Minichamps gaat de strijd aan met fakes

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Minichamps gaat de strijd aan met fakes

Bericht door Schumi28 »

Minichamps gaat de strijd aan met ongeautoriseerde modellen :!:

Als je http://www.minichamps.de bezoekt krijg je een pop-up met de volgende mededeling:
"Paul's Model Art GmbH & Co.KG /MINICHAMPS Gmbh & Co. KG reserves the right to institute legal proceedings against suppliers of such unauthorised models. Should you discover fake models on the internet, please send us an e-mail to the following address : ebay@Minichamps.de All evidences will be treated confidentially"

Nu hebben ze de volgende veilingen als gestopt (ten onrechte naar mijn idee):
Artikel Artikelbezeichnung
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594255623 FORD RS 200 "WÜRTH" NEU u OVP !! 1:43
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594255683 FORD RS 200 " SHELL " NEU u OVP !! 1:43
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594255708 FORD RS 200 " FONDMETAL" NEU u OVP !! 1:43
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594255738 FORD RS 200 " MARLBORO" NEU u OVP !! 1:43
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594255777 FORD RS 200 " Winfield" NEU u OVP !! 1:43
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3594256071 FORD RS 200 " Lucky Strike " _NEU u OVP !! 1:43

En dit komt vooral omdat het niet de fakes zijn waar minichamps tegen moet strijden, want in de beschrijving van de modellen staat toch echt dat ze "umgebaut" zijn. En dit vindt ik een heikel punt, de verkoper zegt dat ze omgebouwd zijn, dus het zijn niet de echte fakes, waarmee onwetende kopers verleid worden.

Op deze manier worden dus alle modellen van Minichamps die omgebouwd zijn met tabaksreclame ook tegengehouden.
Bedankt Minichamps :? :!: :idea:

Zo mag je ook geen modellen meer aanbieden die overgespoten zijn, toch wel een horror voor modelautoverzamelaars als Minichamsp zover blijft gaan.
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
GiRacer
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Dat zou zeeer dom zijn van Minichamps! Nu kopen mensen nog weleens 2 dezelfde modelauto's. 1 word er dan omgebouwd, een ander niet.

Zo zorgen ze voor een daling van hun eigen verkoop en de koper weet wat hij doet! (een omgebouwd model kopen!)

Ik heb er 2 woorden voor: DOM & belachelijk!
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Jammer maar helaas jongens, maar je mag als particulier eigenlijk helemaal geen gebruik maken van de merknaam Minichamps. Het verkopen van Minichamps modellen via Ebay is PMA al enige tijd een doorn in het oog omdat het een vorm is van parallel-import.

Er is geen wet in de wereld die jouw kan verbieden om een omgebouwd model van Minichamps te koop aan te bieden, je mag het alleen géén Minichamps meer noemen. Zelfs niet als je erbij zet dat het om een omgebouwd model gaat. Ook als de foto insinueerd dat het om Minichamps gaat (logo's, vitrine of ander kenmerken) maak je al gebruik van de merknaam, én dat is verboden. (of je moet een geregistreerde wederverkoper zijn van Minichamps en het model is aangekocht via de reguliere importeur. red.)
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Maar dan zou je eigenlijk ook geen gewone modellen mogen verkopen, want dan maak je ook gebruik van deze merknaam :!:

Als PMA of Minichamps niet wil dat de modellen ongebouwd worden, dan moeten ze deze maar compleet uitgeven, en niet half om half. (buiten de sigarette-reclame dan.)
Wat wij met onze modellen doen moeten we toch zelf weten. Je koopt iets en dan is het van jou, ook al staat er Minichamps of Hotwheels of iets dergelijks op. daar betaal je voor. Anders moeten ze het er maar niet op zetten, van mij hoeft het niet.

En trouwens, deze verkoper geeft alleen maar aan dat het basismodel een Minichamps is, en dat klopt toch.

Het is trouwens ook een kwestie van vraag en aanbod. In de modelautozaak waar ik regelmaitg kom heb ik het er wel vaak over, daar komen ook mensen die een niet uitgebracht modelletje willen hebben. Minichamps zal deze nooit maken en aangezien de meeste niet zo handig zijn in het ombouwen van wagen laten ze dat doen. Met als gevolg dat deze mensen hun nieuwe aanwinst laten zien en de rest ook zo'n model willen hebben. En precies wat Gi zegt, er worden dan bv. wel 2 wagens afgenomen (dus meer omzet) om er 1 van te maken en die prijs wordt dan gewoon doorbelast aan de klant.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ik ben van beroep grafisch ontwerper en ben dus redelijk op de hoogte van de reclame regels.
Ik moet zeggen, dat ik het volledig eens ben met het commentaar van Curbstone Models. In al deze advertenties wordt de indruk gewekt dat het om Minichamps gaat. En daar wringt hem nou net de schoen. De naam Minichamps is eigendom van Minichamps zelf, en iedereen die de indruk wekt een Minichamps produkt te verkopen dient dus aan de voorwaarden van hun te voldoen. b.v. dealer zijn.
Als een "aangepaste" auto wordt aangeboden in een neutrale, of eigen lay-out van een doos, en er wordt nergens de naam Minichamps genoemd zal er geen haan naar kraaien. Hoewel dit eigenlijk ook NIET mag, omdat b.v. Minardi het gebruikersrecht (licentie) aan Minichamps heeft gegeven en Hotwheels natuurlijk ook geen Minardi mag uitbrengen. Maar met een mooi woord noemen we dit gedogen.
Een ander punt is tabaksreclame. Officiëel mag er geen reclame meer voor gemaakt worden. En als minichamps (of een ander merk) hier mee in verband wordt gebracht kunnen ze hier problemen mee krijgen. Maar er is geen wet in Europa die iemand verbied om een auto te voorzien van tabaksreclame, en je mag ze ook gewoon te koop aanbieden. Maar wederom geen fabrikant van de auto's publiceren.

LET WEL, DIT GELD ALLEEN VOOR PARTICULIEREN.
En ik heb de indruk dat de persoon die in de lijst van Schumi28 voorkomt, toch iets meer is als iemand die particulier maar een paar autootjes verkoopt, want alle objecten zijn van hem verwijderd. Ook komt alles vanuit Duitsland naar Nederland,...en jawel dat noemen we (in die aantallen) grijze import. Nee volgens mij is dit echt een "grote" handelaar geweest.
OMCNL
Contacteer:

Bericht door OMCNL »

Zolang er maar bij staat dat het een ombouw is heb ik er geen problemen mee dat het gebeurt.

Minichamps is bang voor hun goede naam, en is dus bevreest dat door dit soort modellen, soms met slechte decals op hun naam komen te staan en dat zij straks de klachten gaan krijgen over bv decals die kapot gaan.
Waar Minichamps denk ik ook ban voor is dat er straks grotere serei's gaan komen van modellen die hun op de lijst hebben staan van modellen die ze willen gaan brengen.

Soms zijn complete decals set;s te koop voor 9 euro de oplage ligt dan vaak rond de 150 stuks, kijk maar naar alle DTM ombouw's die er zijn geweest, een goed voor beeld is de Astra testwagen van de 24 uurs race, er kwam een decal set uit, kort daarna kwam Schuco met een officiale uitgave, wie zou hier nu last van gehad hebben Schuco of de decal uitgever ?

Wat betreft parallel-import, als Minichamps e.a. zorgen dat de modellen in Nederland net zo eenvoudig en voor dezelfde prijs als in Duitsland te koop zijn dan is die import zo afgelopen.

Met gr Andre
Alles over Opel miniaturen. http://www.omcnl.nl
DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

In eerste instantie was ik ook verbaasd over de actie van Minichamps, omdat er tenslotte duidelijk vermeld staat dat het om een ombouw gaat. Maar inmiddels ben ik wel overtuigd van hun gelijk.

Zo ongeveer op alle modelautofora is inmiddels wel een topic over dit onderwerp geopend, maar ik ben verrast door het 'reële licht' dat er hier over de zaak wordt geschenen. :worshippy: Het meeste is er dan ook wel over gezegd: de naam Minichamps wordt in verband gebracht met een product waar zij geen enkele verantwoordelijkheid meer voor draagt. Ik denk dat ze ook gestruikeld zijn over het woord "NEU" en de vermeende limiet: deze dingen gelden alleen voor het originele model.

Het lijkt mij dat het hier inderdaad gaat om een individu die wat geld wil verdienen; als je twee van dezelfde modellen aanschaft en er één ombouwt (bestickert) zal je geen problemen tegenkomen: je misbruikt de naam Minichamps niet voor commerciële doeleinden.

De beste man had beter zijn witte RS200'jes 'gewoon' kunnen verkopen, die leveren tegenwoordig toch al zo'n 80 euro op :P
droomautoos
Contacteer:

Bericht door droomautoos »

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ik heb Minichamps een tijdje terug een mailtje gestuurd dat was deze:

Hi.

Don't you think you guys are going to far by ending this auctions?

Artikel Artikelbezeichnung
3594255623 FORD RS 200 "WÜRTH" NEU u OVP !! 1:43
3594255683 FORD RS 200 " SHELL " NEU u OVP !! 1:43
3594255708 FORD RS 200 " FONDMETAL" NEU u OVP !! 1:43
3594255738 FORD RS 200 " MARLBORO" NEU u OVP !! 1:43
3594255777 FORD RS 200 " Winfield" NEU u OVP !! 1:43
3594256071 FORD RS 200 " Lucky Strike " _NEU u OVP !! 1:43

I mean, in the auction said it's a converted model, and so not a fake one, maybe not authorised by you but for newbie collectors it's easy to see they are not originials.

Collectors (like me) want also other model, like tabacoconversion etc. Will this also mean if someone repaints a model it will be banned too??

Greetings,
Paul

En de reactie was:

Dear Mr.,

thanks for your e-mail.

We not accept that sellers take our name "Minichamps" (Trademark) or
take our models or baseplates and make
another decoration on it and sell it on ebay.

It has a basis why we not make a tobacco branding on our models.

The people who can not speak german don't release that this is a fake...

When you transform your own model and don't sell it or you don't make a
business with this, then it's ok for us.

We want to save the normal buyer.

With best regards

your Minichamps Team
Laatst gewijzigd door Schumi28 op wo 29 dec 2004 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

In dat opzicht heeft Minichamps wel gelijk, er zijn natuurlijk zat mensen die op zich leek zijn in het verzamelen van modelauto's, dit is dan misschien wel een apart model, maar het geldt natuurlijk voor alle modellen.
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

En de eerste Nederlander komt ook al in het lijstje van Minichamps voor. :|
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Markopolo schreef:En de eerste Nederlander komt ook al in het lijstje van Minichamps voor. :|

En volkomen terecht dat hij genoemd wordt bij de Fakes. Er staat in de beschrijving weliswaar "zelfbouw". Maar als je er ook duidelijk bijzet: "in zeer speciale uitvoering.1:43 Originele MINICHAMPS model" Nou,... dat is toch wel misleidend.!!! :evil:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3592032870
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Vind persoonlijk de ophef erg overdreven van Minichamps. Deze verkoper heeft er duidelijk staan dat het een zelfbouw model is van een orgineel minichamps model. Misschien een tip voor zulke verkopers om er een naam van te maken die op minichamps lijkt zoals mini-champ waarschijnlijk kunnen ze daar weinig aan doen.

PS dit is mijn persoonlijke mening.
Nog een reden waarom ik vind dat ze het niet moeten verbieden, is voor de mensen die zelf geen tijd of geen kennis hebben van modellen spuiten of veranderen.
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Ik ben het gedeeltelijk met Ricardo eens, het is inderdaad een mogelijkheid om een model in je bezit te krijgen in een uitvoering die niet standaard verkrijgbaar is.

Ik vind het echter wel bedenkelijk dat die Ford RS200's, die Minichamps als eerste noemt op haar site, gewoon straatversies zijn volgeplakt met decals die de maker toevallig voorhanden had, want dit zijn geen authentieke rally-uitvoeringen van deze auto.

Zo worden schaarse modellen, door het prutswerk van mensen die er een duur slaatje uit willen slaan, nog schaarser en dus duurder voor de serieuze verzamelaar. :thump_down:

Van mij mag Minichamps daar best iets tegen doen.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Ricardo schreef:Vind persoonlijk de ophef erg overdreven van Minichamps. Deze verkoper heeft er duidelijk staan dat het een zelfbouw model is van een orgineel minichamps model. Misschien een tip voor zulke verkopers om er een naam van te maken die op minichamps lijkt zoals mini-champ waarschijnlijk kunnen ze daar weinig aan doen.

PS dit is mijn persoonlijke mening.
Nog een reden waarom ik vind dat ze het niet moeten verbieden, is voor de mensen die zelf geen tijd of geen kennis hebben van modellen spuiten of veranderen.

Tja, weet je wat het is Ricardo, er zijn onzettend veel mensen die deze auto's verzamelen, maar de verschillen niet weten. Ze kunnen dus in de veronderstelling zijn dat ze origineel van Minichamps zijn, en dat is dus niet zo. En Minichamps heeft alle recht om deze toestanden tegen te gaan, want er wordt ook heel wat "bagger"aangeboden.
Ik zal een voorbeeld geven:
Een goed jaar geleden werd er een originele (omgebouwde) Minardi PS03 Fiorano 1:18 aangeboden van Minichamps. De koper heeft er maar liefst 225,00 euro voor betaald. 1 jaar geleden was er nog geen enkele Minardi in deze schaal uitgebracht. Klopt, want het was een jaguar die zwart gespoten was en van Minardi stickers voorzien. Puur bedrog in mijn ogen. :evil:
En dit is wat Minichamps nu juist wil tegen gaan.
Natuurlijk moet Minichamps ook niet te ver gaan, want er zijn genoeg goede ombouwers te vinden, en het is maar de vraag of ze die ook aan gaan pakken.

En nog iets: mini-champ als naam gebruiken is ook volkomen illegaal. De naam lijkt namelijk teveel op de originele. Een horloge fabrikant mag b.v. ook niet de naam Smatch gebruiken voor zijn artikelen omdat die weer teveel op swatch lijken.

Maar misschien is het wel een goed idee als op dit forum een topic wordt geopend voor mensen die een model willen aanschaffen, maar met de vraag zitten of hij wel zo authentiek is als wordt beweerd. En dan bedoel ik: is het wel waar wat in de advertentie over het model wordt geschreven. De kennis zou hier toch aanwezig moeten zijn.
Plaats reactie