1/43 verzameling van Donkervoort - Aston Martin Zagato 15/9

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Prachtig model, maar ik ken een iets andere historie van de auto :shock:
Het prototype was ontwikkeld in het begin van de 60-er jaren en pas klaar in 1966. Op dat moment kwam Ford met de GT40, Lola met de T70 en was de XJ13 ingehaald door de tijd.
Jaguar had geen budget om de auto aan te passen of beter, opnieuw te ontwikkelen en daarom bleef het bij deze ene versie :( Als de auto in 63 of 64 klaar was geweest was het wellicht een potentiele LM winnaar geweest :eh:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Het lijkt wel of de bronnen elkaar tegen spreken...

"Built as a potential Le Mans contender, it never competed in any race. Its development inevitably had to take second place to that of the much more important new saloon car which became the XJ6, launched in 1968. By the time XJ13 was completed, its design had become obsolete against new cars from Ferrari and Ford, never mind the Porsche 917. Anyway, the Le Mans regulations were changing, and prototype cars were limited to engines of 3 litres. To run cars with larger engines, manufacturers had to build fifty examples as production cars (later reduced to twenty-five). "
Bron = jdht.com

Mijn verhaaltje heb ik geschreven op basis van een artikel uit de Octane, wat overeenkomt met bovenstaande bron. Bovenstaande bron is overigens de eigenaar (organisatie) van de XJ13.

Wikipedia verteld wat jij ook beweert:
"The development of the XJ13, although treated seriously by the designers, was never a priority for company management, and became less so following the 1966 merger with BMC. By that time Ford had developed the 7.0 litre GT40, and so the XJ13 was considered obsolete by the time the prototype was complete. The prototype was tested at MIRA and at Silverstone, which confirmed that it would have required considerable development to make it competitive. The prototype was put into storage and no further examples were made."
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

its design had become obsolete against new cars from Ferrari and Ford, never mind the Porsche 917.
Dat is ook wat jouw bronnen vermelden, zij voegen nog toe dat de prototypes gelimiteerd werden op 3 liter.

Maar ik vermoed dat de XJ13 niet als proto (vergelijk Porsche 908, Alfa 33.2 etc) ontworpen is maar als sportscar, met een daarvan afgeleide straatversie.
In dat geval kwam die inderdaad te laat. Kijk naar de klassieke lijnen en vergelijk deze met de strakke puur functionele vormen van de GT40 MKII, MKIV en vooral de 917 ... :doh:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Donkervoort

Mee eens. :thump_up:
Beide standpunten waren dus van belang. De klassieke en ronde lijnen vallen inderdaad erg op. Laag, rond, glad...fantastisch. Jammer dat er ook geen foto's van zijn terwijl hij op een circuit rijdt ofzo. Ik vind het een prachtwagen. Maar tegen een 917 kon hij inderdaad niet op......
Diciotto

Bericht door Diciotto »

Wat er ook van te vertellen valt: s c h i t t e r e n d e wagen :clap: !!!
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
vivado ferrari collection
Contacteer:

Bericht door vivado ferrari collection »

Zeer fraai model met goede info! :worshippy:
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Mooi model en prachtige groeps foto. :drool:
TVR freak

Bericht door TVR freak »

Het is werkelijk een geweldig model! :worshippy: Het is jammer dat hij nooit geraced heeft, maar dat er maar 1 van is heeft ook wel wat :mrgreen:

Ik kom hem zeer snel bekijken :dance: Foto's zijn ook :thump_up:
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
fish88

Bericht door fish88 »

Geweldige wagen :drool:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
coolpappa04
Schaal: 1:18

Bericht door coolpappa04 »

prachtige update,deze zou mooi staan naast mijn 1/18 model :mrgreen: hint :wink: nee serieus^prachtige wagen
Afbeelding
tom

Bericht door tom »

Schitterend model, wat een detail voor 1:43! De echte auto stond/staat in het Heritage Trust museum in Gaydon, is erg mooi om te zien.
Donkervoort

Van mijn oom kreeg ik plots een erg leuk verjaardagscadeau! Een zwaar model, ik denk ongeveer 1:24 van een Cooper S. Leuk voor op de vitrine! Hier wat plaatjes met mijn één op één. :dance:

Afbeelding

Afbeelding
fish88

Bericht door fish88 »

Leuke update en mooie foto's :worshippy:

Niet zon heel gedetailleerd model volgens mij, maar zal wel leuk staan bij je andere mini's :thump_up:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

De Polystone Mini :worshippy: :mrgreen:

Heb mijn met-het-Mini-virus-besmette-vriend ooit een rode kado gedaan toen 'ie na een dik half jaar backpacken weer naar huis kwam 8)

Onlangs heeft 'ie er zelf nog eentje bijgekocht, en gebruikt ze nu als boekensteun :nuts:

Rood is overigens de authentieke kleur voor Nr.177, maar dat mag de pret niet drukken. :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Leuk modelletje :thump_up:
Plaats reactie