MB 500 Sec Ronnie schreef:Top aanwinsten Ferry
zo te zien, heb jij je reuze vermaakt, wat een aardige foto van de Commer
Hoe zit dat nou, zo'n truck

Lekker groot stuur en dun qua grip

Is de truck nog gestart (denoods voor of na je fotoshoot)
Volgende keer weer naar Silverstone Classic?
Ron
Hoi Ron,
Ja zeker de volgende keer weer naar Silverstone Classic, het evenement voor de liefhebber/hobbyist pur sang
Die Commer wordt aangedreven door een 6-cylinder boxer 2-takt diesel met compressor, een Rootes-group product met
een fenomenaal geluid
De Diesel motor heeft contra werkende zuigers, dat wil zeggen 2 zuigers tegenover elkaar in dezelfde cylinderruimte, die door middel van
overmaatse tuimelaars 1 krukas aandrijven. Het resultaat is een compacte motor op het formaat van een 3 cylinder boxer

.
Zie ook:
http://www.commer.org.nz/Commer_Connect ... page2.html voor meer info.
Aandrijving verder via een 6-bak volledig gesynchroniseerd, naar een enkel-speed achteras.
Rondom op bladveren, dus voor confort het liefst met lading rijden.
De zit achter het stuur is niet zo ergonomisch

en met mijn lengte raak ik het dak, vandaar dat ik wat voorover zit.
Stuur is idd period, voelt wat iel aan, maar de besturing is vrij direct, meters en aanverwante, jaah 50 jaar terug in de tijd, maar alles werkt
Remmen is een mooi verhaal. Systeem werkt hydraulisch door lucht aangestuurd, dus geen lucht=geen remmen, handrem is mechanisch.
Dus als die vrij is, en er is geen luchtdruk in het systeem-------> no Brakes
Volgens de chauffeur van de auto heeft men wel eens een "aardig momentje" meegemaakt in de loop der tijd.
In de cabine is naast de bestuurder nog plaats voor 3 man, heel knus naast elkaar op de bank.
In de ruimte achter de cabine is ruimte genoeg voor 14 man, maar da's dan niet helemaal legaal meer
Een fantastisch werkend stuk geschiedenis.
Groeten,
Ferry