Nog eens even een echte zeldzame Togi belicht, de eerste serie van de Giulietta SS. Dit model heeft een aantal afwijkende details van de veel bekendere latere versies met bumpers en nu heb ik van dit model eindelijk eens hele duidelijke foto's.

Duidelijk te zien zijn de horizontale randjes (de dunne bumpertjes voorstellend zoals die bij de voorserie SS aanwezig zijn?) aan de achterschermen (achter de achterste wielpoorten) 
die bij de versies met bumpers ontbreken. Dit komt toch heel aardig overeen met de voorserie SS van Alfa Romeo die ook alleen achter die horizontale sierbumpertjes had.
Het lijkt er dus op dat Togi in eerste instantie de voorserie SS als uitgangspunt heeft genomen en toen uiteindelijk de productieversie met bumpers op de markt kwam men het model heeft aangepast door bumpers toe te voegen.

Geen interieur, zelfs geen hoedenplank zoals bij de vroege types met bumpers.

Een zelfde model op de onderste foto vooraan in het rood. Achteraan de bekendere oude versie zonder interieur maar met de hoedenplank, bumpers en wielen met gaten. Rechts in het donkerblauw de latere versie die herkenbaar is aan apart ingezette achterlichten, het ontbreken van de zijramen en met een compleet interieur. Overigens was de SS bij Togi altijd leverbaar zowel met startnummers als zonder, ook deze vroege serie is leverbaar geweest zonder.

Er is heel weinig bekend over deze versie van dit model en je komt het zo goed als nooit tegen. Wat zijn dan die afwijkende details? Het model heeft gladde velgen zonder gaten, het interieur ontbreekt helemaal, zelfs de hoedenplank die andere oude versies wel heben heeft dit model niet. Maar het meest opvallend is het ontbreken van de bumpers en bijbehorende uitsparingen in de carrosserie.

Op deze foto zijn duidelijk de uitsparingen zichtbaar voor de bumpers die ontbreken bij de blauwe.

Nogmaals de verschillen tussen de oudere versie met meegegoten achterlichten (rechts) en de laatste versie met ingezette achterlichten en interieur (links).
De waarde van deze uitvoering? Wat de gek er voor geeft, maar in de perfecte staat als deze blauwe moet je rekenen op een aantal honderden euro's.
En waarom zo zeldzaam? Ten eerste omdat Togi geen hele grote aantallen maakte, men in die tijd nog nauwelijks exporteerde, in ieder geval nog niet naar Nederland, en omdat de matrijs dus al na ongeveer een jaar, schat ik in, is aangepast. 
Helaas bezit ik dit type zelf dus niet, wel heb ik een hele mooie mintboxed eerste serie met bumpers en een latere met interieur.
Koen