Formule 1 2008

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Re: Formule 1 2008

Bericht door 1:18 24/7 »

supernova schreef:
Misschien is het behoorlijk achterbaks van de FIA (in ieder geval van die 3 stewarts in België) om iemand na afloop van de race een drive-through penalty te geven. Een gewone tijdstraf van 25 seconden had precies hetzelfde resultaat gehad met het enige verschil dat daartegen wel in beroep kan worden gegaan. En McLaren niet het recht geven tegen zo'n discutabele beslissing in beroep te gaan kan ik alleen maar laf noemen. Ik vraag me trouwens af of er in het reglement staat dat een drive-through penalty wel na afloop van de race mag worden uitgedeeld. :!: Als bezoeker van de GP van België voel ik me behorlijk genaaid dat een coureur die praktisch de hele race derde ligt tot winnaar wordt uitgeroepen. We moeten helaas concluderen dat het reglement in deze zaak heeft gewonnen en dat de sport een flinke nederlaag heeft geleden.
Misschien hebben de stewards gewoon naar de regels gehandeld? Een 'gewone' tijdstraf van 25 seconden had McLaren inderdaad beter uitgekomen, echter schrijven de regels voor dat de straf voor dit vergrijp een drive through is. En als die straf in de laatste paar ronden of na de race wordt uitgedeeld hij omgezet wordt in een 25 seconden tijdstraf... (Staat ook in de regels) Kortom de stewards en het hof hebben volgens de regels gehandeld. Niets achterbaks of laf of discutabel aan!

Als bezoeker van de GP van België had ik me behoorlijk genaaid gevoeld als iemand de regels aan zijn laars had gelapt en daar mee was weggekomen!
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
supernova

Bericht door supernova »

1:18 24/7 schreef:(...) Een 'gewone' tijdstraf van 25 seconden had McLaren inderdaad beter uitgekomen, echter schrijven de regels voor dat de straf voor dit vergrijp een drive through is. En als die straf in de laatste paar ronden of na de race wordt uitgedeeld hij omgezet wordt in een 25 seconden tijdstraf... (Staat ook in de regels) Kortom de stewards en het hof hebben volgens de regels gehandeld. Niets achterbaks of laf of discutabel aan!

Als bezoeker van de GP van België had ik me behoorlijk genaaid gevoeld als iemand de regels aan zijn laars had gelapt en daar mee was weggekomen!
Je bent redelijk goed geinformeerd, maar het klopt niet helemaal. Ik heb het net even opgezocht in de reglementen en er staat nergens dat voor dit type incident een standaardstraf bestaat zoals je beweert. In artikel 16.3 van de Formula One Sporting Regulations 2008 (http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 5-2008.pdf) staat dat de stewards keuze hebben uit 3 specifieke straffen (stop-en-go penalty, drive-through penalty of volgende race 10 startplaatsen terug). Daarnaast staat in artikel 18.1 dat er door de stewards in plaats daarvan ook gekozen mag worden voor een willekeurige straf uit de International Sporting Code (http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 0clean.pdf). Hoofdstuk XI van deze code gaat over mogelijke penalties. Artikel 153 uit dit hoofdstuk vermeldt dat tijdstraffen mogelijk zijn, maar geeft alleen aan dat een tijdstraf in seconden of minuten uitgedrukt moet worden. Oftewel, de conclusie is dat er in theorie in de Formule 1 ook tijdstraffen van bijvoorbeeld 1 seconde of van 5 minuten mogelijk zijn! Dus de stewards waren helemaal niet verplicht om in dit geval te kiezen voor een drive-through penalty die resulteerde in een tijdstraf van 25 seconden.
Daarnaast lijkt het mij aannemelijk dat de wedstrijdleiding (Charlie Whiting) inderdaad tijdens de GP twee keer aan McLaren heeft bevestigd dat Hamilton zijn voordeel op de juiste manier had teruggegeven. Aangezien de FIA en Whiting dit niet ontkend hebben ga ik er van uit dat het werkelijk zo gegaan is. En als je na afloop van de race dan zo´n (niet-aanvechtbare) straf krijgt, wordt je als coureur ongelofelijk genaaid waar je bij staat. Daarom blijf ik erbij dat de uitslag van de GP een grote blunder is voor de sport. Dat zeg ik niet omdat ik een Hamilton-fan met oogkleppen op ben, maar omdat ik vind dat het uitroepen van Massa tot winnaar van die GP een beschamende vertoning is.

Ik kon de uitgebreide artikelen niet vinden dus thanks! :thump_up:
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or
after the end of a race, Article 16.4b)(Hoe een drive through of stop and go gedaan moet worden) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned.
a en b resulteerd dus in een niet aanvechtbare straf die omgezet wordt in 25 seconden. Dan hadden ze ook nog c kunnen kiezen, Hamilton tien plaatsen laten zakken in Monza ( :mrgreen: ).

Tsja, misschien hadden ze McLaren moeten laten kiezen? Ze hebben dus drie keuzes, geen van de keuzes had McLaren goed uitgekomen en ik denk niet dat ze een bepaalde straf hebben gekozen om McLaren zo goed mogelijk te naaien. Alle drie de mogelijkheden zijn denk ik even zwaar (sterker nog gedurende de race is optie b natuurlijk nog vervelender).
18) SANCTIONS
18.1 The stewards may inflict the penalties specifically set out in these Sporting Regulations in addition to or
instead of any other penalties available to them under the Code.

Hier staat dus dat de stewards de straffen onder 16 a b en c naast of in plaats van de straffen uit de Code kunnen toepassen, dus niet andersom!

Volgens Charlie tijdens de zitting heeft 'ie I think so oid gezegd, als McLaren daar blind op wil vertrouwen is dat hun goed recht. Echter, Charlie is niet de stewards en heeft er als puntje bij paaltje kom niet zo veel over te zeggen. McLaren had beter zelf de regels in de gaten moeten houden, eigen verantwoordelijkheid!

Ten slotte: Inderdaad een spijtig voorval ja, maar een logisch gevolg van de regels en de daarop staande straffen... Wat beschamend zou zijn geweest is als de wedstrijdleiding niets had gedaan omdat het anders zo'n ophef zou opleveren. Regels zijn er met een reden, als je het er niet mee eens zijn moet je niet mee doen of zorgen dat ze veranderd worden. Stel dat het hele gebeuren in de allerlaatste ronde was gebeurd en Lewis was gewoon vol gas recht door gegaan bij de chicane en had de overwinning gepakt. Zouden de mensen dan zeggen tjsa hij hield zich niet aan de regels, maar hij kwam als eerste over de finish, het zou een schande zijn als hij gestraft wordt? Ik denk het niet!

Beschamende vertoning met dank aan Lewis (voor het op een domme manier oplopen van een straf) en Kimi (voor het opzoeken van de muur). Niet vanwege de FIA vanwege het toepassen van de regels.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Waardeloze uitspraak, ik had nog een beetje gehoopt op gerechtigheid.
117ayrton
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

Peter Parker schreef:Waardeloze uitspraak, ik had nog een beetje gehoopt op gerechtigheid.
maar peter toch,je zou beter moeten weten beste vriend .
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

a en b resulteerd dus in een niet aanvechtbare straf die omgezet wordt in 25 seconden. Dan hadden ze ook nog c kunnen kiezen, Hamilton tien plaatsen laten zakken in Monza ( :mrgreen: ).
P27 :shock: Dat had niet gekund... vooruiziende blik die stewards! :clap:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
St. Paul

Bericht door St. Paul »

1:18 24/7 schreef:
Ten slotte: Inderdaad een spijtig voorval ja, maar een logisch gevolg van de regels en de daarop staande straffen... Wat beschamend zou zijn geweest is als de wedstrijdleiding niets had gedaan omdat het anders zo'n ophef zou opleveren. Regels zijn er met een reden, als je het er niet mee eens zijn moet je niet mee doen of zorgen dat ze veranderd worden. Stel dat het hele gebeuren in de allerlaatste ronde was gebeurd en Lewis was gewoon vol gas recht door gegaan bij de chicane en had de overwinning gepakt. Zouden de mensen dan zeggen tjsa hij hield zich niet aan de regels, maar hij kwam als eerste over de finish, het zou een schande zijn als hij gestraft wordt? Ik denk het niet!

Beschamende vertoning met dank aan Lewis (voor het op een domme manier oplopen van een straf) en Kimi (voor het opzoeken van de muur). Niet vanwege de FIA vanwege het toepassen van de regels.
Kimi heeft Lewis in die race onder gevlagd geel ingehaald... Hebben ze niks aan gedaan terwijl Kimi de plaats echt niet vrijwillig terug heeft gegeven. Als we die regels dan zo graag willen naleven... leef ze dan ook bij IEDEREEN na.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:

St. Paul schreef:
Kimi heeft Lewis in die race onder gevlagd geel ingehaald... Hebben ze niks aan gedaan terwijl Kimi de plaats echt niet vrijwillig terug heeft gegeven. Als we die regels dan zo graag willen naleven... leef ze dan ook bij IEDEREEN na.
1:18 24/7 schreef:Lewis deed daar een kleine excursie over het gras, Kimi bleef op de baan moet 'ie dan wachten totdat Lewis klaar is met offroaden?
Daarbij ging Kimi al een paar meter verder in de rondte en had Lewis zn plekkie weer terug! En Bieckie stond erbij en keek ernaar! :mrgreen: :thump_up:
ff je geheugen opfrissen! :thump_up:
Afbeelding

flickr op!
St. Paul

Bericht door St. Paul »

1:18 24/7 schreef:Lewis deed daar een kleine excursie over het gras, Kimi bleef op de baan moet 'ie dan wachten totdat Lewis klaar is met offroaden?
Daarbij ging Kimi al een paar meter verder in de rondte en had Lewis zn plekkie weer terug! En Bieckie stond erbij en keek ernaar! :mrgreen: :thump_up:

Lewis moest uitwijken en kon de baan niet op omdat Kimi hem daar inhaalde en daarmee de terugkeer de baan op blokkeerde, dit onder geel wat duidelijk gezwaaid werd voor de wagen waar Lewis voor uitweek. Ze waren "het gevaar" waarvoor gevlagd werd dus niet voorbij. Dat Kimi in de rondte ging betekent niet dat alles zo maar goed is. Niks in zijn actie impliceerde ook maar dat hij het inhalen onder geel wilde goedmaken. Sterker nog, zou hij dat doen was hij niet gespind want dan had hij die bocht rustiger kunnen nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=sPZmZzasDEw

Ik ken de beelden Paul, ik was er zoals gezegd bij. Als je wilt zien dat 'ie daar inhaalt dan zie je dat inderdaad!

Of je kijkt er gewoon objectief naar en ziet dat dit geen inhalen is! :thump_up: (En dus geen penalty nodig) Daarbij heeft het "voordeel" slechts enkele seconden geduurd. (En dus geen penalty nodig)
Afbeelding

flickr op!
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Als je dit geen inhalen noemt zou je bij de Fia moeten gaan solliciteren....

De andere actie en straf kan ik me nog iets bij voorstellen al vind ik dat nog steeds nergens op slaan gezien het feit dat Hamilton het 50 meter bord voor de bocht als eerste passeerde, Whiting goedkeurde en ze op Spa wel heel erg hun best moeten doen de GP er te houden (Layout vern**kt etc).

Dat dit dan geen straf voor Kimi oplevert omdat zijn hele race toch al in niks eindigde kan ik zeker in mee komen... Maar dit is gewoon 100% inhalen. Gele vlag geeft aan dat er gevaar is en dat een rijder rekening moet houden met het moeten verminderen van de vaart en het uitwijken van de lijn en inhalen is verboden tot de groene vlag. Precies wat Lewis doet. En hij moet wel buitenom omdat de williams dwars de baan over stuurt. Kimi pleurt de wagen er gewoon tussen en zorgt dat Lewis de kans niet krijgt terug over de curbs te komen en het gras in moet duiken en gaat (te) vol gas door.
supernova

Bericht door supernova »

Laten we maar ophouden met de welles-nietes discussie over de tijdstraf die Hamilton in Spa kreeg.
Over tot de orde van de dag: Wat Is Dat Rijden In Het Donker Gaaf Zeg! :dance: Al wordt de race zelf misschien niet heel spannend, ik vind het racen door een donker Singapore er van zichzelf al geweldig uit zien. :cool: Het rijden in het donker geeft altijd een aparte sfeer, maar om dat in zo'n hightech stad te doen is wat mij betreft echt een geniaal idee. Deze GP is echt een aanwinst voor de kalender Dit soort spektakel kan ik wel waarderen. :worshippy:

Misschien moet ik dat inderdaad maar doen aangezien ik kijk naar wat er gebeurt en niet kijk naar wat ik wil zien! Inhalen man, kom op! Hamilton gaat de baan af en verminderd flink zn vaart. Dan mag je daar gewoon langs punt! Wagens die buiten de baan zijn of extreem langzaam gaan, die mag je passeren, gele vlag of niet! Enkele seconden later gaat Hamilton ook weer Kimi voorbij, "Oh inhalen onder geel! Maar ja de McFIA doet daar natuurlijk niets aan!" :zwaai:

Dat Kimi te volgas door gaat is niet aan jou om te beoordelen, maar aan de stewards die de benodige telemetrie kunnen bekijken! Dat hebben ze niet gedaan omdat er gewoon geen kont aan de hand was hier!

Trouwens: eerst zeg je dat Lewis wel buitenom moet omdat de Williams over de baan komt, later is het de schuld van Kimi dat Lewis het gras in moet duiken?

Ik snap dat je verontwaardigd bent, maar kom dan met iets waar echt iets aan de hand is (zoals het chicane incident wat inderdaad een vreemde regel is die wel correct werd toegepast)!

:thump_up:

Over vandaag: was wel aardig ja zo in het donker! Vonkjes en vlammen in de uitlaat. Puike prestatie van Renault ook! :mrgreen: Vettel d'r weer netjes bij, ik denk dat die nog wel wat moois kan laten zien in de race!
Afbeelding

flickr op!
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Los van die dikke Pole van Massa ( 0.663 is best veel op een baan die nog moeilijkerder is dan Monaco Lewis !! :thump_up2: ) vond ik dat tussen beton en gaas rijden onder TL-licht best wel matig.

Er is ons in aanloop naar deze GP een spectaculaire race onder moeilijke, natte omstandigheden beloofd... maar nu het moment supreme steeds dichterbij nadert begint iedereen zijn keutel in te trekken en alvast voorzichtig te waarschuwen dat het wel eens een saaie vertoning met zonder inhalen kon gaan worden :think:

Formule 1 is tegenwoordig net Cappucino, d'r wordt van alles opgeklopt maar een ouderwetsche strakke bak koffie smaakt toch altijd beter! :cool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
St. Paul

Bericht door St. Paul »

1:18 24/7 schreef:
Trouwens: eerst zeg je dat Lewis wel buitenom moet omdat de Williams over de baan komt, later is het de schuld van Kimi dat Lewis het gras in moet duiken?

Je hebt het toch gezien? Op het filmpje is duidelijk te zien dat Lewis net van de baan af moet om de Williams te ontwijken. Terwijl de Williams verder naar rechts rijdt valt er een gat tussen de wagens en daar zet Kimi zijn wagen neer. Dat gat wordt groot genoeg om tussendoor te gaan en Kimi rijdt door en geeft dan weer vol gas, te vol want hij spint bij het uitkomen van die bocht. Lewis kan niet terug de baan op omdat Kimi hem daar inhaalt. Waarom Lewis niet iets verder af remt en hem achter Kimi de baan op stuurt ipv door het gras te stuiteren vind ik wel vaag want je ziet vanuit Kimi's camera wel dat hij al terug de baan wilde opsturen.

Ik vind dat in beide gevallen dat weekend niks aan de hand was. Alleen reageren ze in 1 geval zwaar en het andere geval absoluut niet. En al zitten we er 5 van de 10 keer naast... dan nog gebeurt het te vaak.
Plaats reactie