Al geruime tijd was ik doende met het zoeken naar - en de aanschaf van - een voor mij heel bijzondere modelbouw kit, namelijk de Rolls Royce Phantom III van Entex in de schaal 1 op 16.
Ik weet niet precies wanneer deze bouwdoos op de markt verscheen maar dat moet toch wel een fiks aantal jaren terug zijn geweest.
Entex is een Japanse firma die ook onder de naam Gunze Sangyo deze kit heeft geproduceerd.
Later is deze kit door het merk Anmark en voorts in een totaal andere presentatie door Revell, in de serie Classics, ook uitgegeven.
Een ding hebben ze met elkaar gemeen, namelijk ze zijn thans vrij schaars en behoorlijk aan de prijs, zeg maar pittig duur.
Je ziet ze van tijd tot tijd op Ebay US verschijnen en veilingen lopen soms op tot ver boven de US$ 100,-- en voor dat bedrag heb je hem nog niet in huis. Verzending komt op ca. US$ 55,-- en de voor dit soort artikelen onzinnige invoerrechten/BTW/inklaringskosten ontloop je veelal niet (€ 30,--)
Maar, en dat trof ik weer, er zijn nog wel eens koopjes te scoren. Ik vond er een op Ebay US voor een zeer schappelijke prijs en vandaag kwam tante Post NL met een gigantische doos aan mijn deur. Jottem!!!!
Nou daar is hij dan.............

Ik hoor u denken, nou dat was dus erg schrikken............
Niks hoor, ik wist wat ik kocht en met de wetenschap dat de doos weliswaar de gedaante heeft van een aanvaring met de oorkaan Katrina; de inhoud is compleet, safe en sound. En dat is uiteraard het aller belangrijkste.
De verkopende partij was er goud eerlijk over, en gaf me zelfs een geld/kosten terug garantie.
Ik ben er blij mee!
In de volgende plaatjes ziet u de forse inhoud van de doos met deels metaal, rubber en plastic onderdelen.
Als hij klaar is staat er een auto voor je snufferd van ruim 32 centimeter lengte.

Goed, hoe gaat het verhaal nu verder.
Welnu ik ben voornemens de bouw van deze kit in al zijn stadia via deze column met u te delen. Er komen dus met enige regelmatig updates.
Ik hoop dat het me lukt om een presentabel eindresultaat te bereiken.
Laat ik tot slot van deze aftrap nog even iets zeggen over de auto zelf.
Het origineel, dat als voorbeeld voor deze kit heeft gediend, staat te glimmen in het Toyota Automobile Museum in Aichi Prefecture, Nagakute City, Japan.
Deze auto is gebouwd in 1937, heeft een 7,4 liter V12 motor - ca. 180 pk - gewicht ca. 3500 kg - top 145 km/u.