1/43 Aston Martin DBR9 #59 -
Vergelijking tussen IXO en Altaya
Le Mans 2005 David Brabham (AUS) – Darren Turner (GB) – Stephane Sarrazin (F)
Tijdens mijn vakantie in Parijs kwam ik het Altaya model van de DBR9 tegen. Kopen, natuurlijk! Stukken goedkoper dan de IXO..en tot mijn grote verbazing heb ik goed moeten kijken waar de verschillen dan zitten. Hieronder een detail vergelijking tussen het IXO model en het Altaya model. De mal is identiek. Het zijn dus vooral detailverschillen waar me naar moeten zoeken.
Voorkant
Als je de luchtinlaten inkijkt, stuit je bij de Altaya op egaal zwart. De IXO versie heeft ‘gaas’. Je kunt hier echter niet doorheen kijken. De decals zijn identiek. De IXO versie heeft een geel sleepoogje onder zijn linkerkoplamp, dat mist de Altaya.
De koplampen van de IXO zijn zo goed als oranje aangestipt, terwijl de Altaya duidelijk gele stipjes onder het glas heeft zitten.
Zijkant
Slechts twee details verschillen. Allereerst de luchtinlaat aan de zijkant. Bij de IXO is deze duidelijk mooier en voller afgewerkt. Klein detail dus.
Daarna de tankdop. Wereld van verschil. De Altaya is gewoon zilver, terwijl de IXO versie een prachtige tankdop heeft, zie de foto’s maar.
De decals zijn allemaal weer hetzelfde, dus geen verschil te zien.
Achterkant
Net onder de achterkant van de IXO versie is nog een groene rand te zien, bij de Altaya is deze zwart. Eigenlijk zelfde verhaal als bij de voorkant: de Alltaya mist het sleepoogje, het Aston Martin logo is bij de Altaya weer mooier.
Daarnaast zijn de luchtuitlaten aan de zijkant op de kont bij de IXO zwart getipt, bij de Altaya gewoon BRG.
Belangrijkste verschil zijn de ‘poten’ van de spoiler. IXO heeft zilvere, bij de Altaya is het geheel zwart, mee gespoten dus.
Motorkap
Het Aston Martin logo is bij de Altaya beter. De IXO heeft een dunnere decal, minder mooi. Die van de Altaya is weliswaar wat grover, maar wel duidelijker.
Op de motorkap is veel verschil te zien! Ten eerste zijn al de schroefjes waarmee de motorkap vast zit bij de IXO versie keurig zilver aangetipt. Dat mist de Altaya. Ook zijn er bij de IXO gele ‘aanwijspijltjes’ te vinden, die keurig de kant van de slotjes opwijzen. Ook dat mist de Altaya.
De bovenste luchtinlaat (naast de #59 sticker) zijn bij de Altaya zwart, zonder decal. De IXO versie heeft hierop een decal: iets wat op gaas lijkt. Realistischer dus! Ook de antenne die bevestigd zit op de rechter inlaat is bij de IXO vele malen mooier dan bij de Altaya. De antenne die daar bij de Altaya zit is dezelfde antenne als die die op het dak te vinden is. De IXO versie heeft een geheel andere, een die op het eind afgebogen is. Dat is correct.
Bovenkant en interieur
De antennes zijn verschillend. De achterste antenne is bij de Altaya duidelijk langer. Een ander verschil is de ruitenwisser: de IXO is duidelijk mooier. De ruitenwisser van Altaya is maar een dik ding vergeleken met de mooie fijne IXO ruitenwisser.
Omdat beide auto’s op zo’n heerlijke ‘ixo-achtige’ manier op de bodemplaat zijn bevestigd heb ik de gok niet gewaagd om ze open te schroeven. Volgens mij is er binnenin niet zo heel veel verschil te zien. Wel kun je door de achteruit een duidelijk verschil zien. Leuk detail: zowel bij de Altaya als bij de IXO zijn de ruiten open, dus gaatjes erin. Zoiets had ik niet bij de goedkope Altaya verwacht.
Velgen
Iets groots wat opvalt zijn de velgen. De IXO (boven) heeft donkere velgen, de Altaya (onder) de (correcte) lichtere velgen. Naar mijn mening zijn die van de Altaya mooier, en beter in balans met de kleuren van de rest van de auto. Voor een discussie hierover zie het andere
topic.
Let ook op de remschijven en de kleur van de wielmoer. Hier heeft IXO duidelijk beter werk geleverd.
Conclusie
Ga je voor detail? Kies de IXO. Wil je een DBR9 omdat het misschien wel één van de mooiste Le Mans auto’s van de laatste twintig jaar is en je hebt er niet het volle pond voor over? Dan is de Altaya is zeer goede oplossing. De prijzen op eBay variëren van 10 tot 20 euro. Altijd nog 10 euro goedkoper dan de IXO.
Desalniettemin vind ik dat Altaya een keurig model heeft neergezet.
En bij deze draag ik de IXO versie op tot ‘modelauto van het jaar 2006’.