Heel af en toe droom ik wel eens van Togi's die nooit uitgebracht zijn maar waar toch ergens een prototype van ligt weg te stoffen. En dan op een vakantiedag in Italië... bij een bezoek aan het oude gesloten pand waar men ooit zat in die buitenwijk van Milaan... ik ontdek een gebroken raam en klim naar binnen en ineens sta ik tussen de rotzooi in het kleine verlaten atelier wat ik van een zwart-wit foto herken. Het is er binnen stoffig en overal ligt wat. Staat blijkbaar al jaren leeg. Er staan tegen de muur nog een tweetal metalen stellingen waar ooit de nieuwe gevulde dozen op klaarstonden voor verzending. Ik schuif wat rotzooi aan de kant en dan ontdek ik een grote doos met daarin... een paar modellen! Sommigen met lichte beschadigingen en allemaal erg vuil. Maar dit zijn Togi's die ik nog nooit gezien heb! De oude Lorenzini heeft dus toch plannen voor meer modellen gehad dan die we kennen, alleen is de productie daarvan blijkbaar op een of andere reden helaas afgeblazen. De gevonden modellen neem ik mee en thuis maak ik ze voorzichtig schoon. Wat een vondst, dat moet ik laten zien!
En dus toon ik ze jullie bij deze. Een paar nooit eerder getoonde Togi's, zoals de Alfa Romeo 2000 Sprint (we kennen alleen de Togi 2600 Sprint met 6 cylinder en niet deze bijna identieke voorloper met 4 cylinder, waar de luchthapper op de motorkap bij ontbreekt), de Alfasud Giardinetta, de stationcar uitvoering van de Alfasud, een auto die ook in 1:1 vrij zeldzaam is geworden door de zeer matige kwaliteit van het plaatwerk. Alfa liet van die Giardinetta voor gebruik binnen de eigen (Italiaanse) organisatie een serie van enkele tientallen Furgone's (bestelauto's) bouwen door een carrosseriebedrijf en ook daarvan vond ik een model in de doos, zelfs met Togi reclame op de zijkant, wat eigenlijk niet kan want ze droegen in het echt zonder uitzondering Alfa Romeo reclame. En in een stoffige doek gewikkeld, naast wat lijkt op een vergeten deel van een matrijs, ontdek ik een heuse 164 Super! De eerste serie 164 kennen we van Togi maar deze is totaal onbekend en ziet er prachtig uit. De details kloppen zo te zien aardig goed...
Voor de allereerste keer dus hier deze onbekende Togi's:

Het Togi atelier in betere tijden.

De 2000 Sprint met bijbehorende doos.

De Alfasud Giardinetta met correcte bumpers zonder overriders en stoelen zonder hoofdsteunen, in een typische jaren '70 kleur.

De Alfasud Furgone in de correcte kleur waarin ze geleverd zijn: Alfarood. Het simpele model heeft ook de juiste kleur bekleding. Ja, soms had Togi oog voor detail.

De 164 Super, met zelfs de correcte wielen eronder. Kosten nog moeite zijn blijkbaar gespaard om dit model te realiseren.
Maar... dromen zijn bedrog en deze Togi's zullen nooit gevonden worden want het zijn mijn Photoshops. Nou is het natuurlijk mogelijk om die droom-Togi's zelf te bouwen en die wilde plannen heb ik ook wel maar de drempel om er aan te beginnen is hoog want het zijn geen simpele klussen die je even doet.
Een leuke uitdaging om het maar eens in Photoshop te proberen, kost een paar avonden maar dan staat het model er. Kan ik ze eens rustig bekijken want zo zullen ze er dan uitzien straks. Kan ik ze ook naar Togi mailen en wie weet maken ze meer indruk dan woorden... Grappig detail: de wielen onder de 164 Super komen uit een foto van een 1:43 164 Super van Minichamps. Het enige detail dat niet zelf getekend is
Toch ook nog even de foto's zien die het uitgangspunt waren? Hier zijn ze. De Sud mist een stuur en bestuurdersstoel; een extra uitdaging...
Photoshops van echte auto's kennen we, maar dit was ook leuk om eens te doen. Je hebt snel de neiging om het te netjes te doen want deze modellen zijn hier en daar erg grof en om het realistisch te maken moet je die grove details doorzetten en je proberen te verplaatsen in het Togi van weleer. Daarom ontbreekt in de Sud Furgone ook het metalen gaasrek achter de voorstoelen.
Koen