Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door rsh_scuderia »

Markopolo schreef:Ze zouden best goed werk verrichten, maar voorlopig rij je met de temps. van nu ze alleen maar aan vellen. :D
rsh_scuderia schreef:Het rubber van winterbanden is niet zachter.
De samenstelling is anders, .....
En daarom dus zachter waardoor je meer grip hed op een gladde weg. :wink:
:lol:
Nee, bij lagere temperaturen is de band flexibelere en beweegbaarder. Is niet per de zachter. :thump_up:
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

rsh_scuderia schreef:
Markopolo schreef:Ze zouden best goed werk verrichten, maar voorlopig rij je met de temps. van nu ze alleen maar aan vellen. :D
rsh_scuderia schreef:Het rubber van winterbanden is niet zachter.
De samenstelling is anders, .....
En daarom dus zachter waardoor je meer grip hed op een gladde weg. :wink:
:lol:
Nee, bij lagere temperaturen is de band flexibelere en beweegbaarder. Is niet per de zachter. :thump_up:
Even Googlen leert:

zacht
zacht bijv.naamw.Uitspraak: [zɑxt] 1) gemakkelijk in te drukken, te buigen enz. Voorbeelden: `een zacht kussen`, `een zachte huid`, `een zacht ei`Antoniem: hard 2) met weinig lawaai Voorbeeld: `De radio speelt zacht....
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/zacht (bron: encyclo.nl)

Dus: zachter :P

Het is een ander rubber mengsel met een zachtere compound.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door St. Paul »

Ja, in de Gran Turismo reeks kun je alleen de rijeigenschappen beoordelen, niet het rubber zelf natuurlijk. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

St. Paul schreef:Ja, in de Gran Turismo reeks kun je alleen de rijeigenschappen beoordelen, niet het rubber zelf natuurlijk. :mrgreen:
Je hebt daar toch ook banden met verschillende compounds? De zachtste gaan het minst lang mee, maar geven wel de meeste grip.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Jolly Club »

Ik jaag er zowel 's zomers als 's winters gewoon 2,3 Bar in, dus wat mij betreft zijn ze gewoon even hard.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
gijs
Berichten: 221
Lid geworden op: za 14 aug 2010 19:55
Schaal: 1:18
Locatie: Assen

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door gijs »

jonnoT schreef:Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken. IN de sneeuw van de afgelopen jaren ben ik slechts 1 keer vastkomen te zitten en winterbanden helpen ook niet als je bodem vastzit in de sneeuw en de wielekes vrij ronddraaien.

Daarnaast geven winterbanden bij menig een het idee geweldige prestatievergroting. Met gevolg dat ze je met 150 km/u voorbij komen op de snelweg terwijl de rest 80 rijdt.

De beste aanpassing voor de winter is de beheersing in je rechtervoet. Als er sneeuw ligt rij je soepeltjes weg in z'n 2, tijdig gas loslaten en rustig remmen. No-problem :cool:
Nog nooit met winterbanden gereden zeker?
Of rij je s'winters alleen naar de brievenbus op de hoek?
Dus al die testen waaruit blijkt dat winterbanden een stuk veiliger zijn,is allemaal onzin?
Dacht het niet!
http://s933.photobucket.com/albums/ad17 ... =slideshow" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Autofan »

Zo praatte mijn vader ook. Tot hij een keer mn zusje moest ophalen bij het station in een sneeuwbui. Heb hem toen over gehaald mijn leaseauto (destijds had ik een lease-207) met winterbanden te nemen omdat dit veiliger was. Diezelfde week had hij nog een set voor zn eigen auto besteld! :lol: Eerste wat hij laatst deed toen hij zn nieuwe auto kocht was een setje winterbanden meenemen in de onderhandeling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door schuifelhoofd »

Markopolo schreef: En daarom dus zachter waardoor je meer grip hed op een gladde weg. :wink: :lol:
rsh_scuderia schreef: Nee, bij lagere temperaturen is de band flexibelere en beweegbaarder. Is niet per de zachter. :thump_up:
Nelis schreef: Even Googlen leert: zacht zacht bijv.naamw.Uitspraak: [zɑxt]
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/zacht (bron: encyclo.nl)
Dus: zachter :P
Het is een ander rubber mengsel met een zachtere compound.
De compound is niet gewoon zachter, hij komt sneller op "bedrijstemperatuur", en het profiel is anders (groffer voor meer grip).
Hij is wel zachter in de betekenis dat hij bij niet-winterse omstandigheden sneller zal verslijten.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Markopolo »

Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door coolpappa04 »

Op mijn leasingwagen heb ik van oktober tot april winterbanden en moet zeggen dat ik er toch al een paar jaar heel goed mee ben geweest, zeker bij een temperatuur van lager dan 5C° voel je echt wel een verschil, enig nadeel, ze maken een pak meer rolgeluiden.... :doh:

Op mij prive wagen momenteel nog niet, maar omdat de minimum vereisten volgens het gelijkvormigheidsattest 17 duim dienen te zijn (200pk+ op de voorwielen op mijn juke nismo 1,6 16V turbo) is het een vrij kostelijke grap. De standaard fabriek uit zomerbanden zijn dan wel subliem, zelfs bij regenweer :worshippy: " continental contisportcontact 5 225/45/18 95Y" maar kosten wel 250 eur per band, dus is eigenlijk een extra setje als winterbanden geen overbodige luxe... we zullen wel zien...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Driver-X »

coolpappa04 schreef:Op mijn leasingwagen heb ik van oktober tot april winterbanden en moet zeggen dat ik er toch al een paar jaar heel goed mee ben geweest, zeker bij een temperatuur van lager dan 5C° voel je echt wel een verschil, enig nadeel, ze maken een pak meer rolgeluiden.... :doh:

Op mij prive wagen momenteel nog niet, maar omdat de minimum vereisten volgens het gelijkvormigheidsattest 17 duim dienen te zijn (200pk+ op de voorwielen op mijn juke nismo 1,6 16V turbo) is het een vrij kostelijke grap. De standaard fabriek uit zomerbanden zijn dan wel subliem, zelfs bij regenweer :worshippy: " continental contisportcontact 5 225/45/18 95Y" maar kosten wel 250 eur per band, dus is eigenlijk een extra setje als winterbanden geen overbodige luxe... we zullen wel zien...
Tsja...wie mooi wil zijn moet pijn lijden.. :wink:
Maar van wie moet je minimaal 17" dan, volgens de specs of zijn dat de landelijke regels?
Afbeelding
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door coolpappa04 »

Driver-X schreef:
coolpappa04 schreef:Op mijn leasingwagen heb ik van oktober tot april winterbanden en moet zeggen dat ik er toch al een paar jaar heel goed mee ben geweest, zeker bij een temperatuur van lager dan 5C° voel je echt wel een verschil, enig nadeel, ze maken een pak meer rolgeluiden.... :doh:

Op mij prive wagen momenteel nog niet, maar omdat de minimum vereisten volgens het gelijkvormigheidsattest 17 duim dienen te zijn (200pk+ op de voorwielen op mijn juke nismo 1,6 16V turbo) is het een vrij kostelijke grap. De standaard fabriek uit zomerbanden zijn dan wel subliem, zelfs bij regenweer :worshippy: " continental contisportcontact 5 225/45/18 95Y" maar kosten wel 250 eur per band, dus is eigenlijk een extra setje als winterbanden geen overbodige luxe... we zullen wel zien...
Tsja...wie mooi wil zijn moet pijn lijden.. :wink:
Maar van wie moet je minimaal 17" dan, volgens de specs of zijn dat de landelijke regels?
Minder dan 17" kan er niet op volgensde voorschriften van de fabrikant (de specs dus)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Autofan »

Waarschijnlijk vanwege de grotere remmen van de Nismo dat kleiner dan 17" er niet overheen past.
Afbeelding
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door coolpappa04 »

Autofan schreef:Waarschijnlijk vanwege de grotere remmen van de Nismo dat kleiner dan 17" er niet overheen past.
idd
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

Autofan schreef:Waarschijnlijk vanwege de grotere remmen van de Nismo dat kleiner dan 17" er niet overheen past.
Daar heb ik ook ''last'' van...
Plaats reactie