Ricardo schreef:
Heel naïef om te denken dat het hier om een milieumaatregel gaat.

Het kabinet noemt het wellicht een milieumaatregel, maar we weten toch allemaal dat het hier gewoon om de zoveelste
bezuinigingsmaatregel gaat, en dus hiermee zo 1:1 te vergelijken is met de huizenmarkt, de zorgkosten etc. Al met al gaan we allemaal in 2014 gewoon weer meer betalen voor.
Kleine correctie; dit is geen bezuinigingsmaatregel, maar een lastenverzwaring.
Bij een bezuiniging wordt er minder uitgegeven ( minder ontwikkelingssamenwerking ), bij een lastenverzwaring gaat de gebruiker meer betalen ( Zorgkosten, MRB voor oldtimers ).
Dat handelaren en gesjeesde zakenmensen misbruik hebben gemaakt van wetgeving heeft alles te maken met fatsoensnormen en het gebrek er aan.
Kijk mij even slim een maas in de wet hebben gevonden en gebruik van hebben gemaakt, lijkt voor sommige spel en regel.
Sommige zullen dat slim vinden. Zelf vind ik dat eerder zielig. Een land als Griekenland is er groot mee geworden, met het niet naleven van regels en fatsoensnormen. De overtreders hebben niet het besef dat de buurman en buurvrouw hier uiteindelijk ook voor opdraait. Zo is er nog steeds een deel van de Grieken dat weigert geld te betalen op tolwegen en de hefbomen met hamer bewerkt om een gratis ritje te maken. De reparatiekosten zijn een veelvoud van het "voordeel" van een bestuurder. Nu wil ik niet meteen roeptoeteren dat we Griekse toestanden krijgen, maar de mentaliteit bij de eerder beschreven groep heeft wel enige overeenkomsten.
De grenzen van de wet opzoeken voor eigen gewin ligt ten grondslag achter het terugdraaien van de maatregel. Naïef van de overheid? Mwah, eerder sluw en onfatsoenlijk van de misbruikers.
Daarnaast merk ik ook op dat veel bestuurders in Amsterdam, Utrecht en Den Haag lekker rondtuffen in oude Volvo 240's, Mercedii RoetwolkD en oudere Porsches Penopauzes. Dat vaak op dagelijkse basis.
Dat ze dan vrijgesteld zijn van betaling is eigenlijk een beetje raar, omdat ze het wegennet weldegelijk belasten.
Neemt niet weg dat ik het wel kan waarderen dat klassiekers in ons straatbeeld blijven rijden. Zo kijk ik liever naar een oude Snoek, 2CV, Renault 4 of Porsche 901 dan een Volkswagen Golf, om maar iets te noemen.
Maar genoeg over oorzaak, gevolg en context.
De oplossing kan wat mij betreft simpelere worden gevonden in twee maatregelen;
1. Accijns verhogen op LPG en diesel. Meeste klassiekers gebruiken deze brandstoffen. En dat is wel hetgeen het aanstaande kabinet dan ook heeft gedaan met respectievelijk 7 en 3 cent.
2. Aan de hand van de kilometerstand bij de APK ( opgevolgd door frequentere steekproeven) kan je een kilometerstand bijhouden van klassiekers en kijken of dit auto's zijn voor recreanten/liefhebbers of voor woon-werkverkeer. De grens zou dan kunnen liggen op bijvoorbeeld 5.000 kilometer per jaar.
Met de laatste ondervang je alleen niet een klein ding; waar worden die kilometers gereden? MRB betalen in Nederland omdat je met je fantastische E-Type naar de Dolomieten bent gereden en weer terug via Noorwegen en Schotland klinkt te gek, maar als dat ritje 200 kilometer over Neerlands wegen was, slaat het ook weer nergens op....