Welkom Herbie op dit forum,
Het is zeker een goed plan om je eerst goed te orienteren wat je wilt, en je hebt de juiste plek gevonden, dit forum.
Ik zou willen, dat ik destijds ook die mogelijkheid had
Vroeger had ik een 1/18 Bburago verzameling, van alles wat ik mooi vond. Een pauze gehad van een tien jaar met verzamelen, en ben mijzelf toe gaan leggen op het verzamelen van een automerk enkel in de schaal 1/43.
Voordeel 1/43 tov 1/18 er zijn gewoon meer verschillende modellen te koop, enkel kunnen niet altijd deuren open, wat weer iets extra toevoegd aan 1/18 modellen.
Je schrijft het zelf al, dat je rekening houd met waardevermindering, en dat je zeker bereid ben om 2e hands modellen te kopen. Hier sla je echt de spijker op de kop.
Zoals je weet, kost iedere hobby geld, je kan het zo goedkoop/duur houden als jezelf wenst, en hou je geldbuidel in het oog.
2e aandachtspunt: hoe wil je dat je modellen er uit zien: ik bedoel gewoontjes / cool / super gedataileerd, dit is weer prijsafhankelijk natuurlijk, waarbij de waardevastheid / minder waard worden / meer waard worden een rol kan spelen.
3e tip, kijk eens in 2e hands winkels, beursen ( Namac, ed), rommelmarkten en garage verkopen.
Ik las, dat je voor de 1/18 schaal gaat, mocht je toch besluiten om naar de 1/43 schaal over te stappen, dan ben ik zeker bereid je wat hints te geven, mbt tot modelauto merken in jouw verzamelgebied.
In het topic colums, zijn aardige zaken hierover geschreven (verzamelen: Investering, liefhebberij of imago) en nog een aantal door RSH.
Hier kan je toch wel wat belangrijke reacties van forumleden lezen, en veel wijsheid uithalen, mbt tot het starten van een modelauto verzameling.
Ook ik sluit me volledig aan, bij de reacties van RSH en Antoine.
Kijk veel rond hier op het forum, heb je vragen, stel deze gewoon, en er is zeker wel een forumlid die deze kan beantwoorden.
Alvast veel verzamelplezier,
Ron