Helaas is weinig bekend van de geschiedenis van Togi. Er zijn voor wat dat betreft daarom nogal wat missende puzzelstukjes en een van die stukjes is de Giulia GTC, de, net als zijn 1:1 voorbeeld, zeldzame cabriolet variant van de Giulia GT. Van de echte GTC zijn er maar 1000 geproduceerd in 1965-1966. Alhoewel de GT een ontwerp van Bertone was werd deze GTC (om)gebouwd door Carozzeria Touring en het was een van de laatste opdrachten die men kreeg. Kenmerkend waren de geheel in de carrosserie verzonken kap en zijruiten.
Alhoewel Togi de GT uitbracht in midden '60 duurde het tot 1977 voor men met de GTC kwam. De echte GTC was toen al lang uit productie dus. Hier op een foto uit een oude Quattroruotine de Togi GTC tussen de andere GT varianten die men in de loop van de jaren uitbracht.
Maar om die Togi GTC hangt veel mysterie want dit model zul je vergeefs zoeken in de Togi brochures, het model heeft geen eigen productienummer en de foto's die ik in de loop van de jaren heb gezien tonen duidelijke onderlinge verschillen, waardoor je vaak twijfelt of we hier nu met een echte Togi van doen hebben of met een zelfgebouwde replica. Geen onbelangrijke vraag want voor deze late Togi worden hele stevige bedragen gevraagd. Bovendien maakt het huidige (Fongal)Togi dit model ook, al wijkt die duidelijk weer af van de orginele Togi.
We weten dat voor dit model geen aparte matrijzen zijn gemaakt en dus kunnen we er van uitgaan dat de GTC's door Togi zelf omgebouwde GT's zijn. Een tijdrovend fenomeen dat je bij andere modelautofabrikanten niet zo snel zult tegenkomen en hier zie je dat Togi met het vele handwerk en kleine productieaantallen af en toe meer op een handbouw- dan op een productiebedrijf lijkt. Helaas zijn er ook geen productieaantallen bekend want ik ben wel benieuwd of het hier om een hele kleine serie ging, aannemelijk is dat wel gezien de hoeveelheid extra werk die de ombouw vroeg. Met ongetwijfeld bijpassende hogere prijs. En die handmatige ombouw verklaart dan ook weer de onderlinge verschillen die we zien. De grootste verschillen zitten in de evt. zijruiten: van zonder zijruiten tot met zijruiten en zelfs met b-stijlen en zijruiten, alle variaties zijn bekend. En dan zijn er nog verschillende wielen onder het model te vinden.
Wat heeft men moeten doen om van die GT een GTC te maken? Allereerst heeft men zo netjes mogelijk het dak verwijderd waarbij een voorruitstijl bleef staan en in een enkel geval dus ook de b-stijlen. Verder heeft men een karige poging gedaan om in een enkel geval een interieur te maken van een zwart stukje papier en heeft men de opgevouwen kap van de Spider genomen. En dan zijn de ruiten aangepast want de GTC heeft een losse voorruit waar bij de GT de voor- en achterruit met elkaar verbonden zijn. En dan zijn er nog de zijruiten, indien anwezig.
Hier een GTC zonder zijruiten en zonder interieur en met de wielen van de Giulietta Sprint (een model van een bevriende italiaanse Togi-verzamelaar). Ik heb m'n twijfels over de orginaliteit van het houten paneel, al weet je ook dat noot bij Togi:
Een ooit bij Carmodel aangeboden exemplaar met zijruiten, ruitenwissers(!), interieur en b-stijlen. Hier zien we weer andere wieldoppen, die van de Giulietta Spider...
En een op dit moment aangeboden nederlandse Togi GTC met zijruiten en met de traditionele Togi wielen. Opvallend is dat de vorm van de zijruiten anders is dan bij bovenstaande foto en gelijmd lijken te zitten op de achterschermen.
En in de neutrale showcase want aparte type-stickers, zoals we die bij alle andere Togi's zien op het voetstuk, werden er zeer waarschijnlijk niet gemaakt:
Ook het huidige (Fongal)Togi maakt een GTC, zowel met zijruiten en B-stijl (handig voor de stevigheid) als zonder. Deze GTC wijkt duidelijk weer af van de Togi door de andere vorm van de evt. zijruiten en de buitenspiegel en ruitenwissers van de Giulietta Spider. En niet te vergeten een ingekorte kap van de spider.
Dat het hier ook om handmatige ombouw moet gaan zie je in de vraagprijs terug want dit is de duurste FongalTogi voor maar liefst 242 euro!. Een 'gewone' GT kost 'slechts' 90 euro...
Je vraagt je af hoe commercieel dit nou is, een te eenvoudig model waarbij je langs de achterbank naar buiten kunt kijken, voor een prijs van 2 AutoArt's? Ach. Togi's moet je ook niet vergelijken met een Autoart, elk heeft z'n eigen liefhebbersschare.
Nee, ik heb dit model niet in mijn collectie. Maar wie weet ooit... maar dan wel een echte Togi wat mij betreft
Koen
(Foto's in willekeurige volgorde: van internet 'geleend'/eigen scan uit een oude Quattroruotine/eigen foto/www.carmodel.net/www.Togi.it)