In de spannende jacht naar de onbekende Togi's kom je soms zomaar iets tegen wat je niet thuis kunt brengen.
Is dit nou origineel en dus afwijkend van wat er standaard gemaakt is óf is dit een oud en bespeeld model dat weer compleet is gemaakt met nieuwe onderdelen? Dat vroeg ik me af toen ik deze Togi Giulietta Sprint op ebay.it zat te bekijken.
Er is namelijk iets vreemds aan de hand met dit model en omdat ik dit soort zaken het leukste element van het verzamelen vind, deel ik mijn vraagtekens maar eens hier.
Omdat ik voor origineel ga en geen interesse heb in herstelde of overgespoten modellen bekijk ik altijd kritisch wat er aangeboden wordt. Er wordt tenslotte een hoop onzin verteld bij het aanbod aan Togi's.
Wat we hier hebben is zo te zien een oudere generatie Togi Sprint, te herkennen aan de raampartij mét zijramen en het ontbreken van een interieur. Maar het model heeft een paar afwijkende details die daarmee weer niet kloppen: de koplampen met ingezette glazen zijn van de latere generatie, net als de chroomrand onderlangs de carrosserie en de wat kleinere wielen met wieldoppen (wat zitten die banden vreemd op de wielen) in plaats van de bekende grote wielmoeren. Dat kan dus duiden op later opnieuw aangebrachte delen (die bestel je gewoon bij Togi), maar ze ogen hier wel even oud als de rest. Het vervelende is alleen dat je met de foto's toch geen sluitend bewijs hebt. De nieuwere nikkel-kleurige chroomdelen wijken qua kleur duidelijk af van de oudere alu-kleurige delen maar dat zie je helaas niet altijd even goed op foto's en in dit geval zijn de foto's nogal gelig waardoor dat evt. verschil niet zichtbaar is. Dan de lak. Origineel of opnieuw gespoten?
Zo te zien aan het nummerbord, de oranje achterlichten vooral en de kleine lakbeschadigingen is die toch wel origineel. Nieuw schilder- of spuitwerk herken je toch vrij snel naar mijn ervaring, zelfs op foto's. Dan zou het hier dus om een overgangsmodel kunnen gaan? Bij een merk als Togi is niets uitgesloten weet ik inmiddels en een aantal modellen in mijn verzameling bewijzen dat. In dit geval is het ook een nadeel dat er niets aan geschiedenis is terug te vinden van Togi, behalve de brochures maar die tonen ook vaak op dat moment al weer verouderde foto's.
En toen ontdekte ik nog iets veel vreemders. In de bodemplaat zit een duidelijke sleuf die zo strak is dat het er niet op lijkt dat het later zelf aangebracht is, ook omdat het aanbrengen duidelijk geen lakbeschadigingen heeft gegeven. Die sleuf ken ik niet en ik vraag me dus af waar die voor is geweest. Een bedieningsmechanisme met iets dat in de auto heeft gezeten of zit? Verder is duidelijk te zien dat de voorste wieluitsparingen dieper zijn uitgesneden dan bij de Giulietta's die ik heb. En dat op plekken waar je het helemaal niet nodig hebt normaal gesproken. Wat was daar de functie van?
De eigenaar dus maar eens een paar vragen gemaild en het korte antwoord was dat hij dit model al 30 jaar in zijn bezit heeft.Laten we er maar eens vanuit gaan dat dat verhaal klopt dan hebben we hier dus eigenlijk een bijzonder en afwijkend model? Het overige aanbod van deze aanbieder laat alleen maar originele oude Alfa Romeo modellen zien in prachtige staat en dat zegt ook al weer wat over de aanbieder en zijn verzameling, toch? Want waarom zou dan dit ene model daar van afwijken?
16 december 2010: Nieuw bericht van de italiaanse eigenaar op mijn vragen:
The model is one of the first built hand finished
probably the channel could be used to drive a
future? Again, I have bought more than 30 years
ago at the factory by the lord Lorenzini (Koen: de oprichter en eigenaar van Togi destijds) via
Rasori Milan. Ciao
Tja, het lijkt er dus echt op dat ik hier weer iets ben tegengekomen dat ik niet kan thuisbrengen maar wel degelijk origineel is. Maar zekerheid heb ik niet... Geweldig, deze kant van het verzamelen
Ter vergelijking mijn beide generatie's Giulietta Sprints bij elkaar (foto Benjan Spiele). De groene is van de eerste generatie, zonder interieur, met dichte zijramen, met grote wielen en metalen koplampen. De witte is van de tweede generatie met interieur en extra details, met ingezette koplampglazen, zonder zijramen en kleinere wielen met wieldoppen. Kijk en vergelijk. En oh ja, die prachtige doos hoort bij het oude model. En die Giulietta Sprint was de eerste Togi die gebaseerd was op een bestaande auto, eind jaren '50.
Nog zo'n 'niet bestaande' variant uit mijn eigen verzameling: een Togi Giulia GT 2000 (dat vermeld tenminste Togi zelf, het is een mengeling van verschillende typen) die alleen geproduceerd zou zijn met stoelen met hoofdsteunen terwijl dit model de oudere stoelen zonder hoofdsteunen heeft:
Koen
De foto's van de zilverkleurige Togi zijn even van ebay geplukt...