Daar is ie weer! Peter 25 april 2018
- Jolly Club
Re: Peter's update 29-3 3 strip eendjes
Deze strip-eenden horen bij de mooiste uit je collectie, vooral die beide 'Kuifjes'. Leuk! 

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
- togicollector
- Schaal: 1:18
Re: Peter's update 18-3 coca cola eendje
Erg leuk dat de studio's Hergé, zelf Belgisch natuurlijk, een 2cv uit Belgische productie tekende en nu ook dat model dus die belgische variant is. Te herkennen aan bijv. de achterlichten met chroomstripje op de achterschermen, de langer doorlopende achterklep waarachter kofferbak en aparte ruimte voor het reservewiel te vinden waren en de afwijkende wieldopjes. Het bekende derde zijruitje is van oorsprong een Belgische vinding die pas jaren later, in iets kleiner formaat, door Citroën Frankrijk werd overgenomen. Het model lijkt ook de andere alu bumpers te hebben die er volgens mij in de strip ook op getekend zijn.Peter Parker schreef:http://i13.photobucket.com/albums/a278/ ... CT0107.jpg
De Belgische 2cv's gingen o.a. naar Nederland (er werden hier trouwens ook Franse 2cv's geleverd), en ook naar andere landen, o.a naar die landen waar men iets kritischer keek naar (bouw)kwaliteit of waar gezien het klimaat een antiroestbehandeling gewenst was. (bijv. Scandinavië, Zwitserland). De anti-roestbehandeling die de Belgische 2cv's hadden misten de eenden uit Franse productie.

De Belgische 2cv van mijn vader, rond '58-'59, in Donkerblauw en lichtgrijs, hier nog geen 3 jaar oud en in die tijd een groot bezit. Op de foto is de afwijkende (standaard) alu bumper (en zo'n achterlicht ook als je goed kijkt) goed zichtbaar en die lijkt net zo scheef te zitten als op de fabrieksfoto's van nieuwe exemplaren.
Na deze Belgische 2cv kocht mijn vader een bijna nieuwe Franse, die kwalitatief heel wat minder bleek.
Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Re: Peter's update 29-3 3 strip eendjes
Ze glimt geweldig Koen, wat een mooie geschiedenis.

1:87 klein wegenwacht eendje van Brekina.

1:87 klein wegenwacht eendje van Brekina.

Re: Peter's update 4-4 wegenwacht eendje Brekina
Heb je nu al de ANWB nodig
Eigenlijk zou er weer een dergelijk nostalgisch ANWBkarretje moeten worden ingezet voor klassiekers . Leuk model, Peter 

- schuifelhoofd
- Contacteer:
Re: Peter's update 18-3 coca cola eendje
He Koen,togicollector schreef: Erg leuk dat de studio's Hergé, zelf Belgisch natuurlijk, een 2cv uit Belgische productie tekende en nu ook dat model dus die belgische variant is. Te herkennen aan bijv. de achterlichten met chroomstripje op de achterschermen, de langer doorlopende achterklep waarachter kofferbak en aparte ruimte voor het reservewiel te vinden waren en de afwijkende wieldopjes. Het bekende derde zijruitje is van oorsprong een Belgische vinding die pas jaren later, in iets kleiner formaat, door Citroën Frankrijk werd overgenomen. Het model lijkt ook de andere alu bumpers te hebben die er volgens mij in de strip ook op getekend zijn.
Koen
als Belg, stripliefhebber en modelautoverzamelaar was me dat nooit opgevallen. We leren hier alle (toch bijna dan) dagen bij.
Weet wel uit de strips van Kuifje dat Hergé een liefde had voor wagens, en ze altijd prachtig tekende.
http://www.scale18.com/cgi-bin/page/webuser/260 GOT LIST voor mijn collectie
- togicollector
Eigenlijk was het niet Hergé zelf, tenminste niet in de strips waar de auto's zo perfect getekend zijn. Wel daarvoor natuurlijk, maar toen waren de auto's ook wat minder herkenbaar of deels fantasie. Er werkten meerdere tekenaars bij studio Hergé en als ik me niet vergis was het Martin(?) die de voertuigen zo perfect tekende. Soms kreeg de eigen auto van Hergé een hoofdrol, zoals zijn Lancia Aurelia coupé.
Koen
Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
- peugeot-gek
leuke wagentjes die eendjes
Greetz

Greetz

Wat zijn oude wagens toch leuk.
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
Prachtig! Ik heb de iets grotere variant van Pilen/AHC uit de jaren '80
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Vandaag kwam er weer een transporter van Matchbox binnen met een wegenwacht eendje erbij. Kunnen mooi de andere eendjes erop. Onderin past niet zo heel veel...

AHC models staat er onder, met made in Spain maar ook Epe Holland?

Ook nog een Dinky toys Vauxhall met een nieuw motorkapje.

AHC models staat er onder, met made in Spain maar ook Epe Holland?

Ook nog een Dinky toys Vauxhall met een nieuw motorkapje.
- togicollector
Re: Peter's update 2-4 wegenwacht eendje dinky en transporte
Het WW eendje is destijds (of nog steeds?) verkocht bij de ANWB winkels, evenals een motor met zijspan en een R4. De 2cv 350 (want dit type had de WW inderdaad en niet de eerder getoonde 250) is zeker niet verkeerd van model en ik heb 'm ook.
Leuke VIVA ook!
Koen

Leuke VIVA ook!
Koen
- Ricardo
- Moderator
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Een bekende Transporter. Deze lag ook bij mijn opa en oma in de speelgoedbak.
Jaren plezier van gehad als klein jochie. 

- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Gisteren op Citromobiel geweest in Vijfhuizen. Een echte aanrader voor de Franse auto liefhebber, maar er werden ook modellen verkocht.

Hier gaat het om het diorama. De bakker kan wel wat touch up gebruiken, die pak ik later wel eens aan met de kwast.

Raar spul dat Piccolo, maar ik wilde er altijd wel eentje in mijn verzameling. Heel zwaar.

Met deze transporter ben ik heel blij, van Norev voor mijn eendjes.

Hier gaat het om het diorama. De bakker kan wel wat touch up gebruiken, die pak ik later wel eens aan met de kwast.

Raar spul dat Piccolo, maar ik wilde er altijd wel eentje in mijn verzameling. Heel zwaar.

Met deze transporter ben ik heel blij, van Norev voor mijn eendjes.
Re: Peter's update 7-5 Frans wat de klok slaat
Mooi, die DAF transporter. Daar heb ik ook heel wat mee gespeeld.
Op de bovenste etage horen van die rode plastic stripjes in de uitsparingen als een soort wielblokken.
Op de bovenste etage horen van die rode plastic stripjes in de uitsparingen als een soort wielblokken.
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Re: Peter's update 7-5 Frans wat de klok slaat
Dinky Transporter erbij met leverkleurige dekplaten en lichtblauwe wagen, nummer 3 in de verzameling.

Re: Peter's update 8-5 Transporter van Dinky erbij
Mooi. Je treft het maar met dit weer: lekker binnen spelen!