Na de Bentley op elke mogelijke manier bekeken te hebben heb ik besloten dat ik de familie compleet wil hebben, dus ook ik ga aan de Azure en Brooklands
. Echter is kijken naar een donkergroen model 1 ding, maar fotograferen een 2e. Die hebben jullie dus van me tegoed
Dan nu de aandacht voor het volgende model. We gaan terug naar 1959. De wedstrijd tussen designers van verschillende merken is op z'n hoogtepunt, met rijdende paleizen voorzien van patrijspoortjes, chromen bumpers en vleugels. Een wedstrijd die werd gewonnen door dit model:
De 1959 Cadillac Fleetwood Series 75 Imperial Limousine. Een hele mond vol voor een hele auto. Het 2600 kilo wegende gevaarte is met 6,218 meter een van de langste productie-auto's ooit, alleen de Series 75 uit 1973 is met 6,403 meter nét iets langer. Ook ging dit model er met het record voor grootste staartvinnen vandoor. Onder de motorkap vinden we een 6.4 liter Cadillac OHV Tri-power V8 met 345 PK's gekoppeld aan een 4-traps Hydramatic versnellingsbak. De een vind hem prachtig, de ander walgelijk, feit blijft dat het een ongelovelijk imposante en respect afdwingende auto is. In het echt, en als model net zo.
De voorbumper met 8(!) koplampen, het lederen interieur, de gigantische chromen staartvinnen met dubbele remlichten, Alles ziet er perfect uit. alle grille's en roosters zijn open, en overal waar chroom hoort is dit nagemaakt in plaats van geschilderd. In het interieur vinden we een zeer strak afgewerkt dashboard en een volledig gestoffeerde voorbank. Gaan we een deur verder dan komen in het verblijf voor de eigenaar uit. Ook hier is alles met zorg en oog voor detail gemaakt, van de lederen zitplaatsen tot de opklapbare noodstoeltjes, alles is perfect afgewerkt.
Ik ben hier al een tijdje naar op zoek geweest, en gezien de fabrikant failliet is, is een exemplaar te pakken krijgen er niet makkelijker op geworden. Het is het eerste model van Precision waarbij alles open kan, voorheen bij de ambulance's en lijkwagens konden alleen deuren en achterklep open. Het model wordt niet vaak meer aangeboden, als als dat wel gebeurd is een prijs van ver over de 100,- eerder regel dan uitzondering. Ik heb 'm echter van onze forumvrind Maurice over kunnen nemen voor een respectabele prijs, met de belofte dat 'ie een goed huis zou vinden. Bij deze:
Cadillac Fleetwood Series 75 Imperial Limousine - Precision Miniatures
Dat was 'm voor deze keer, en gezien ik nu weer fulltime aan het studeren ben misschien ook wel de laatste voor een poos...