1:43 of 1:18
-
Ik moet zeggen, dat we het laatste decennia behoorlijk verwend zijn geworden. Zeker al hoeveel techniek wat ze in de modelbouw wereld hebben gestoken. Technisch was het 25 jaar geleden niet mogelijk om modellen zo gedetailleerd te maken als ze nu zijn. Uiteraard zijn de prijzen er ook naar.
Maar dat wil lang niet zeggen, dat de dinky's , matchboxen, majoretten enz.. van vroeger geen verzamelobjecten zijn.
Ik heb schaal 1/43 , 1/12 / 1/20 , 1/24 , 1/18 en 1/14 in mijn verzameling en ik vind alles mooi, maar als verzamelmaat wordt nog altijd 1/43 gezien, omdat hierin komplete serie's in te verkrijgen zijn en dat is in overige schalen bijna niet te doen i.v.m. plaatsgebrek bij verzamelaars. Dus het verkoopt dan ook niet en zullen geen serie's worden gemaakt in grotere schalen.
En welk merk speelgoed is en welk niet, dat moet ieder maar zelf bepalen.
Maar dat wil lang niet zeggen, dat de dinky's , matchboxen, majoretten enz.. van vroeger geen verzamelobjecten zijn.
Ik heb schaal 1/43 , 1/12 / 1/20 , 1/24 , 1/18 en 1/14 in mijn verzameling en ik vind alles mooi, maar als verzamelmaat wordt nog altijd 1/43 gezien, omdat hierin komplete serie's in te verkrijgen zijn en dat is in overige schalen bijna niet te doen i.v.m. plaatsgebrek bij verzamelaars. Dus het verkoopt dan ook niet en zullen geen serie's worden gemaakt in grotere schalen.
En welk merk speelgoed is en welk niet, dat moet ieder maar zelf bepalen.
wat maakt dat nu uit als je het zo bekijkt is alles speelgoed ,ken mensen die dure merken kopen en dit aan hun kinderen geven .dat is iets dat je zelf uit maakt of niet somsMarkopolo schreef:[..]
Maar daar gaat het nu niet om, de discussie is over of 1:18 of 1:43 aangezien wordt als speelgoed.

http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lexusfreak
- coolpappa04
- Schaal: 1:18
Re: 1:43 of 1:18
Doe mij maar 1:18! Niet te groot en mooi om naar te kijken. Vind de 1:43 te klein. Moet je te dicht met je hoofd op gaan hangen om `m goed te bekijken! 

HUMMER-Teller: 100!
Je kan maten v/d schaalmodellen niet echt catalogeren onder "speelgoed", wat wij verzamelen is zoiezo geen speelgoed. Maar er bestaat in 1/43 en 1/18 ook wel speelgoed ...
De reden de schaal 1/43 als 'verzamel'-standaard genomen wordt is omdat het gamma veel groter is en ze meestal ook goedkoper zijn.
Dus ... groter gamma & goedkopere prijs = meer verkoop
Voor merken is het dus interesanter om 1/43 te produceren en ze kunnen ook meer modellen maken omdat de ontwikkelingskost gewoonweg goedkoper is. Daar kunnen ze al eens een slecht-verkoopbaar-modelletje permiteren, dit terwijl een foute 1/18 hen duur kan komen te staan.
De reden de schaal 1/43 als 'verzamel'-standaard genomen wordt is omdat het gamma veel groter is en ze meestal ook goedkoper zijn.
Dus ... groter gamma & goedkopere prijs = meer verkoop
Voor merken is het dus interesanter om 1/43 te produceren en ze kunnen ook meer modellen maken omdat de ontwikkelingskost gewoonweg goedkoper is. Daar kunnen ze al eens een slecht-verkoopbaar-modelletje permiteren, dit terwijl een foute 1/18 hen duur kan komen te staan.
- Tom_Aston-Martin
1:18 bburago modellen zie ik als speelgoed.. zoals de EB110 en viper... Maar duurdere natuurlijk niet! Net als bij 1:43 modellen... Cararama lijkt mij speelgeod mr als je met looksmart/red line ect. gaat spelen ben je wel en beetje leip 

Idd,in principe is alles verzamelwaardig,PUUR omdat het voor jezelf is,en je het leuk vind om hier met anderen te delen.
Ik verzamel uitsluitend 1/18 omdat ik dat mooier vind,en duidelijkere afwerking.
Ik weet nog dat ik vroeger als 13jarige muntjes van discotheken verzamelde [vroeg ik uiteraard aan oudere kennissen],wie noemt dat verzamelwaardig?
Of wat de denken van de velen postzegelverzamelaars?Ik spuug erop en verzend hem weet ik veel waarheen,anderen zouden er honderden euro's voor over hebben.
Dus in mijn ogen is alles wat 1 iemand verzameld,verzamelwaardig.
Ik verzamel uitsluitend 1/18 omdat ik dat mooier vind,en duidelijkere afwerking.
Ik weet nog dat ik vroeger als 13jarige muntjes van discotheken verzamelde [vroeg ik uiteraard aan oudere kennissen],wie noemt dat verzamelwaardig?
Of wat de denken van de velen postzegelverzamelaars?Ik spuug erop en verzend hem weet ik veel waarheen,anderen zouden er honderden euro's voor over hebben.
Dus in mijn ogen is alles wat 1 iemand verzameld,verzamelwaardig.

Eigenlijk is het verschil tussen speelgoed en verzamelmodel eerder te bepalen door de prijs, detailering dan door de schaal.
Daarnaast is het natuurlijk (net als bij de 1:1 het geval is) dat speelgoedauto's kunnen rijpen tot verzamelmodellen. Denk maar aan Dinky's enz.
Een 1/43 Cararama model is voor de kids puur speelgoed. Hetzelfde gold voor de Burago's in alle schalen. maar ook daar zijn inmiddels gezochte verzamelexemplaren van.
Voor mij is het na jarenlangs Big Scale toch 1/43 geworden. Reden is Simpel 1/18 kan niet tippen aan de diversiteit aan modellen die in deze schaal te vinden zijn
Daarnaast is het natuurlijk (net als bij de 1:1 het geval is) dat speelgoedauto's kunnen rijpen tot verzamelmodellen. Denk maar aan Dinky's enz.
Een 1/43 Cararama model is voor de kids puur speelgoed. Hetzelfde gold voor de Burago's in alle schalen. maar ook daar zijn inmiddels gezochte verzamelexemplaren van.
Voor mij is het na jarenlangs Big Scale toch 1/43 geworden. Reden is Simpel 1/18 kan niet tippen aan de diversiteit aan modellen die in deze schaal te vinden zijn

Ieder z´n smaak... en er zijn er ook genoeg die ´speelgoed´ verzamelen, ook het simpelere spul heeft z´n charmes.
Voordelen 1:43:
- ruimer aanbod
- neemt minder plaats in
Nadelen 1:43:
- minder details weer te geven dan in grotere schalen
- meer gedetailleerde modellen zijn nauwelijks goedkoper dan grotere schalen
Ik heb zelf geen voorkeur voor een bepaalde schaal, al beginnen de 1:18s wel de hut uit te groeien zo langzamerhand. Ik kick op de prachtige detaillering en de vele bewegende onderdelen aan een 1:18 maar een mooi strak rijtje 1:43s in de vitrine is ook erg prettig om te zien.
Voordelen 1:43:
- ruimer aanbod
- neemt minder plaats in
Nadelen 1:43:
Ik heb zelf geen voorkeur voor een bepaalde schaal, al beginnen de 1:18s wel de hut uit te groeien zo langzamerhand. Ik kick op de prachtige detaillering en de vele bewegende onderdelen aan een 1:18 maar een mooi strak rijtje 1:43s in de vitrine is ook erg prettig om te zien.
Tja,
Ik moet me bij de reacties van Peter en RPI aansluiten.... waarom moet er een discussie worden gevoerd wat verzamelwaardig is?
Waarom moet er een betere schaal zijn?
Als je iets verzamelt wat je mooi vindt, dan doet de schaal er niet toe.
Tis een sport en een verslaving.... telkens weer net dat ene modelletje te vinden, tegen de juiste prijs, die nog in je verzameling ontbrak.
Bij mij maakt t niet zo heel veel uit in welke maat, zolang de details maar mooi zijn of het model bijzonder.
Misschien dat er in verzamelen wel verschillende culturen bestaan. Als ik de privé topics hier lees dan zie ik weinig in de maten 1:55 of 1:64 (Sorry TTC) en op de amerikaanse fora juist erg veel.
Zal ook met aanbod en marketing te maken hebben. De Cars autootjes doen het ook niet voor niks zo goed. (Afgelopen zondag kwam ik ze voor 10 euro per stuk tegen!)
Ik moet me bij de reacties van Peter en RPI aansluiten.... waarom moet er een discussie worden gevoerd wat verzamelwaardig is?
Waarom moet er een betere schaal zijn?
Als je iets verzamelt wat je mooi vindt, dan doet de schaal er niet toe.
Tis een sport en een verslaving.... telkens weer net dat ene modelletje te vinden, tegen de juiste prijs, die nog in je verzameling ontbrak.
Bij mij maakt t niet zo heel veel uit in welke maat, zolang de details maar mooi zijn of het model bijzonder.
Misschien dat er in verzamelen wel verschillende culturen bestaan. Als ik de privé topics hier lees dan zie ik weinig in de maten 1:55 of 1:64 (Sorry TTC) en op de amerikaanse fora juist erg veel.
Zal ook met aanbod en marketing te maken hebben. De Cars autootjes doen het ook niet voor niks zo goed. (Afgelopen zondag kwam ik ze voor 10 euro per stuk tegen!)
Re:
Op de recente Minichamps 1/43 modellen staat zelf 18+coolpappa04 schreef:1/18 speelgoed![]()
op de dozen van de betere merken staat trouwens op: this is not a toy,14+!!![]()
zal bij de 1/43 modelletjes ook wel zo zijn veronderstel ik![]()

Forza Minardi...Forza Minichamps...

Dat zijn zeker die Mercedessen met blote dames of Playboy sponsoring 

hallo
verzamelen is verzamelen
hoe of wat maakt toch niets uit
laat een ieder in zijn waarden
dus bij deze discussie afgerond !!!!!!!
verzamelen is verzamelen
hoe of wat maakt toch niets uit
laat een ieder in zijn waarden
dus bij deze discussie afgerond !!!!!!!

- Markopolo
- Forumbestuur
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Waarom zouden we hier niet over mogen blijven discussieren 

Een 1:18 Porsche 956:

en een 1:43 Porsche 956: (prijs zit ongeveer op de helft van een 1:18)

Of je pakt een kitversie: (ongebouwd veeel goedkoper dan een 1:18, maar dan moet je wel handig zijn
)

Deze stelling kan eigenlijk ook wel weer overboordtom schreef:Nadelen 1:43:

Een 1:18 Porsche 956:

en een 1:43 Porsche 956: (prijs zit ongeveer op de helft van een 1:18)

Of je pakt een kitversie: (ongebouwd veeel goedkoper dan een 1:18, maar dan moet je wel handig zijn