stelling: Marktwerking modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

MIBNO
Mint In Box Never Opend.....of

MIBOO :mrgreen:
Mint In Box Once Opened of hoe het ook mag heten, vind het allemaal een beetje ver gezocht. Alhoewel ik toe moet geven dat ik er wel op let of er de originele verpakking er nog omheen zit, is dit ook voor mij niet het allerbelangrijkste. Op de eerste plaats zal het er altijd om gaan of het model mij aanspreekt (lees: wil hebben) of niet.
En of de auto ooit uit de verpakking is geweest is vaak ook niet te controleren. (ze zijn lang niet allemaal verzegeld). Vind dit dan ook een wassenneus,.....of argument om de prijs op te drijven.

Maar misschien is dit wel het verschil tussen de ware liefhebber en speculant. :think:
Ik bedoel dit overigens NIET negatief.!!!!!!
Het is alléén de manier van verzamelen die iemand voor ogen heeft.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jos
Schaal: 1:43

Bericht door Jos »

En of de auto ooit uit de verpakking is geweest is vaak ook niet te controleren. (ze zijn lang niet allemaal verzegeld). Vind dit dan ook een wassenneus,.....of argument om de prijs op te drijven.

kan ook zijn om foutjes in het model (al dan niet terecht) op de fabrikant af te schuiven
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Om de eerste vraag te beantwoorden;

Je kan pas zeggen of een CMC of Exoto in waarde stijft na verloop van jaren.
Mijn stelling is juist de volgende. Van de duurdere modellen komen er 70% bij " liefhebbers". Mensen die het model erg graag willen hebben.
30% komt bij " tussen-handelaren " via ebay, MP of wat dan ook. Dit zal de prijs af en toe opdrijven, of juist niet naar gelang van het aanbod op die verschillende verkoopkanalen.
Pas na een aantal jaren kan je de waarde pas vaststellen. 90% is dan in de verzameling van de liefhebber opgenomen. De rest is misschien speculant en dan wordt het pas grappig om te zien wat er gebeurt. Hoe graag wil iemand zo een auto hebben?
Een Aa Night version is bijvoorbeeld erg geliefd. Plaats die op een veilingsite en dan kijken wat er gebeurt.

Voor een Exoto Ferrari 312T wordt ook al meer betaald dan de eerste verkoopprijs.
En van de goedkopere modellen is het natuurlijk ook relatief. Als je praat over een speciale uitgave van een wereldkampioen dan zijn de prijsen sowieso wat hoger. Zeker op de korte termijn. Of dat op de lange termijn ook zo is, is altijd speculeren. Of afwachten...
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Dat hele speculeren en overdreven mintgezeur (schade aan een model is natuurlijk wat anders) zorgt er alleen maar voor dat voor de mensen die een model echt willen voor hun verzameling rotprijzen moeten betalen om er aan te komen. Ik verzamel Mclarens maar omdat er een stel mierenneukers zijn die zo nodig boven hun stand willen leven en aan modelauto´s moeten verdienen omdat ze of bang zijn dat een hobby wat kost of omdat ze niet in staat zijn hun 2de vakantie en auto samen te onderhouden is dat nauwelijks meer te doen.

Ik heb noodgedwongen ondertussen nu ook een paar wagens staan waarvan de prijzen waarschijnlijk wel zullen gaan stijgen en ik de winst in een model wil stoppen waar een prijskaartje van hier tot Tokio aan hangt omdat een of andere eikel op een bom van die wagens zit en ze vervolgens lekker naar Japan verscheept tegen een godsvermogen zodat hij een 1:1 BMW kan kopen omdat een Golfje niet goed genoeg voor meneer is. En zodra er hier een verzamelaar loopt die ze dolgraag wil hebben om zijn verzameling compleet te maken maar niet het geld heeft om naast de kosten voor zijn verzameling ook nog eens de topprijzen neer te moeten leggen voor de 2 of 3 speciale wagens dan kan die de het heen en weer krijgen. Triest... Maar goed Markopolo zal wel begrijpen op welk figuur ik nu doel.

Je moet sparen wat je leuk vind en niet waar je veel op kunt verdienen.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

St. Paul schreef:Dat hele speculeren en overdreven mintgezeur (schade aan een model is natuurlijk wat anders) zorgt er alleen maar voor dat voor de mensen die een model echt willen voor hun verzameling rotprijzen moeten betalen om er aan te komen. Ik verzamel Mclarens maar omdat er een stel mierenneukers zijn die zo nodig boven hun stand willen leven en aan modelauto´s moeten verdienen omdat ze of bang zijn dat een hobby wat kost of omdat ze niet in staat zijn hun 2de vakantie en auto samen te onderhouden is dat nauwelijks meer te doen.

Ik heb noodgedwongen ondertussen nu ook een paar wagens staan waarvan de prijzen waarschijnlijk wel zullen gaan stijgen en ik de winst in een model wil stoppen waar een prijskaartje van hier tot Tokio aan hangt omdat een of andere eikel op een bom van die wagens zit en ze vervolgens lekker naar Japan verscheept tegen een godsvermogen zodat hij een 1:1 BMW kan kopen omdat een Golfje niet goed genoeg voor meneer is. En zodra er hier een verzamelaar loopt die ze dolgraag wil hebben om zijn verzameling compleet te maken maar niet het geld heeft om naast de kosten voor zijn verzameling ook nog eens de topprijzen neer te moeten leggen voor de 2 of 3 speciale wagens dan kan die de het heen en weer krijgen. Triest... Maar goed Markopolo zal wel begrijpen op welk figuur ik nu doel.

Je moet sparen wat je leuk vind en niet waar je veel op kunt verdienen.

:worshippy: :clap: :clap: :clap: Toch nog één met dezelfde visie als mij :P
tom

Bericht door tom »

Het zal er soms meer om gaan of het model concurrentie heeft of niet. Oude modellen stijgen vaak hard in waarde tot er een moderne versie van uitkomt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Audi 100 Coupé S van Märklin. Jarenlang stegen de prijzen tot een niveau waarop de kwaliteit van het model niet meer in verhouding stond tot de vraagprijzen. Nu heeft Minichamps een Coupé S in het aanbod en de prijzen van Märklins zijn langzaam aan het dalen! Da's dus niet zoals bij Dinky, waar mensen de complete serie willen hebben maar een gevalletje van 'ik wil dit type auto in mijn verzameling hebben'.

Wat een raceauto betreft: die wil je graag hebben om de serie compleet te krijgen, zeker als het een bijzondere versie van een populaire rijder betreft. Dat geldt voor alles wat deel uitmaakt van een serie, ook een autobus in een bepaalde kleur bijvoorbeeld. Met die kleine oplagen kun je bijna met zekerheid zeggen dat een model veel waard gaat worden, maar als er achteraf nog wat van deze modellen worden gemaakt, kan die 'waarde' weer instorten. Voorbeeld is de Ferrari F40 van Burago waarvoor korte tijd idiote prijzen werden gevraagd.

Als ik een model graag wil hebben maar de gevraagde prijs niet in verhouding vind, koop ik 'm gewoon niet. Jammer dan, en ik heb geregeld alsnog dat model op de kop kunnen tikken voor een vriendelijke prijs. Niet iedereen weet namelijk wat voor idiote prijzen er voor bepaalde modellen worden neergelegd.
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Sommige modellen zijn een goede investering omdat ze toen ze op de markt kwamen niet voor de verzamelaars bedoelt waren...
Toen ze later door verzamelaars ontdekt werden waren er gewoonweg niet genoeg in een gedegen staat (MIBNO Mint In Box Never Opened).

Dat is ook eigenlijk wat er met DinkyToys gebeurt is... in de tijd dat die dingen uitkwamen waren ze om mee te spelen, niet om in een UV en stofwerende vitrine te zetten...

Daarintegen vraag ik mij af wat de prijs wordt van sommige modellen die momenteel uitkomen... Zo weet ik dat het aantal Minichamps modellen dat in perfecte staat verkeerd snel afneemt... de meeste verzamelaars zijn niet erg zuinig op hun modellen en zetten ze midden in de huiskamer in een vitrine met spotjes...
Na enkele jaren blijft er dan weinig van je model over... het is verkleurd en ingeval van Formule 1 modellen kan je de decals er zo afvegen...

Nu weet ik ook dat er mensen zijn die wel zuinig zijn... de veelspaarders.. die hun modellen in dozen op de zolder hebben staan.. geen UV, en geen grote verschillen in temperatuur over een korte tijd..
De modellen die deze groep mensen over 10 jaar van hun zolder halen zien er nog goed genoeg uit om er een behoorlijke prijs voor te krijgen..

Ik blijf er bij dat speciale modellen van enige betekenis sterk in prijs zullen stijgen... modellen die ook over 20 jaar niets van hun uitstraling hebben verloren.. de klassiekers van de toekomst...
Of een Formule 1 wagen van Alonso ooit tot die catagorie gaat behoren is nog maar te betwijfelen...

Zeker weet ik wel dat modellen die we nu in de schappen hebben staan over een decennium voor véél meer over de toonbank gaan als dat we nu zullen denken.. de kunst is alleen om te weten welke modellen dat gaan worden..
ik ben bang dat we die inschatting slecht kunnen maken. Net als die mensen die hun DinkyToys aan de kinderen gaven om mee te spelen, ontwetend dat ze er 30 jaar later een fortuin voor hadden kunnen vragen...
tom

Bericht door tom »

Tja, dat was wel speelgoed natuurlijk. Dat kun je moeilijk zeggen van een Minichamps, hoewel ik daar ook wel eens een kind mee zie spelen. :?

En ik geef je gelijk wat Alonso betreft, tenzij-ie Schumacher verbetert qua kampioenschappen. Alleen de legendarische rijders spreken ook over jaren nog mensen aan.
Jos

Bericht door Jos »

tom schreef:En ik geef je gelijk wat Alonso betreft, tenzij-ie Schumacher verbetert qua kampioenschappen. Alleen de legendarische rijders spreken ook over jaren nog mensen aan.

een hotwheels verwacht ik niet dat die ooit meer geld waard worden, echter de PMA minardi's of canada promo of michelin promo worden nu al voor 3,4,5 keer zoveel verhandeld.

st Paul schreef:Ik heb noodgedwongen ondertussen nu ook een paar wagens staan waarvan de prijzen waarschijnlijk wel zullen gaan stijgen en ik de winst in een model wil stoppen waar een prijskaartje van hier tot Tokio aan hangt omdat een of andere eikel op een bom van die wagens zit

dat is natuurlijk een uitzondering, en de kans dat hij echt een monopolie positie heeft is nihil. Ik zelf financier tegenwoordig mijn verzameling ook grotendeels met het slim kopen van modellen. Alonso modellen waarvan ik denk/weet dat ze zeldzaam zijn/worden koop ik dubbel als die mogelijkheid er is. Door de marktwerking kan ik het model een tijdje later flink duurder verkopen waardoor ik zelf weer even vooruit kan. Je kan echter ook verliezen..Ik doe dit omdat ik het leuk vind en omdat het anders te duur wordt.
tom

Bericht door tom »

Ik speculeer niet, uit principe. Het speculeren maakt de hobby overdreven duur, da's niet in het voordeel van de verzamelaar.

Wat ik wel eens doe is iets kopen waarvan ik weet dat het dik onder de marktwaarde wordt aangeboden (door bijvoorbeeld onwetendheid) en het voor redelijke prijzen doorverkopen. Ik zorg er dan wel voor dat ik een stukje onder de 'marktwaarde' blijf zitten, dan hebben zowel ik als de nieuwe eigenaar er wat aan en hoef ik er ook niet lang mee te leuren.
Jos

Bericht door Jos »

dat is toch ook speculeren, alleen met een kleinere onzekerheid..
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het valt niet te zeggen welke modellen in de toekomst veel geld waard worden... Op Ebay worden BBurago's aangeboden voor 119 dollar waar ik nog geen tientje voor uit zou geven...

Het is ook maar net wat de gek er voor geeft...

Zo zal het ook zijn met Hotwheels... al verwacht ik niet dat een model dat als gelimiteerd op 25.000 stuks wordt uitgegeven snel in waarde zal stijgen...

Echter er zijn modellen van Hotwheels die al enige tijd niet meer bij de groothandel te koop zijn... en als Hotwheels er niet nogmaals een berg van uitspuugt zal de waarde van deze modellen toch langzaam maar zeker gaan stijgen.. De modellen van Hotwheels zijn immers robuust genoeg om de tand de tijds gemakkelijk te weerstaan.
Iets wat niet gezegd kan worden van Minichamps F1 modellen..
Die zullen dan ook sneller zeldzaam worden en in waarde stijgen.. mits je een model hebt die MIBNO is.. geen krasjes op de vitrine en alle decals nog intact... en dat is bij Minichamps wel de kunst....

Toegevoegd na 4 minuten:

ik heb nog even rondgeneust op Ebay, maar ook Hotwheels stijgen al aardig in prijs.. zo is er een 1984 Ferrari GTO voor maar 60 dollar... dat is al een stijging van 200%..
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Nee dat is wat ik bedoel. Verzamelen moet leuk blijven. Verzamelen is niet alles hebben (je kunt simpelweg niet alles hebben, ik rijd ook geen nieuwe 911 GT3 bv.) maar op jacht moeten blijven gaan naar die laatste modellen. Ik heb een jaar gezocht voor in tegen die Volvo die ik elders op het forum heb staan ben aangelopen. Kostte me 35 euro wat op zich aan de dure kant is maar iig nog te doen. Op zich is het leuk alle Mclarens te hebben maar een West van 1000 euro gaat me te ver. Ik weet dus dat ik nooit alle Mc's ga krijgen, of ik win vanavond echt veel :mrgreen: , dus richt ik me op enkele uitspringende modellen. 80€ moeten neerleggen voor de eerste maar de 2 die ik erg mooi vind en graag op de 2 open plekken in me kast zou zien staan halen samen makkelijk 500€...

Dat is niet leuk zeker niet als je weet dat er mensen op deze kloot rond lopen die het model ergens op zolder hebben liggen waar geen kip het ziet en het model zelfs niet eens mooi vinden maar alleen maar wachten tot de hype erom heen buiten elke vorm van proportie opgeblazen is. Dit terwijl het model ook in iemands vitrine had kunnen staan en die persoon er elke dag voor bij had kunnen lopen denkend over hoe gaaf hij (of zij moet ik ook zeggen tegenwoordig) het wel niet vind dat ie dat model heeft. Ik zit hier liever met de wetenschap dat ik dat model niet heb omdat er 1200 mensen op deze kloot er elke dag van genieten dan dat ik weet dat er 800 mensen van genieten en 400 hem nooit zien maar wachten tot de prijs ze aanstaat....

Die Volvo presentatie wagen staat hier nu en blijft hier staan. En er wordt elke dag tevreden naar gekeken zoals het hoort. Een model is voor de liefhebber, niet een handelaar of speculant... Als je wil speculeren moet je de beurs maar opgaan. Maar goed dat zeggende ben ik noodgedwongen wel mee gegaan en hoop ik dat ik die 2 mac's er toch ooit eens mee kan kopen.

Waarmee ik overigens niemand veroordeel want zo gaat het nu eenmaal in deze wereld. Maar het speculeren zelf vind ik gewoon een slechte zaak.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Naar hè kapitalisme.
Afbeelding
coolpappa04

Bericht door coolpappa04 »

Ik vind persoonlijk ook dat een echte verzamelaar zijn modelletjes niet moet kopen met de gedachte ...over zoveel jaar zal zal ik er 3,4,5 maal meer voor kunnen krijgen,maar ik vind wel dat als je bv jaren hebt gezocht naar een welbepaald model en het eindelijk hebt gevonden je trots mag zijn dat er in je collectie iets staat dat niet iedereen heeft,en dat door de zeldzaamheid de waarde enorm hoog is en alleen maar zal stijgen dan wat je er voor hebt betaald is toch leuk meegenomen?mijn visie van verzamelen is in de eerste plaats iets kopen dat je leuk vind,met een iets betere afwerking dan bv een burago,en als mijn kinderen later waneer ik er niet meer er een mooi bedrag van kunnen krijgen so be it!!
Afbeelding
Plaats reactie