Op de volgende pagina is een aardige (foto)documentaire te zien over het fabricageproces van een modelauto, van ontwerp tot distributie. Ik vond het wel aardig om dit even te zien.
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/picture_gallery/05/in_pictures_toy_story/html/1.stm
Toy Story: docu BBC frabricage modelauto
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
- Markopolo
- Forumbestuur
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Employees work five or six days a week from 0800 to 1700, including 90 minutes off for lunch. Many work an extra three hours’ overtime each day, bringing their monthly salary to about 1,000 yuan ($124; £70).
Dit vind ik bij de beesten af, hier moeten we zoveel voor 1 of 2 (Als je ze op eBay koopt

Employees work five or six days a week from 0800 to 1700, including 90 minutes off for lunch. Many work an extra three hours’ overtime each day, bringing their monthly salary to about 1,000 yuan ($124; £70).
Markopolo schreef:Dit vind ik bij de beesten af, hier moeten we zoveel voor 1 of 2 (Als je ze op eBay koopt) 1:18 Autoart's betalen, terwijl ze dat daar per maand krijgen
dan is het daar misschien wel goedkoper, maar toch is het absurt
Wat ze daar verdienen staat waarschijnlijk wel evenredig tegenover de leefbaarheid. Dat het omgerekend naar euri's en dollars weinig is zegt niks over hun loon.
Dat de modellen hier in NL of elders dan duurder zijn is wel begrijpelijk... je hebt transportkosten, invoerrechten, belasting, en dergelijke... vervolgens gaat het naar de groothandel en dan naar de winkels... en iedereen moet tussendoor belasting betalen en genoeg geld hebben om de boodschappen te doen.
Al met al is het voor de producenten beter om de modellen in de "lage loonlanden" te laten maken... want in Europa heb je niet massaal zulke kundige en geduldige mensen... Ik zie ze hier op 6-jarige leeftijd ook geen Nikes, Puma's of Adidasjes in elkaar flansen.