stel ik jullie graag m'n "Cortez silver metallic" 1969 Chevrolet Corvette Stingray roadster (AUTOart, 1 of 6000) voor.
Het betreft hier de 2de productie van de 3de, en langste, generatie (C3, 1968 t/m 1982) Corvettes.

In 1969 werd de benaming "Stingray" na 1 jaar afwezigheid opnieuw gebruikt, zij het dan in één enkel woord.

Dit model was standaard uitgerust met een "Turbo Fire" 350 C.I. Small Block V8 motor, goed voor 300 pk. Men kon
ook kiezen voor de ZL1-optie, waarbij de wagen voorzien was van een aluminium "Turbo Jet" 427 C.I. Big Block V8
motor, op papier goed voor 435 pk. In werkelijkheid lag dit vermogen een stuk hoger. Deze ZL1-optie was enkel in
'69 beschikbaar.

De accu zal je trouwens niet terugvinden in het motorcompartiment, die bevond zich namelijk achter de stoelen.

Waarom besteed AUTOart niet evenveel aandacht aan de motor als aan het interieur

Deze Corvette had dezelfde wielbasis als de modellen van de vorige generatie (C2).

1969 was het enige jaar dat er kon gekozen worden voor uitlaten aan de zijkant als fabrieksoptie.

De koplampen klappen pneumatisch omhoog/omlaag.

Van 1968 t/m 1972 hadden de modellen voor- en achteraan chromen bumpers. 1973 was een overgangsjaar, met
plastic bumpers vooraan, en chromen bumpers achteraan.

De achteruitrijlampen zaten vanaf 1969 geïntegreerd in de achterlichten. Bij het vorige model zaten deze apart,
onder de bumper.

Deze wagen was erg succesvol, met zo'n 39000 verkochte exemplaren (57% coupés, 43% cabrioletten).

De Shelby Cobra op de achtergrond stel ik in een latere fase wel eens voor

Er is ook nog een versie beschikbaar in "Daytona yellow", maar die kleur past naar mijn mening niet helemaal bij
dit toch zo verfijnde model. De zilveren kleur doet dit model pas echt alle eer aan.

Dat was ie weer, tot de volgende update