AutoSport.nl schreef:Racing for Holland klaar voor 24 uur van Le Mans Nadat op maandagavond bij RTL Autosport de in nieuwe kleuren gestoken Dome S101 sportscar te zien was presenteerde Jan Lammers vandaag op Circuit Park Zandvoort zijn Racing for Holland team aan haar sponsors en de pers. Na de successen van Racing for Holland in 2002 en 2003, toen twee maal op rij het FIA Wereldkampioenschap Sportscars werd gewonnen, is het doel dit jaar om het de fabrieksteams in de 24 uur van Le Mans weer moeilijk te gaan maken.

Met coureurs John Bosch en Elton Julian is het Jan Lammers weer gelukt om een team samen te stellen dat in staat geacht moet worden om te gaan strijden voor de podiumplaatsen.

Jan Lammers: Racing for Holland is een beetje de luis in de pels geworden van vele grote fabrieksteams als Audi, Bentley, Chrysler en Cadillac. We hebben twee keer aan Le Mans meegedaan met twee auto?s, in totaal hebben we dus aan 96 uur race deelgenomen. Dat wij van die 96 uur als team 94 uur probleemloos hebben meegereden geeft aan hoe goed ons team is. Want de 2 uur dat onze auto uit de race was kwam door een persoonlijke fout, (na 22 uur racen werd een bocht over het hoofd gezien). Ons geheim schuilt in een fantastische inzet en preparatie van de auto. Ons team is perfect op elkaar ingesteld en dat heeft er nu bijvoorbeeld voor gezorgd dat wij ruim voor de deadline al helemaal klaar zijn.?

Ook John Bosch heeft het volste vertrouwen in een goed resultaat op Le Mans. ?Racing for Holland heeft inmiddels de nodige ervaring opgedaan in lange afstandsraces en Jan heeft de zaken goed voor elkaar. Voor mij is duidelijk dat de Ferrari 575, waarin ik afgelopen jaar heb gereden, mij niet de uitdaging kan bieden die ik zoek. De auto heeft gewoon de snelheid niet. Toen ik weer in contact kwam met Jan was echter snel beslist wat ik dit jaar zou gaan doen. Deelname aan Le Mans met Racing for Holland is dan ook iets waar ik nu mijn zinnen op heb gezet. Het team is qua ervaring top. Alles dat nodig is voor succes is aanwezig en ik schat onze kansen op succes dan ook hoog in.?

Ook de derde coureur brengt veel potentieel met zich mee, al zal zijn naam niet bij iedereen bellen doen rinkelen. Jan Lammers: ?Toen John en ik op zoek gingen naar een derde rijder was ons uitgangspunt om iemand te vinden die én het nodige budget én voldoende ervaring meebracht. Toen Elton Julian bij ons in beeld kwam moesten we eerst eens goed in zijn cv duiken om te zien met wie we te maken hadden. Daarin zagen we dat Elton na het vreselijke ongeval van Marcel Albers tijdens de Marlboro Masters in diens auto heeft gereden en hij op Thruxton een Formule 3 race heeft gewonnen, besloten we om eens samen met hem te testen. Dat gebeurde op Magny-Cours. Toen Elton al op de tweede dag mijn tijd verbeterde en hij bovendien ronde na ronde praktisch dezelfde goede tijd op de klokken wist te zetten beseften we dat we met dit team niet alleen kans op een top zes hebben, maar dat zelfs een podiumplaats geen illusie is.?
Daarmee is het doel van Racing for Holland duidelijk. Jan Lammers benadrukte de aanwezigen dat ook de financiële problemen, die door de enorme benodigde budgetten die racen op dit niveau met zich meebrengt, binnenkort definitief tot het verleden behoren.

De truck is nog geheel in het bekende zwart-wit geblokt, maar aan nieuwe wagens én een nieuw concept wordt gewerkt.
Dat er genoeg potentieel in de formule van Racing for Holland zit bewijzen ook de nieuwe plannen. Na drie jaar is de Dome S101 eigenlijk ?op? en zal er een nieuwe bolide gebouwd gaan worden. Daarbij wordt samenwerking gezocht met topleveranciers, zowel op het gebied van motoren, banden als alle andere onderdelen. ?Elke leverancier is erbij gebaat dat de hele auto top is, want alleen een auto in topconditie kan strijden om de ereplaatsen?, vertelde Jan Lammers.
Er wordt ook gewerkt aan een nieuw project, waarin Racing for Holland een rol wil gaan spelen; de nieuwe A1 Grand Prix. Deze nieuwe klasse kan gezien worden als een soort Davis Cup, er wordt namelijk geracet met landenteams.
De A1 Grand Prix is een initiatief van sjeik Hasher Maktoum al Maktoum, lid van de Koninklijke Familie van Dubai. De nieuwe klasse zal in principe al in het najaar van 2005 van start gaan. Tussen september 2005 en maart 2006 worden er 12 races gereden op 5 continenten.
Het plan is volop in ontwikkeling en zelfs de bouw van de chassis? en motoren is al gestart. Lola Cars International bouwt 50 A1 Grand Prix auto?s en Zytek Engineering zorgt voor het leveren van 58 A1 Grand Prix motoren. Nog nooit eerder is een dermate groots project van start gegaan, de deal is de grootste opdracht ooit in de geschiedenis van de autosport.
Zelfs de kalender voor het eerste seizoen van A1 Grand Prix is bekend. De eerste jaargang, die op 25 september start in Brands Hatch, gaat over 12 races op de 5 continenten. De klasse gaat ook direct de concurrentie aan met de Formule 1, want de eerste 2 A1-races vallen samen met de Grand Prix van Brazilië en Japan.
Racekalender A1 Grand Prix 2005 ? 2006
25/9/2005 Brands Hatch GB
9/10/2005 Eurospeedway Duitsland
23/10/2005 Estoril Portugal
6/11/2005 Eastern Creek Australië
20/11/2005 Sepang Maleisië
11/12/2005 Dubai Verenigde Arabische Emiraten
15/1/2006 nog niet bekend Indonesië of Singapore
29/1/2006 Durban of Kaapstad Zuid-Afrika
12/2/2006 Monterrey Mexico
26/2/2006 San Antonio VS
12/3/2006 Laguna Seca VS