Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
togicollector
Schaal: 1:18

Re: Togi: Wat is ie waard?

Bericht door togicollector »

Dat komt hij niet Wouter, geloof me. :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
rudie20vt
Schaal: 1:43

Bericht door rudie20vt »

Ik vind persoonlijk dat het model niet 3000 euro waard is hoe zeldzaam het ook is.
Persoonlijk kom ik dat ook regelmatig tegen heele dure modellen en dan denk ik ze het idee hebben goud in de handen te hebben maar helaas niemand rap er in.
Ik zou gewoon verder kijken op e-bay en beursen en dan kom je het van zelf wel tegen voor een redelijke prijs is mijn ervaring.
Afbeelding
togicollector

Ben het met je eens, Rudie. Ik verzamel ook niet tegen elke prijs en om een model dat ooit omgerekend een paar gulden heeft gekost nu voor een bedrag van boven de 1000 euro te gaan kopen, dat is niet mijn kopje thee. Maar dat is een zinloze discussie want ik heb dat geld er niet eens voor liggen...
Die 3000 euro is zo absurd en onrealistisch dat ik niet kon laten om dat hier maar eens te melden :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
tom

Bericht door tom »

Weet je wat het probleem is? Die opbrengsten blijven nog jaren hangen en iedereen baseert er z'n vraagprijs op. Dat zie ik bij andere zaken ook en ik erger me er dood aan.
Veicolo

Bericht door Veicolo »

tom schreef:Weet je wat het probleem is? Die opbrengsten blijven nog jaren hangen en iedereen baseert er z'n vraagprijs op. Dat zie ik bij andere zaken ook en ik erger me er dood aan.
Ik ben bang dat je daarin gelijk hebt tom. Met dit soort (en andere "oude") dingen is het moeilijk er een prijs aan te hangen is mijn ervaring . Uiteindelijk is het met veel dingen toch "wat de gek ervoor geeft". De één zal daar wat verder in gaan dan de ander maar om dan te zeggen dat dat de prijs is? Een taxatie lijkt me redelijk uitsluitsel te geven over de eventuele waarde van een goed maar is niet overal toe te passen helaas.
Verder ben ik het helemaal met jullie eens: als een model het mij "niet waard is" laat ik 'm liggen, hoe graag ik 'm ook zou willen hebben.
Rock & Roll!!!
togicollector

Zelf kijk ik nog wel eens met een schuin oog naar http://www.carmodel.it" onclick="window.open(this.href);return false; Je kunt daar, met Enciclopaedia aangevinkt, veel vrij recent (van de laatste ± 8 jaar) verkochte modellen per merk of speelgoedmerk terugvinden. De prijzen golden altijd als hoog op die site maar inmiddels zijn ze aardig reëel en een mooie leidraad. Al vind ik nog met regelmaat modellen tegen heel wat lagere prijzen, er staan er ook bij die ik voor die prijs maar wat graag zou hebben omdat ze inmiddels vaak voor meer weggaan.

Het 'probleem' bij Togi is dat bijna niemand weet wat hij in handen heeft. Er wordt nog te vaak gedacht dat het merk niet meer bestaat en dat men een model uit de jaren '50 verkoopt terwijl het begin jaren '80 gefabriceerd is. Dat probleem heb je bij Dinky Toys bijv. niet zo snel. En zolang er ook nog verzamelaars zijn die ook niet weten wat ze kopen blijft die schimmigheid bestaan, helaas. Daarom ook maar eens dit soort zaken onder de aandacht gebracht.

Koen
togicollector

Re: Togi: Kunst of kitch?

Op pagina 13 liet ik een Giulia zien die voor het absurde startbedrag van 3000 euro te koop stond. Inmiddels staat dit model opnieuw op ebay en kijk:

Afbeelding

3000 euro was de aanbieder duidelijk niet genoeg en dus er nog maar eens 500 euro bij opgezet. Realistisch? Nou nee, niet echt natuurlijk. Blijkbaar wil hij helemaal niet van het model af of het idee goud in handen te hebben is hem naar het hoofd gestegen...

Ik heb de aanbieder eens om wat meer foto's gevraagd uit nieuwsgierigheid, want ik twijfelde aan de echtheid van de doos. En die foto's heb ik gekregen, zij het dat ze helaas erg slechte zijn en weinig detail laten zien. Hier twee van de foto's:

Afbeelding Afbeelding

Waarom twijfel? Omdat ik een Italiaanse Togi verzamelaar ken die kortgeleden een groot deel van zijn prachtige Togi verzameling verkocht en daar zat dit tussen:

Afbeelding

Zo'n zelfde Carabinieri Giulia met dezelfde zeldzame doos, alleen is die doos een door hem gemaakte replica. En dus was mijn nieuwsgierigheid gewekt want zonder originele doos is die Giulia veel minder waard dan met originele doos (maar nog steeds geen bedrag van 3000-3500 euro). Mijn twijfel kwam door de vrij brede rode plakrand in de doos.
Deze verzamelaar vertelde me dat het rode boekbindersmateriaal dat hij gebruikte niet hetzelfde was als bij de oorspronkelijke dozen. Daar was het geperst papier en hij had papier met een andere geperste kunststof toplaag gebruikt. Zou het een van zijn replica-dozen kunnen zijn? Dat moet te zien zijn aan de structuur bijvoorbeeld.

Wel moet vermeld worden dat het hier om een speciale doos van Togi gaat die afwijkt van de standaard geleverde dozen, gemaakt in niet al te grote (aantallen zijn me niet bekend) oplages.Natuurlijk is die wat meer waard dan de standaarddoos.

Nog maar eens gekeken bij carmodel net, want daar heeft men ooit zo'n model aangeboden een aantal jaren geleden. Voor toen een enorm bedrag, nu begin je bijna te denken dat ie toch best betaalbaar was. Ja, je beeld wat duur is en wat niet kan onder invloed van die te hoge vraagprijzen veranderen zonder dat je het in de gaten hebt. Twee jaar geleden kon ik exact zo'n zelfde model kopen voor het (vond ik) 'veel te hoge' bedrag van 900 euro...

Afbeelding

In dit geval wel een originele doos. Er valt helaas weinig te zien behalve dan de aanwezige sticker op de buitenkant.

Wat opvalt bij de aangeboden Giulia-doos is exact die zelfde sticker als bij het origineel van carmodel. Dus toch een echte? Vreemd lijkt dat de wanden van de doos wat naar binnen buigen, iets dat wel vaker voorkomt bij amateuristisch gemaakte dozen waarbij het materiaal aan de buitenkant van de doos anders is dan aan de binnenkant, lees: anders is uitgezet en gekrompen bij het lijmen met vochthoudende lijm. De originele dozen hebben daar eigenlijk geen last van omdat het materiaal aan beide zijden gelijk is, alleen de kleur verschilt. Het originele stickertje wellicht overgezet van een zwaar beschadigde doos op een nieuwe? Klinkt niet erg aannemelijk, maar de replicadoos en de hier aangeboden doos lijken toch wel erg identiek zo te zien op de foto's. Hmmm, twijfel...

Nog maar eens de pagina uit een oude Togi folder opgezocht waar dit model voor een paar lires in stond. Het gaat hier om de bovenste variant in het donkergroen:

Afbeelding

Het blijft oppassen met het aanschaffen op ebay, er wordt zo af en toe namelijk een hoop onzin vermeld die zelfs voor mij als 'kenner' niet altijd een twee-drie te zien is.
Blijft een leuke bezigheid, het proberen te ontrafelen van dit soort zaken :wink:

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op vr 11 feb 2011 09:43, 12 keer totaal gewijzigd.
Veicolo

Re: Togi: Wat is ie waard? Nog hebberiger...

Bericht door Veicolo »

Maar lastig als je het object niet echt vast kunt houden, voelen en bekijken toch? Wel leuk hoe je er mee bezig bent, dat wel. :thump_up:
Rock & Roll!!!
togicollector

Niet zelf in je handen kunnen houden is hier inderdaad lastig bij het beoordelen.

Ik heb een andere italiaanse Togi verzamelaar gekend (contact mee gehad en 2 modellen van overgenomen) die vele zeldzame Togi's had en aanbood. Van een andere Togi verzamelaar hoorde ik later dat deze man daar wel een paar gerestaureerde Giulia's tussen had zitten waarvan hij zelf beweerde dat ze origineel waren. Op foto's kun je dat lang niet altijd zien, net als het nog wel eens voorkomende metaalmoeheid. Voorzichtigheid blijft dus geboden hier... zeker als ook nog eens de foto's onscherp zijn.

Koen
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Hmm.. in dat geval laat ik deze Carabinieri toch maar staan. :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
tom

Re: Togi: Wat is ie waard? Kunst of kitch?

Bericht door tom »

Niet gek, maar ik denk dat ik voor dat bedrag toch maar voor een 1:1 ga.
togicollector

Re: Togi: De mysterieuze GTC...

Helaas is weinig bekend van de geschiedenis van Togi. Er zijn voor wat dat betreft daarom nogal wat missende puzzelstukjes en een van die stukjes is de Giulia GTC, de, net als zijn 1:1 voorbeeld, zeldzame cabriolet variant van de Giulia GT. Van de echte GTC zijn er maar 1000 geproduceerd in 1965-1966. Alhoewel de GT een ontwerp van Bertone was werd deze GTC (om)gebouwd door Carozzeria Touring en het was een van de laatste opdrachten die men kreeg. Kenmerkend waren de geheel in de carrosserie verzonken kap en zijruiten.

Afbeelding Afbeelding

Alhoewel Togi de GT uitbracht in midden '60 duurde het tot 1977 voor men met de GTC kwam. De echte GTC was toen al lang uit productie dus. Hier op een foto uit een oude Quattroruotine de Togi GTC tussen de andere GT varianten die men in de loop van de jaren uitbracht.

Afbeelding

Maar om die Togi GTC hangt veel mysterie want dit model zul je vergeefs zoeken in de Togi brochures, het model heeft geen eigen productienummer en de foto's die ik in de loop van de jaren heb gezien tonen duidelijke onderlinge verschillen, waardoor je vaak twijfelt of we hier nu met een echte Togi van doen hebben of met een zelfgebouwde replica. Geen onbelangrijke vraag want voor deze late Togi worden hele stevige bedragen gevraagd. Bovendien maakt het huidige (Fongal)Togi dit model ook, al wijkt die duidelijk weer af van de orginele Togi.
We weten dat voor dit model geen aparte matrijzen zijn gemaakt en dus kunnen we er van uitgaan dat de GTC's door Togi zelf omgebouwde GT's zijn. Een tijdrovend fenomeen dat je bij andere modelautofabrikanten niet zo snel zult tegenkomen en hier zie je dat Togi met het vele handwerk en kleine productieaantallen af en toe meer op een handbouw- dan op een productiebedrijf lijkt. Helaas zijn er ook geen productieaantallen bekend want ik ben wel benieuwd of het hier om een hele kleine serie ging, aannemelijk is dat wel gezien de hoeveelheid extra werk die de ombouw vroeg. Met ongetwijfeld bijpassende hogere prijs. En die handmatige ombouw verklaart dan ook weer de onderlinge verschillen die we zien. De grootste verschillen zitten in de evt. zijruiten: van zonder zijruiten tot met zijruiten en zelfs met b-stijlen en zijruiten, alle variaties zijn bekend. En dan zijn er nog verschillende wielen onder het model te vinden.

Wat heeft men moeten doen om van die GT een GTC te maken? Allereerst heeft men zo netjes mogelijk het dak verwijderd waarbij een voorruitstijl bleef staan en in een enkel geval dus ook de b-stijlen. Verder heeft men een karige poging gedaan om in een enkel geval een interieur te maken van een zwart stukje papier en heeft men de opgevouwen kap van de Spider genomen. En dan zijn de ruiten aangepast want de GTC heeft een losse voorruit waar bij de GT de voor- en achterruit met elkaar verbonden zijn. En dan zijn er nog de zijruiten, indien anwezig.

Hier een GTC zonder zijruiten en zonder interieur en met de wielen van de Giulietta Sprint (een model van een bevriende italiaanse Togi-verzamelaar). Ik heb m'n twijfels over de orginaliteit van het houten paneel, al weet je ook dat noot bij Togi:

Afbeelding

Een ooit bij Carmodel aangeboden exemplaar met zijruiten, ruitenwissers(!), interieur en b-stijlen. Hier zien we weer andere wieldoppen, die van de Giulietta Spider...

Afbeelding

En een op dit moment aangeboden nederlandse Togi GTC met zijruiten en met de traditionele Togi wielen. Opvallend is dat de vorm van de zijruiten anders is dan bij bovenstaande foto en gelijmd lijken te zitten op de achterschermen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En in de neutrale showcase want aparte type-stickers, zoals we die bij alle andere Togi's zien op het voetstuk, werden er zeer waarschijnlijk niet gemaakt:

Afbeelding

Ook het huidige (Fongal)Togi maakt een GTC, zowel met zijruiten en B-stijl (handig voor de stevigheid) als zonder. Deze GTC wijkt duidelijk weer af van de Togi door de andere vorm van de evt. zijruiten en de buitenspiegel en ruitenwissers van de Giulietta Spider. En niet te vergeten een ingekorte kap van de spider.

Afbeelding Afbeelding

Dat het hier ook om handmatige ombouw moet gaan zie je in de vraagprijs terug want dit is de duurste FongalTogi voor maar liefst 242 euro!. Een 'gewone' GT kost 'slechts' 90 euro...
Je vraagt je af hoe commercieel dit nou is, een te eenvoudig model waarbij je langs de achterbank naar buiten kunt kijken, voor een prijs van 2 AutoArt's? Ach. Togi's moet je ook niet vergelijken met een Autoart, elk heeft z'n eigen liefhebbersschare.
Nee, ik heb dit model niet in mijn collectie. Maar wie weet ooit... maar dan wel een echte Togi wat mij betreft :roll:

Koen

(Foto's in willekeurige volgorde: van internet 'geleend'/eigen scan uit een oude Quattroruotine/eigen foto/www.carmodel.net/www.Togi.it)
Laatst gewijzigd door togicollector op zo 13 feb 2011 18:19, 3 keer totaal gewijzigd.
tom

Re: Togi: Een klein mysterie: de Giulia GTC...

Bericht door tom »

Leuk, een merk waar zoveel mysteries omheen hangen. Volgens mij is er geen verzameling op het forum waar zoveel over te vertellen en te onderzoeken is.

Met B-stijl en ruiten vind ik 'm trouwens niet zo fraai als zonder.
togicollector

Daar zit ook een deel van de lol, Tom. :)

Koen
Veicolo

Bericht door Veicolo »

Ik heb weinig verstand van Togi (leer wel steeds bij dankzij dit fraaie topic) maar als ik die "Nederlandse" vergelijk met de foto van Carmodel lijken het wel 2 verschillende auto's te zijn. Het lijkt zelfs wel of de Nederlandse een (zelf)verbouwde coupé is maar ik kan niet goed aangeven waarom ik dat vindt. Toch wel een leuk model. En een leuk verhaal ook nog!
Rock & Roll!!!
Plaats reactie