Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door NetForce84 »

In België is het nog niet verplicht maar volgende week heb ik mijn winterbanden voor op mijn wagen, Pirelli's.
Voorstander of niet, ik voel mij toch iets meer op mijn gemak met winterbanden (zeker omdat mijn wagen achtertractie heeft :D )
Niettegenstaande blijf ik een voorzichtige chauffeur bij sneeuw, ijzel en regen :thump_up:

Wat vinden jullie?
Verplichten of niet?
Nuttig of nutteloos?
Welke merken zijn goed en welke minder?
Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop ervan?

Laat jullie in dit topic maar volledig gaan

:zwaai:
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door andre »

Op de modellen die ik hier heb staan zitten geen winterbanden aangezien ze in de winter binnen blijven .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door NetForce84 »

andre schreef:Op de modellen die ik hier heb staan zitten geen winterbanden aangezien ze in de winter binnen blijven .
:think: :snooty: :wall: :-|
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door schuifelhoofd »

Heb geen winterbanden maar Michelin regenbanden.
Dik tevreden over, ook in de sneeuw.
En ze zijn nog redelijk nieuw, dus profiel genoeg.

Moesten ze ze in België alsnog gaan verplichten, komen er winterbanden op de stalen 14" velgjes,
en ga ik zoek naar een setje alu voor de rest van het jaar.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Jolly Club »

NetForce84 schreef:In België is het nog niet verplicht maar volgende week heb ik mijn winterbanden voor op mijn wagen, Pirelli's.
Voorstander of niet, ik voel mij toch iets meer op mijn gemak met winterbanden (zeker omdat mijn wagen achtertractie heeft :D )

:zwaai:
Vind het echt iets voor een Belg om winterbanden voor op zijn wagen te zetten terwijl 'ie achtertractie heeft.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
OTF'er
Berichten: 3381
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:03
Schaal: 1:18
Locatie: Belgica

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door OTF'er »

Hoewel het voor mijn gebruik eigenlijk niet nodig is (ik rij voorlopig max 5 000 km op 1 jaar) heb ik toch winterbanden gekocht om volgende redenen:

1) De set was gunstig qua prijs in aanschaf: ik vond een propere 2dehands-set met stalen velgen en 1 jaar voor weinig km's gebruikt;
2) de prijs om een set winterbanden aan te schaffen is, denk ik, nog altijd goedkoper dan de schade te herstellen van een (ernstig) ongeval dat had vermeden kunnen worden. Rijstijl niet aanpassen is zelfs met winterbanden meestal vragen om problemen;
3) de 17"-velgen van de Focus Duval te sparen. Hoewel de wagen mooier is met de 7-spaaks alu-velgen, zijn de 14" stalen velgen van de winterset veel comfortabeler en heb ik ook wat minder schrik als ik iets zou raken (als alles onder de sneeuw ligt bv). Ik wil graag de velgen in een nette, rechte staat behouden...

Afbeelding


Dit zijn natuurlijk persoonlijke standpunten, ik denk dat anticiperen en de rijstijl aanpassen in de winter al een grote 1e stap is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Autofan »

NetForce84 schreef:In België is het nog niet verplicht maar volgende week heb ik mijn winterbanden voor op mijn wagen, Pirelli's.
Voorstander of niet, ik voel mij toch iets meer op mijn gemak met winterbanden (zeker omdat mijn wagen achtertractie heeft :D )

:zwaai:
Waarom doen dan? Of heb je dan voor geen tractie? :angel:

Ik heb ook winterbanden. Met name in de sneeuw geven ze echt meer grip (Heb in het begin gereden met zowel de zomer- als de winterbanden in 185/55/15, dus goed vergelijkbaar) en ik hou zo mn zomervelgen netjes. Zeker met gepolijste velgen wil je niet in de pekel terecht komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door schuifelhoofd »

Autofan schreef: Waarom doen dan? Of heb je dan voor geen tractie? :angel:
Jolly Club schreef: Vind het echt iets voor een Belg om winterbanden voor op zijn wagen te zetten terwijl 'ie achtertractie heeft.
Typisch! Waar wij belgen zeggen "voor op de wagen" in de betekenis van "voor de wagen bedoeld", niet als in "vooraan",
gaan de Nederlanders er weer van uit dat we weer lekker Belgisch aan het doen zijn :doh:
Zeg dan meteen dat al die domme Belgenmoppen waarheid zijn.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

Winterbanden in de winter zijn een must. Als het koud en nat is heb je met goede winterbanden meer grip, dan met zomerbanden. Let er wel op dat het
geen echte sneeuwbanden zijn. Vaak valt de grip bij nat weer tegen met sneeuwbanden. Kijk goed naar het banden etiket en of de testverslagen.
Mensen die beweren dat winterbanden niets uitmaken, kunnen of niet rijden of ze hebben het nog nooit geprobeerd...

Ik heb verschillende tests gedaan met zomer en winterbanden op nat en besneeuwd wegdek en ook met verschillende temperaturen. Het verschil is duidelijk
merkbaar. Wat men wel in de gaten moet houden is dat je ook met winterbanden een ongeval kunt krijgen en je dus niet onschendbaar wordt/bent...
Het helpt, maar voorkomt niets, dat moet nog steeds de bestuurder doen!

Moet het verplicht worden? Ja en nee. Ja, want het is veiliger, nee want dat moet ieder voor zich weten. Houd er wel rekening mee dat je met zomer banden
extra op let. Krijg je een ongeval dan moet je bv de helft zelf betalen met zomerbanden in de winter, beetje het Duitse systeem dus. Dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door andre »

Ik rijd vanaf 1996 al met winterbanden in de winter met beide wagens , er is zeker verschil te voelen .
Maar waan jezelf zeker niet ontschendbaar , daarom ben ik ook blij met de combinatie van ABS en winterbanden
op mijn wagens, en dan is het zelfs nog opassen.
Verplicht maken of de helft meebetalen bij een ongeval in de winter met zomerbanden vind ik wel ver gaan .
In Duitsland ben je als inwoner verplicht om vanaf 1 november de winterwieltjes erop te hebben liggen.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door St. Paul »

andre schreef: In Duitsland ben je als inwoner verplicht om vanaf 1 november de winterwieltjes erop te hebben liggen.
Dat hoor je bijna iedereen zeggen. Maar is dus compleet NIET waar. In Duitsland ben je niet verplicht winterbanden er op te hebben! Je bent verplicht om je aan te passen indien er winterse omstandigheden zijn. Dus sneeuwt het dan moet je idd met winterbanden rijden. Zoals het weer van afgelopen week hier in NL was bv hoeft het dus niet.

En daarmee zitten de Duitsers op het juiste spoor, gaan waar je gaan kunt en aanpassen wanneer weer of verkeer er om vraagt. En de Duitsers houden zich daar netjes aan. Winterbanden zijn in mijn ogen geen oplossing, nooit winterbanden gehad en haal de meeste winterband mensjes in de winter rustig in. Zolang je je weg maar kent en er voor zorgt dat je geen plotse bewegingen maakt. Ik geloof meer in idioten van de weg houden en sterk verzwaarde procedure voor het afrijden. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door alain_1978 »

Ik ga nu de 5de winter in met winterbanden. Volgens sommige is het allemaal commerce en de mensen op kosten jagen.
Ik trek me niks aan van die vooroordelen en ben blij dat ik ooit de stap gezet heb. Ben een paar jaren geleden eens van Essen (Duitsland)
naar huis gereden en toen begon het te sneeuwen onderweg. Heb er toen veel zien schuiven en hun snelheid drastisch laten zakken. Was heel blij dat ze er toen onder stonden.
Je moet niet denken dat er niks meer kan gebeuren (want dan ben je niet goed bezig) maar de grens van een winterband ligt verder.
De weersomstandigheden vereisen echter niet altijd winterbanden in onze contreien omdat we overwegend geen extreem winterweer hebben.
Dus het ene jaar lijken winterbanden interessant terwijl ze het komende jaar compleet nutteloos lijken.
Wat men ook beweert, het verschil tussen een zomer- en winterband is wel degelijk te voelen. En nooit vergeten: op ijs schuift uiteindelijk alles!
Winterbanden of niet? Het is een keuze die ieder voor zich moet maken vind ik want het zal een eeuwige discussie blijven...
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

alain_1978 schreef:Ik ga nu de 5de winter in met winterbanden. Volgens sommige is het allemaal commerce en de mensen op kosten jagen.
Ik trek me niks aan van die vooroordelen en ben blij dat ik ooit de stap gezet heb. Ben een paar jaren geleden eens van Essen (Duitsland)
naar huis gereden en toen begon het te sneeuwen onderweg. Heb er toen veel zien schuiven en hun snelheid drastisch laten zakken. Was heel blij dat ze er toen onder stonden.
Je moet niet denken dat er niks meer kan gebeuren (want dan ben je niet goed bezig) maar de grens van een winterband ligt verder.
De weersomstandigheden vereisen echter niet altijd winterbanden in onze contreien omdat we overwegend geen extreem winterweer hebben.
Dus het ene jaar lijken winterbanden interessant terwijl ze het komende jaar compleet nutteloos lijken.
Wat men ook beweert, het verschil tussen een zomer- en winterband is wel degelijk te voelen. En nooit vergeten: op ijs schuift uiteindelijk alles!
Winterbanden of niet? Het is een keuze die ieder voor zich moet maken vind ik want het zal een eeuwige discussie blijven...
Het is hier vaker koud en nat dan dat er echt sneeuw ligt. Maar ook dan biedt een goede winterband meer grip dan een zomerband.
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door aficionado »

Ik spreek voor mijzelf he.. Winterbanden absoluut ja. mijn wagen heeft ook achtertractie, automaat en 193 pk ( toen ie nieuw was :mrgreen: )
Als het een beetje vriest of iets, dan kom ik op de zomersloffen niet in beweging.. Ik heb 3 sets licht metalen velgen/banden :oops:
Een set voor de vakantie met de auto(17 inch)
Een set voor de winter ( de originele 16 inch)
Een set voor de maanden daar tussen ( 18 inch) :mrgreen:
Ik doe wel lang met mijn banden op deze manier.. Beetje waanzin, maarja mijn 1/1 auto is ook hobby

Banden zijn een beetje een dingentje van me.. Waarom.. Banden zijn het enige contact tussen auto en wegdek. 5 meter verschil in remweg, kan net het verschil zijn tussen goed wegkomen of BOEM

Ga je niet naar het buitenland in de winter? Rij je niet veel? Dan nog is het een slimme investering. Het geeft mij een veel rustiger gevoel dat ik ze heb.
Wanneer mensen misbruik gaan maken dat ze winterbanden hebben of quatro ( betere tractie) dan gaat het mis.. Meer grip, betekent niet oneindig grip en remmen op ijs gaat niet zo lekker.. Idd respect de omstandigheden, en neem wat meer tijd voor je afspraken dingen. Te laat? Begrijpen ze wel.. ( Ik heb het puur over die paar dagen dat Nederland aan de 900 km file komt)

De randstad is bijna net zo erg normaal gesproken, als in België grens/Antwerpen/Brussel. Vooral de ringen zijn een oase van rust :thump_down: .. Maar dat is een andere discussie :P

Verplichten? Tsja ben niet zo van verplichtingen.. Duitsland doet het ook in deze verstandig denk ik.

In Nederland heb je de ANWB test, die doen het samen oa met de ADAC..
Zie hier bv in de maat 225/45 R17H
http://www.anwb.nl/auto/tests/winterbanden-225-45-R17H

Conti's en Michelin staan altijd bovenaan.
Niet geheel toevallig heb ik nu Conti's op de winterset en op de andere Michelins. Ik zweer bij Michelin normaal, maar vorig jaar toch eens de Conti's geprobeerd, en verrek.. Op pure sneeuw, meer grip. Meer herrie ook..
Mensen hebben voorkeuren, en ook met banden. Doe wat je doet, maar doe het safe, niet voor jou.. Maar voor mij aub
Pirelli's en ook de Yokohama weet ik slijten vrij hard, hebben super grip.
Een Nederlands Filosoof zegt vaak.. Elk voordeel heb zijn nadeel
Je gebruikt de banden meerdere winters, dus als het budget het toe laat investeer in het beste.. Het beste hoeft niet het duurste te zijn! Maar bijvoorbeeld de Nokians schijnen ook heel goed te zijn

Let op he bij de 4 mm zijn de winterbanden eigenschappen bijna weg..
Koop je winterbanden.. In de zomer..
Koop een compleet set velgen banden ( staal is ook prima) scheelt tijd bij het wisselen en blijft langer goed
Onder de 7 graden Winterbanden beter.

Aardige site..
http://www.debandenwisselweken.nl/winte ... terbanden/

Polijste/polierde velgen zijn in de zomer al drama om schoon te houden.. In de winter krankjorum. HAHA ik weet het helaas uit ervaring

Idd zoek een goed 2e hands setje uit..

My 2 cents :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door NetForce84 »

schuifelhoofd schreef:
Autofan schreef: Waarom doen dan? Of heb je dan voor geen tractie? :angel:
Jolly Club schreef: Vind het echt iets voor een Belg om winterbanden voor op zijn wagen te zetten terwijl 'ie achtertractie heeft.
Typisch! Waar wij belgen zeggen "voor op de wagen" in de betekenis van "voor de wagen bedoeld", niet als in "vooraan",
gaan de Nederlanders er weer van uit dat we weer lekker Belgisch aan het doen zijn :doh:
Zeg dan meteen dat al die domme Belgenmoppen waarheid zijn.
:thump_up: :worshippy: :thump_up:
Plaats reactie