Maar weer even wat modellen in de spotlight.
Een van mijn favoriete alfa's en tevens de auto waar het mee begon voor mij (mijn vader had er een toen ik klein was) is de Alfa Romeo Giulia. Begrijpelijk dus dat mijn collectie al behoorlijk wat Giuliaatjes bevat.
Hier even een selectie van modellen die van deze auto verschenen zijn, zowel oud als nieuw:
(Mebetoys Giulia TI in burger en Carabinieri uitvoering.)
Deze modellen stammen uit de jaren 60 en werden destijds als speelgoed verkocht. De italiaanse tegenhanger van Dinky en Corgi zeg maar. Tegenwoordig vrij zeldzaam en afhangend van de staat ook erg waardevol.
(Politoys-M en Edil Toys Giulia.)
Ook beide jaren 60 modellen. Politoys was naast Mebetoys de grootste modelautofabrikant in Italie destijds. De M serie is een van mijn favoriete series met veel mooie alfa modellen waaronder deze Giulia carabinieri.
Er was ook nog een "stradale" maar deze heb ik helaas nog niet in mijn bezit. De Edil was al eerder langs gekomen.
(Dinky France Giulia Super en een Giulia TI van Mercury.)
Dinky is natuurlijk een ieder wel bekend. Deze franse dinky was er in twee verschillende uitvoeringen. De "stradale" en de rally versie. Die eerste was er dan weer in 4 verschillende kleuren (wit, beige, lichtblauw en deze grijze dus.) Mercury was tevens een italiaans merk dat vanaf eind jaren 50 kleinere schaal auto's uitbracht (deze zijn later heruitgegeven door Scottoy). Dit is een 1:43 Mercury Giulia uit de jaren 60. De Mercury is naast de Edil een van de moeilijker te vinden Giulia modellen.
Twee keer Giulia Nuova Super (mebetoys en Provence Moulage).
Dit was het facelift model dat vanaf 1975 werd ingevoerd. Meest opvallende kenmerken zijn de knustof grill en de "ontdeukte" kofferklep. Dit model is nooit geliefd geweest bij modelmakers. De enige Die-cast ooit gemaakt van deze auto is de Mebetoys versie (de bruin/oranje op de foto). Dit is in principe dezelfde mal als de oude Mebetoys maar een stuk minder mooi afgewerkt. Toch vind ik het een leuk ding. De provence moulage daarentegen is erg mooi van vorm en de mijne is ook zeer mooi gebouwd. Deze werden alleen als kits geleverd begin jaren 90.
(Autodrome Giulia TI en GTC)
Dit Nederlandse merk leverde enige tijd leuke wit metalen kitjes van de Giulia, Giulia GT en deze Giulia GTC.
De mallen van deze modellen kwamen van Mercury uit Italie. Mercury heeft alleen nooit een GTC gemaakt dus dit is een eigenbouwsel van Autodrome. Ik geloof dat het merk nog steeds bestaat maar nu enkel landbouwvoortuigen maakt.
Op de foto kun je de originele mercury zien naast de Autodrome.
(Minichamps en DeAgostini)
Minichamps levert momenteel de mooist te krijgen Die-Cast Giulia in 1:43 en 1:18. Alleen in de handbouw wereld vind je mooiere maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Hier de Prugna AutoBild Giulia en de Carabinieri versie.
De witte/beige erachter is een DeAgostini Giulia uit een Italiaanse kioskreeks. Een goedkoop model maar toch erg leuk in afwerking. Wel is duidelijk te zien dat de Minichamps model gestaan heeft voor dit model, zoals wel vaker het geval is met de kioskmodellen.
(Looksmart)
Erg mooie handbouw van Looksmart in Carabinieri uitvoering. Ze kosten wat maar je hebt er een erg mooi model voor in de kast staan. Zowel qua afwerking als qua vorm een schoonheid.

En alles op een rijtje.