1:43 of 1:18

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Ik moet zeggen, dat we het laatste decennia behoorlijk verwend zijn geworden. Zeker al hoeveel techniek wat ze in de modelbouw wereld hebben gestoken. Technisch was het 25 jaar geleden niet mogelijk om modellen zo gedetailleerd te maken als ze nu zijn. Uiteraard zijn de prijzen er ook naar.
Maar dat wil lang niet zeggen, dat de dinky's , matchboxen, majoretten enz.. van vroeger geen verzamelobjecten zijn.

Ik heb schaal 1/43 , 1/12 / 1/20 , 1/24 , 1/18 en 1/14 in mijn verzameling en ik vind alles mooi, maar als verzamelmaat wordt nog altijd 1/43 gezien, omdat hierin komplete serie's in te verkrijgen zijn en dat is in overige schalen bijna niet te doen i.v.m. plaatsgebrek bij verzamelaars. Dus het verkoopt dan ook niet en zullen geen serie's worden gemaakt in grotere schalen.

En welk merk speelgoed is en welk niet, dat moet ieder maar zelf bepalen.
117ayrton
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

Markopolo schreef:[..]

Maar daar gaat het nu niet om, de discussie is over of 1:18 of 1:43 aangezien wordt als speelgoed. :wink:
wat maakt dat nu uit als je het zo bekijkt is alles speelgoed ,ken mensen die dure merken kopen en dit aan hun kinderen geven .dat is iets dat je zelf uit maakt of niet soms :mrgreen:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexusfreak

Bericht door Lexusfreak »

Ik ben blij dat er niet zoveel modellen in 1:18 worden geproduceerd.....moest ik nog meer uitgeven... :lol:
coolpappa04
Schaal: 1:18

Bericht door coolpappa04 »

1/18 speelgoed :doh:
op de dozen van de betere merken staat trouwens op: this is not a toy,14+!! :wink:
zal bij de 1/43 modelletjes ook wel zo zijn veronderstel ik :!: :angel:
Afbeelding
Vortec

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Vortec »

Doe mij maar 1:18! Niet te groot en mooi om naar te kijken. Vind de 1:43 te klein. Moet je te dicht met je hoofd op gaan hangen om `m goed te bekijken! :lol:
Afbeelding
HUMMER-Teller: 100!
XiPHiAS

Bericht door XiPHiAS »

Je kan maten v/d schaalmodellen niet echt catalogeren onder "speelgoed", wat wij verzamelen is zoiezo geen speelgoed. Maar er bestaat in 1/43 en 1/18 ook wel speelgoed ...

De reden de schaal 1/43 als 'verzamel'-standaard genomen wordt is omdat het gamma veel groter is en ze meestal ook goedkoper zijn.

Dus ... groter gamma & goedkopere prijs = meer verkoop

Voor merken is het dus interesanter om 1/43 te produceren en ze kunnen ook meer modellen maken omdat de ontwikkelingskost gewoonweg goedkoper is. Daar kunnen ze al eens een slecht-verkoopbaar-modelletje permiteren, dit terwijl een foute 1/18 hen duur kan komen te staan.
Tom_Aston-Martin

Bericht door Tom_Aston-Martin »

1:18 bburago modellen zie ik als speelgoed.. zoals de EB110 en viper... Maar duurdere natuurlijk niet! Net als bij 1:43 modellen... Cararama lijkt mij speelgeod mr als je met looksmart/red line ect. gaat spelen ben je wel en beetje leip :D
Afbeelding
DennieV

Bericht door DennieV »

Idd,in principe is alles verzamelwaardig,PUUR omdat het voor jezelf is,en je het leuk vind om hier met anderen te delen.
Ik verzamel uitsluitend 1/18 omdat ik dat mooier vind,en duidelijkere afwerking.
Ik weet nog dat ik vroeger als 13jarige muntjes van discotheken verzamelde [vroeg ik uiteraard aan oudere kennissen],wie noemt dat verzamelwaardig?
Of wat de denken van de velen postzegelverzamelaars?Ik spuug erop en verzend hem weet ik veel waarheen,anderen zouden er honderden euro's voor over hebben.
Dus in mijn ogen is alles wat 1 iemand verzameld,verzamelwaardig. :cool:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Eigenlijk is het verschil tussen speelgoed en verzamelmodel eerder te bepalen door de prijs, detailering dan door de schaal.
Daarnaast is het natuurlijk (net als bij de 1:1 het geval is) dat speelgoedauto's kunnen rijpen tot verzamelmodellen. Denk maar aan Dinky's enz.
Een 1/43 Cararama model is voor de kids puur speelgoed. Hetzelfde gold voor de Burago's in alle schalen. maar ook daar zijn inmiddels gezochte verzamelexemplaren van.

Voor mij is het na jarenlangs Big Scale toch 1/43 geworden. Reden is Simpel 1/18 kan niet tippen aan de diversiteit aan modellen die in deze schaal te vinden zijn :cool:
tom

Bericht door tom »

Ieder z´n smaak... en er zijn er ook genoeg die ´speelgoed´ verzamelen, ook het simpelere spul heeft z´n charmes.

Voordelen 1:43:
- ruimer aanbod
- neemt minder plaats in

Nadelen 1:43:
- minder details weer te geven dan in grotere schalen
- meer gedetailleerde modellen zijn nauwelijks goedkoper dan grotere schalen

Ik heb zelf geen voorkeur voor een bepaalde schaal, al beginnen de 1:18s wel de hut uit te groeien zo langzamerhand. Ik kick op de prachtige detaillering en de vele bewegende onderdelen aan een 1:18 maar een mooi strak rijtje 1:43s in de vitrine is ook erg prettig om te zien.
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Tja,

Ik moet me bij de reacties van Peter en RPI aansluiten.... waarom moet er een discussie worden gevoerd wat verzamelwaardig is?
Waarom moet er een betere schaal zijn?

Als je iets verzamelt wat je mooi vindt, dan doet de schaal er niet toe.

Tis een sport en een verslaving.... telkens weer net dat ene modelletje te vinden, tegen de juiste prijs, die nog in je verzameling ontbrak.
Bij mij maakt t niet zo heel veel uit in welke maat, zolang de details maar mooi zijn of het model bijzonder.

Misschien dat er in verzamelen wel verschillende culturen bestaan. Als ik de privé topics hier lees dan zie ik weinig in de maten 1:55 of 1:64 (Sorry TTC) en op de amerikaanse fora juist erg veel.
Zal ook met aanbod en marketing te maken hebben. De Cars autootjes doen het ook niet voor niks zo goed. (Afgelopen zondag kwam ik ze voor 10 euro per stuk tegen!)
mfoeken

Re:

Bericht door mfoeken »

coolpappa04 schreef:1/18 speelgoed :doh:
op de dozen van de betere merken staat trouwens op: this is not a toy,14+!! :wink:
zal bij de 1/43 modelletjes ook wel zo zijn veronderstel ik :!: :angel:
Op de recente Minichamps 1/43 modellen staat zelf 18+ :D .
Forza Minardi...Forza Minichamps...

Afbeelding
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Dat zijn zeker die Mercedessen met blote dames of Playboy sponsoring :wink:
dartrace

Bericht door dartrace »

hallo

verzamelen is verzamelen
hoe of wat maakt toch niets uit
laat een ieder in zijn waarden

dus bij deze discussie afgerond !!!!!!!
Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Waarom zouden we hier niet over mogen blijven discussieren :?:

tom schreef:Nadelen 1:43:
- minder details weer te geven dan in grotere schalen
- meer gedetailleerde modellen zijn nauwelijks goedkoper dan grotere schalen
Deze stelling kan eigenlijk ook wel weer overboord :mrgreen:

Een 1:18 Porsche 956:
Afbeelding

en een 1:43 Porsche 956: (prijs zit ongeveer op de helft van een 1:18)
Afbeelding

Of je pakt een kitversie: (ongebouwd veeel goedkoper dan een 1:18, maar dan moet je wel handig zijn ;))

Afbeelding
Plaats reactie