stelling: Marktwerking modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Het feit dat modelauto's hun geïnvesteerde waarde weer opbrengen (soms wat minder, soms veel meer) is mijn alibi thuis. Ik zeg altijd tegen mijn vrouw dat ik het geld er wel weer uit krijg als dat nodig mocht zijn en dat het dus beter is om modelauto's te kopen dan de poen opzuipen in de kroeg. :mrgreen:
Dus ik heb er vrede mee 8)
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gerben Olsder
Contacteer:

Bericht door Gerben Olsder »

Helemaal mee eens.
Als je hoord hoeveel mensen uitgeven aan bv vuurwerk dan kan je dat geld misschien beter in je verzameling steken.
En of (en hoeveel) het allemaal waard zal zijn over een X aantal jaren, ach dat zien we dan wel weer.
Het belangrijkste is dat ik erg trots ben op mijn huidige verzameling!!

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

het ging er ook niet om of jullie sparen om er later geld mee te verdienen..

het ging erom welke marktwerking modelauto's hebben...
tom

Bericht door tom »

Meestal is die waarde uiteindelijk toch gebaseerd op de juiste gek die er wat geld voor overheeft. Probeer maar eens je hele verzameling in één keer te slijten, dat levert verlies op. Afhankelijk van de courantheid van het spul wat je verzamelt zul je het sneller of minder snel en met meer of minder winst (of zelfs verlies) kunnen slijten. Iets waar ik overigens niet over wil nadenken, ik heb doorgaans vrij veel moeite om afscheid te nemen van een model wat ik eenmaal heb aangeschaft. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nog nooit iets heb gekocht wat ik zelf niks vond, maar mogelijk meer geld ging opbrengen in de toekomst. Zelfs iets wat ik koop om óf te verbouwen óf later te verkopen koop ik alleen omdat ik het zelf mooi vind. En dat later verkopen gebeurt vaker wel dan niet voor de prijs waarvoor ik het zelf heb gekocht, omdat veel mede-Audi-verzamelaars goede vrienden zijn en ik ze geen poot wil uitdraaien - maar dat terzijde.

Ik heb overigens ook al meerdere malen gemerkt dat de zogenaamde 'speculatie-objecten' nogal eens niet de verwachte meeropbrengst halen, omdat er ineens een concurrent bijkomt of de fabrikant zelf wil meeverdienen en een tweede serie op de markt brengt. De meeste verzamelaars maken zich dan uiteindelijk niet druk genoeg om de distinctie tussen eerste en tweede serie om de overtrokken prijs op te hoesten.
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Hmmm, topic wordt erg intressant zo, dus ook maar even tijd voor een reactie :mrgreen:

Het MIB verhaal: Het leuke is dat ik nu wagens aan het zoeken ben van de DTM uit 1994/ 1995 en dat ik vrijwel geen een wagen gehad heb waarbij alles 100% in orde was, en dat terwijl er auto's bij zitten die nog nooit in een vitrine gestaan hebben puur omdat er meer wagens gemaakt zijn dan dat er DTM verzamelaars zijn en dus bij de leveranciers op de plank blijven liggen tot betere tijden.
Dat wil dus zeggen dat de wagens MIB zijn maar toch is er een decal krom of zit scheef, mag hij deze dan betitellen als MIBNO :?:

En er zit ook een mega groot verschil tussen 1 model kopen omdat hij over 10 jaar 10x zoveel waard of 20 van die wagens kopen en dan voor alles de hoofdprijs willen hebben.
Het gekke is (en dat heb ik zelf ook) dat we voor een "oude" auto tussen de 35 en 40 euri veel geld vinden, maar als we in de winkel een nieuwe gaan halen wel 40 euri op de toonbank plempen (Minichamps sprekend dan ;)) ben je bereik om iets meer te geven dan krijg je een berichtje te lezen dat we ze wel op 1 of andere veilingsite pleuren omdat we daar meer voor kunnen vangen :? Yeh St. P. Hell Yeh! :mad: ;)

Maar ook bij wagens die toendertijd niet verkochten (omdat de rijder niet echt bekend was) maar voor nu een verzamelaar een muts is om zijn collectie kompleet te krijgen worden steeds duurder om aan te schaffen (omdat handelaren dat merken) maar waar je als je ze ooit moet verkopen geen stuiver voor krijgt omdat het geen "legendarische" wagens zijn. Dus een marktwaarde is echt wel naar de gek te bepalen en niet naar eBay of iets dergelijke, in het afgelopen jaar heb ik wel eens DTM wagens gekocht voor 1 euro terwijl ze een week later 15 euro opbrachten, want is dan nu de waarde van die wagen.
Tim

Bericht door Tim »

Die Dinky's zijn nou net zoveel waard omdat niemand ze bewaarde. Als iedereen ze toen netjes in doos weg had gezet waren ze nu niks waard geweest. Schaarste bepaalt de prijs, niet het aanbod.
Dus een "limited edition" van 100 stuks kan over 10 jaar minder waard zijn dan eerdergenoemde HotWheels modellen.

Ben het dan niet zo eens met de stelling. Ja, er is marktwerking. Maar het is mijns insziens niet perse zo dat de goedkopere modellen een betere investering zijn, hoewel niet valt te ontkennen dat die prijzen sneller omhoog schieten. Staat tegenover dat ALS een "duurder" model omhoog gaat om wat voor reden (denk aan Earnhardts of Senna's overlijden) dan gaat het ook bijzonder hard.

Punt is dat modelauto's gemaakt worden voor de verzamelaar. Dinky's waren er om mee te spelen, Star Wars figuurtjes ook bv. Wij zetten alles in een vitrine en zijn er zuinig op. Dus of het overall ook zo interessant is voor het geld?
Ik denk dat dat over een paar jaar voorbij is. Mensen beginnen in te zien dat je met wat zoekwerk ook wel voor een normale prijs iets kunt kopen (zoals al gezegd), en dat "Limited Edition" al dan niet genummerd ook niks voorstelt.
Model in doos vind ik niet gek, ik wil wel graag zo zeker mogelijk zijn dat alles compleet is en heel aankomt.

Toepasselijk; ik zie net in Prive-collecties een hoop 1/24 Jada's voorbij komen. Leuke dingen, daar gaat het niet om, maar die halen de Stelling al om, dat zijn nu van die hype-auto's die over een jaartje of 5 nergens meer te zien zijn (tenzij er nog meer van die uberslechte films gemaakt worden) en ook niks meer opleveren, ook al zet je ze in een klimaatkast.
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Plaats reactie