Was mijn interesse in modelauto’s een tijdje kwijt, en dan bedoel ik vooral de aandrang om zelf modellen aan te schaffen en te verzamelen.
Met de aanschaf van mijn 1:1 Mini in januari is het toch weer gaan jeuken, en inmiddels druppelen er weer af en toe kekke Coopertjes binnen.
Heb mezelf opgedragen me (zoveel mogelijk

) te beperken tot race- en rally Mini’s, en daarnaast hier en daar een straatversie in de meest correctste kleurstelling, namelijk rood.
Zo down to earth als een echte Mini is, zo is het ook met de modellen. Er zijn hele series te vinden van merken als Oxford en Corgi. Weliswaar met weinig detail, maar wel met dat typische Engelse die-cast karakter. Zwaar, vet in de lak, een tikkeltje grof, maar qua proporties goed lijkend. Je hoeft maar in Squadraminiatura of Peter Parker’s topic te kijken en je weet wat ik bedoel. Dan nog in attractieve versies en/of verpakkingen, en klaar is je nieuwe verzamelthema!
Doordat er wereldwijd nog steeds veel Mini-fanaten zijn, is het aanbod groot. De modellen die mij aanspreken pik je dan met een beetje geluk ook voor maar een paar Eurootjes per stuk van Ebay af. Door gunstige verzendkosten vanuit UK heb ik al menig 1/43 of 1/36 modelletje voor minder dan een tientje thuis bezorgd gekregen.
Wel speel ik momenteel met de gedachte een 1/12 Sunstar Mini in Paddy Hopkirk uitvoering te gaan aanschaffen, maar daarvoor moet ik eerst heel veel statiegeldflessen leegdrinken. Ten principale vind ik het namelijk aan mezelf niet uit te leggen dat ik een kleine 200 Euro aan een automodelletje uit zou geven.
De real thing is weliswaar duidelijk hobby nr. 1 op dit moment, maar dankzij bovenstaande formule ben ik in staat ook lol aan de Mini te beleven, als de 1op1 in zijn pyamaatje in de aardappelschuur staat!