Mmm, ten eerste verzamel ik niet alleen 1:18, maar heb ik ook een stuk of 50 stuks 1:43. (en daarnaast ook nog wat 1:87 en 1:20 en 1:24 en 1:12 en ook 1:50 Tekno trucks en 1:12 en 1:6 motoren) Mijn duurste 1:43 is echter niet in de € 100 regionen inderdaad. (Provence Moulage kitje, nog in de guldens tijd gekocht en zelf gebouwd) In 1:43 zijn vele schitterende modellen te koop en heb vaak de topmodellen bekeken. Dus ik vind dat ik wel mag meepraten over deze schaal.Markopolo schreef:Kan wel wezen, maar jullie beide verzamelen alleen maar 1:18 modellen, ik denk dat je de beoordeling pas kan maken als je meerdere schalen verzameld. 1:18 ziet er op zich erg mooi uit, maar het aanbod is erg mager tegenover een hoge prijs.
Als ik goed zoek, dan vind bovengenoemde auto's ook voor onder de € 100,- Maar als we een Reventon van MR gaan pakken qua prijs moet je ook 1 van de laatste nieuwe Exoto's aan komen zetten, en dan kan je het met je € 150,- wel vergeten.Wat vind je veel geld? Ik heb nu diverse CMC's en Exoto's. Als je een beetje zoekt vind je deze voor minder dan € 150, ook enkele gelimiteerde modellen.
Het detail is fenomenaal en staat mijns inziens op een veel hoger niveau dan menig 1:43. En als de 1:43's vergelijkbare niveaus bereiken, dan zit je ook makkelijk (ver) boven de € 100. (zoals bijv. Looksmart's Lambo's en MR's Reventòn) Met vrijwel hetzelfde budget is het economisch gezien een veel knappere prestatie om een 1:18 met superdetail te maken, dan een 1:43.
Maar ik blijf erbij dat de 1:43 een grotere afzetmarkt heeft dan 1:18 en daardoor meer als verzamelaars schaal wordt gezien.
Mijn opmerking sloeg op (zoals ook geciteerd en vetgedrukt) de opmerking dat een CMC maken voor een X bedrag geen kunst zou zijn.. en dat betwist ik.