Ofschoon het om budgetaire redenen een rustige tijd is qua 'inslaan' kon ik deze toch niet laten gaan. De 250 GT Series 1 cabriolet s/n 0663 van Ilario.
Er is geen bijzonder kennersoog voor nodig om te herkennen dat dit een 'speciaal geval' is. Destijds geheel geconstrueerd volgens de wensen van de koper, Leon Dernier. De auto kreeg onmiskenbare 'racewagen'-kenmerken en werd daardoor ook wel aangeduid als de 'café-racer'. Om mij onduidelijke redenen is de auto op een later tijdstip van 0663 GT omgedoopt tot 0999 GT en verblijft momenteel ergens in het verre Oosten (nummer 0663 is later toebedeeld aan een 250 GT Europa).
Een andere series 1 cabriolet, 0783 GT (nieuw gekocht door en geleverd aan playboyracer en Ferrari vaste klant Porfirio Rubirosa) is op enig moment in zijn 'leven' omgebouwd tot look-a-like van 0663/0999 (Ik meende op dat punt de grote Ferrari historicus Marcel Massini in een discussie op een andere site op een foutje betrapt te hebben, maar hij weigert dat te erkennen) en in die configuratie heel even in het bezit geweest van acteur en diehard autoliefhebber Nicolas Cage. Vandaag de dag is 0783 GT weer terug in zijn originele specificatie, dus een 'gewone' 250 GT series 1 Cabriolet.
Even de achtergrond van deze toch wel enigszins bizarre, maar daardoor juist zo fascinerende, Ferrari.
De foto komt van de ilario-site. Ik heb het model nog niet binnen.