opdrachtgever van veel modellen) verbaast het me dat ze daar genoegen mee namen.
Koen