Ik ben al een tijdje bezig met een nieuwe diorama in de schaal 1:18

De afmetingen zijn ongeveer: 80x50 en de hoogte in de nok is ook 50 cm.
Om een beetje een idee te krijgen van de daadwerkelijke grootte.

Nu wil ik niet ''even'' snel een dioramaatje in elkaar flansen.. Maar er een langdurig, uitgebreid en realistisch ogende garage van maken.
Enkele belangrijke aspecten daarin zijn voor mij dat de wanden echt van baksteentjes gemaakt lijken te zijn. Maar er moeten ook ramen, een rol deur en een poortdeur
in komen. Het eerste projectje waar ik dus aan begonnen ben is het fabriceren van een ''poortdeur''.
Afmetingen van de deur: 16,5 cm breed en 18 cm hoog.

Gat in de wand gezaagd.

Om een idee van de maat te geven.

En de buitenkant.

Nu de deur gereed is, is de volgende stap het verzorgen van scharniertjes om de deuren ook gewoon te laten openen.
Die heb ik afgelopen week gevonden bij de karwei en hebben de afmetingen: 19mm bij 10 mm geloof ik.
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar iets om baksteentjes mee na te kunnen maken. Dit ''stempeltje/malletje/sjabloontje'' heb ik na lange tijd zoeken
kunnen vinden in een hobby zaakje in amsterdam. Nu heb ik natuurlijk gelijk een probeerseltje gemaakt om te zien of het werkt!
Dit was het eerste resultaat.

Toen het de volgende dag uitgehard was ( is namelijk 'Das Klei' die je niet in de oven hoeft af te bakken ) schrok ik.. Het monster stukje was namelijk
helemaal krom getrokken in het drogings proces. Toen ik daar informatie over ging opzoeken kwam ik al snel tot de ontdekking dat het niet goed zou werken
op onbehandeld hout. Dus nu heb ik het nog een keer geprobeerd op de stukje mdf wat ik eerst in de grondverf gerold heb. En gelukkig is het nu niet krom getrokken!
Hier dus binnenkort meer updates over

Inmiddels heb ik ook 3 gaten voor ramen gezaagd. En een extra gat gezaagd voor de rol deur die ik erin wil maken. Ook staat de diorama nu helemaal in de grondverf.
Hier zal ik binnenkort ook wat foto's van plaatsen