wat is jouw favoriet? Ebay of Marktplaats

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik zit er met de lage dollar ook sterk aan te denken om iets uit de VS te halen, prijzen die je daar betaald voor AutoArt 1:18 zijn bizar goedkoop vergeleken met hier!
Ik ben alleen een beetje huiverig voor dingen als invoerrechten, belastingen hoe te betalen, levertijden etc. Als iemand hier zijn licht over wil laten schijnen, dan wordt dat zeer gewaardeerd! :thump_up:
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Hangt er sterk vanaf hoe de verkoper verstuurd. Als ze op de pakbon iets zetten als "modelcar toy $15,-" gaat het altijd goed. Een enkele keer (meestal als de verkoper een hogere waarde op de pakbon zet) heb je pech en moet je BTW betalen. Is mij in totaal 2 x overkomen., 1 keer vanuit VS en 1 keer vanuit Canada ...

Levertijd varieert: meestal heb ik het spul binnen 7 werkdagen na betaling binnen. Laatst duurde het een keer een maand maar dat was een uitzondering.

Betaling meestal per pay-pal: 100% veilig omdat verkoper geen zicht heeft op je creditcrad gegevens. Bij gerenommeerde partijen (bekende namen of firma's met feedback-profiel van vele honderden of zelfs duizenden) stuur ik soms creditcard gegevens in gescheiden e-mails. Nog geen problemen mee gehad.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

ik heb diverse malen modellen ingevoerd vanuit amerika
als je deze modellen voor eigen gebruik koopt is er weinig
aan de hand.

bij de douane wordt steeksproef pakketten uit het buitenland
gecheckt op inhoud.
ga je deze modellen verkopen en je geeft het niet op aan
de belasting en douane ivm invoerrechten gaan ze je hele
koop en verkoop verleden uit zoeken.
aan de hand hiervan kun je een naheffing krijgen + een
boete van 100%

maar zoals ik al zei zijn de modellen voor je eigen collectie
uit te breiden is er weinig aan de hand.
laat niet teveel modellen en dezelfde modellen in een keer
overkomen want dan gaan ze je ook even doorlichten
want 4 dezelfde modellen in een verzameling komt weinig voor
succes en ik hoop dat ik je hiermee het een en ander
duidelijk heb gemaakt.
Tim

Bericht door Tim »

andre schreef:maar zoals ik al zei zijn de modellen voor je eigen collectie
uit te breiden is er weinig aan de hand.
laat niet teveel modellen en dezelfde modellen in een keer
overkomen want dan gaan ze je ook even doorlichten
want 4 dezelfde modellen in een verzameling komt weinig voor
succes en ik hoop dat ik je hiermee het een en ander
duidelijk heb gemaakt.

Dat is niet waar. Douane kijkt naar waarde op de vrachtbrief, en ongeacht of het voor jezelf of voor handel is, invoerrechten en btw betaal je toch. Tenzij er geen waarde op is aangegeven/ gift als soort is aangekruist.
Als je er in handelt kun je de btw terugvragen, als het voor jezelf is niet.
Kosten hangen ook af van de vervoerder, UPS is lastig en duur, GLS en DHL zijn aan de prijs en de tpg gaat het makkelijxt, maar als koper kun je weinig tot geen invloed uitoefenen op de verzender wat betreft vervoerder.

Ebay: via paypal kun je idd makkelijk internationale biedingen doen (let wel goed op of de verkoper ook idd wereldwijd verstuurt en paypal accepteert ) en maak gebruik van het feedback systeem. Zowel de feedback van anderen lezen als het zelf geven zorgt dat Ebay werkt.

Laat bieden heeft z'n voordelen, maar je gaat snel over je limiet heen omdat je iets toch graag wilt hebben. Als je eenmaal Ebay lid bent, maak dan gebruik van het "my Ebay" systeem. Als je een interessante veiling ziet: klik op " watch in my ebay" en ga verder. Als je dan de volgende dag nog eens goed door die watchlist heen kijkt, kan de helft al weg. Bied dan 50-75% van je max. bod op wat er overblijft en kijk wat er gebeurd.
Word er direct al overheengeboden, bied dan je max. bod en wacht rustig af of je wint. Blijft het rustig; bied dan zo laat als je kunt nog over jezelf heen je max. bod om snipers voor te zijn en wacht af.

Praktische tip: Ebay.nl en .de werken met een komma in de bedragen, Ebay.com met een punt. 15,00 is op Ebay.nl 15,00 Euro, op Ebay.com 1500$.

Wil je zeker weten dat je een veiling wint, kijk dan op http://www.bidnip.com

Algemeen: lees goed de beschrijving en bekijk de foto zodat je zeker weet dat je weet waar je op bied. Als je het een beetje uitzoekt kun je er mooie dingen voor een leuk prijsje kopen. Ik heb er behoorlijk veel gekocht en nooit een probleem gehad, maar weet waar je het over hebt.
Lees de beschrijving, bekijk de foto's, bekijk de feedback en geef zelf ook fatsoenlijke feedback waar iemand anders iets aan heeft.
Nog wat veel voorkomende termen:
"dutch auctions" zijn veilingen waarbij meerdere dezelfde artikelen worden aangeboden tegen een vaste prijs. Bieden betekent in dit geval direct kopen tot de voorraad op is.
"direct buy" betekent dat je het aangebodene zonder te bieden direct kunt kopen tegen een vaste prijs. meestal alleen als er nog niet geboden is.
"MIB" betekent: mint in box. Model is nog nooit uit de originel verpakking geweest.
"NM" betekent: near mint. Model is uit doos geweest, en heeft in een vitrine ofzo gestaan.
"slight wear" betekent: lichte gebruixsporen. Model is uit doos geweest en dat is te zien.
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

zoals ik het uitgelegd heb is het mij ook verteld
dus als dit niet waar is dan hebben ze het mij
ook helemaal verkeerd uitgelegd
dan zal ik bovengenoemde tips ook in acht nemen
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik vind E-bay een top-systeem. Erg handig om vanuit de hele wereld aangeboden waar te bekijken.

Wat bieden betreft, soms heb je mazzel, soms pech. Ik heb net een boek gekocht voor weinig. Ik had de laatste verkoopprijzen bijgehouden, en het boek was daarvoor verkocht voor resp 90, 65 en 40 GBP. Ik kocht het voor 25 GBP, niemand anders had geboden. Terwijl er een Duitse veiling liep, die na 22 biedingen al boven de 90 euro zat... :?:
Ik heb ook nog naar de verkoper gekeken, maar met 500+ feedback, 99,7% positief, acht ik hem betrouwbaar. Waarom niemand dan biedt?
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Herman schreef:Ik heb ook nog naar de verkoper gekeken, maar met 500+ feedback, 99,7% positief, acht ik hem betrouwbaar. Waarom niemand dan biedt?

Misschien stond er een typefout in de objectomschrijving, dan wordt het item niet gevonden met zoekresultaten. Zoek maar eens op Porche in plaats van Porsche. Ik weet zeker dat je objecten vindt en dat de geboden prijzen lager liggen :mrgreen:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

model1op43 schreef:Misschien stond er een typefout in de objectomschrijving, dan wordt het item niet gevonden met zoekresultaten. Zoek maar eens op Porche in plaats van Porsche. Ik weet zeker dat je objecten vindt en dat de geboden prijzen lager liggen :mrgreen:

Helemaal mee eens. Wijk maar eens af van de standaard omschrijving/zoekopdracht, en je zult verbaast staan van de veel lagere prijzen. Zo zoek ik al een tijdje de Porsche "Dewalt" van P.Huisman. Hier worden behoorlijk pittige prijzen voor gevraagt en geboden.
Nu heb ik deze week eens het artikelnummer van de fabrikant ingetoets en voila, heb hem nu in Canada voor een fractie van de prijs aan kunnen schaffen. Voor de 12,00 US dollars ( 9,00 euro) verzendkosten hoef je het ook niet te laten. Dus het idee wat "model1op43" hier opperd is een zeer waardevolle. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Dat truukje gebruik ik ook, maar heb nog niks gevonden (kan nog komen natuurlijk).

m.b.t. belasting over postzendingen zegt de douane site dit:

Postzending van bedrijf naar particulier belastingvrij tot EUR 22
Voor artikelen die u buiten de Europese Unie heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per postzending geldt bij levering van een bedrijf naar particulier een vrijstelling van belasting tot een bedrag van EUR 22. Alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette zijn uitgesloten van de vrijstelling. De zending moet rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming. Als de waarde meer is dan EUR 22, betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.

Postzending van particulier naar particulier belastingvrij tot EUR 45
Een postzending van een particulier naar een particulier is belastingvrij tot een bedrag van EUR 45. De vrijstelling voor alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette is beperkt tot bepaalde hoeveelheden. Er moet sprake zijn van een geschenkzending. Als de waarde van de zending meer is dan EUR 45, betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.

Kortom: als de verkoper geen lagere waarde of op zijn minst gift op het pakket zet, dan betaal je alsnog belasting. Dit betekent in veel gevallen dat het niet interessant is om vanuit b.v. de USA iets te kopen, ook al lijkt de prijs in eerste instantie nog zo aantrekkelijk.[/b]
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Bedankt voor de tips mensen, hier kan ik echt wat mee! :D

Toch heb ik nog een paar vragen:

1. Tot hoeveel (1:18 ) modellen is een 'gift' voor de douane acceptabel?
2. Kan ik ervan uitgaan dat een grote shop op e-bay het automatisch als 'gift' verzend, of kunnen zij (of ik) dan in de problemen komen?
3. Als ik toch invoerrechten en btw moet betalen, hoeveel dan?
4. Paypal: hoe gaat dit in z'n werk, moet ik nog extra betalen?

Als iemand me hier nog mee kan helpen, denk ik dat ik het binnenkort wel aandurf om m'n eerste bestelling in de US te plaatsen. :thump_up:
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

1:18 24/7 schreef:Bedankt voor de tips mensen, hier kan ik echt wat mee! :D

Toch heb ik nog een paar vragen:

1. Tot hoeveel (1:18 ) modellen is een 'gift' voor de douane acceptabel?
2. Kan ik ervan uitgaan dat een grote shop op e-bay het automatisch als 'gift' verzend, of kunnen zij (of ik) dan in de problemen komen?
3. Als ik toch invoerrechten en btw moet betalen, hoeveel dan?
4. Paypal: hoe gaat dit in z'n werk, moet ik nog extra betalen?

Als iemand me hier nog mee kan helpen, denk ik dat ik het binnenkort wel aandurf om m'n eerste bestelling in de US te plaatsen. :thump_up:

over vraag 2: vraag het de verkoper (ik heb wel eens gezien dat verkopers het al in de advertentie aangeven, maar strikt gesproken zou een bedrijf het niet eens mogen doen, alleen van particulier tot particulier)

over vraag 3: erg ingewikkeld, die tarieven, zie: http://www.douane.nl/taric-nl/aktueel/M/S20/C95/Chapter_95_1FS.htm

over vraag 4: Paypal is gratis, zie de toelichting op Ebay. Je kunt wel de mogelijkheden van Paypal uitbreiden, maar dan betaal je een beetje kosten. Ik zie wel eens advertenties waarbij de verkoper aangeeft dat er +/- 5% bijkomt als je Paypal gebruikt. Dit snap ik niet. Kan iemand dat uitleggen?
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

1:18 24/7 schreef: Paypal: hoe gaat dit in z'n werk, moet ik nog extra betalen?

Nee je hoeft voor PAYPAL niet extra te betalen.
Je kunt je gratis aanmelden bij http://www.paypal.nl
Je moet wel een creditcard hebben. Voordeel is dat je deze gevens slechts eenmaal (beveiligd) hoeft aan te melden. De enige kosten die je hebt zijn natuurlijk de kosten die aan je creditcard zijn verbonden.
Indien je je bij Paypal hebt aangemeld en je doet een koop via b.v. Ebay, moet je wel kijken of de verkoper Paypal accepteerd. Is dit het geval en je gaat over tot aankoop, krijg je van de verkoper via Paypal betalings instructies en verzendkosten door. (dit kun je natuurlijk wel beter van tevoren aanvragen bij verkoper)
Zodra je betaald hebt krijgt de verkoper via Paypal een email dat jouw betaling accepteerd is en kan hij het pakket meteen naar jou opsturen.
Paypal krijgt geld van jouw creditcard en maakt dat over naar verkoper.
Jij word belast via je creditcard.
Bijkomend voordeel is dat indien verkoper duidelijk in gebreke blijft Paypal voor jou in de bres springt.
Zo heb ik al 2x meegemaakt dat ik het gekochte item niet kreeg. Heb daarna Paypal op de hoogte gesteld. Verkoper kon geen verzendbewijs overleggen en werd door Paypal gedwongen een "refund" te doen.
Heb steeds netjes mijn aankoopbedrag teruggestort gekregen. :thump_up:

p.s.
De extra kosten die verkoper soms vraagt zijn de kosten die door Paypal aan verkoper worden berekend .
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ik koop ook soms iets op Ebay, en ben tot hiertoe steeds tevreden.
Een opmerking bij aankopen buiten Europa:
Ik heb twee maanden geleden een bestelling gedaan voor $135 in de USA, (geen model auto's)pakje was opgestuurd als"Gift" met vermelding van $42 waarde, pakje is bij de Douane eerst een maand blijven liggen, dan hebben ze het pakje open gedaan en waren niet akkoord met vermelding van de "waarde=aankoopprijs", heb dan een brief gekregen van de Douane waar ik het aankoopbedrag moest vermelden en de rekening er bij opsturen,Ik heb dan nog eens ?46 extra invoertaxen moeten betalen!
Ik wil maar zeggen dat het niet altijd lukt een pakje als "Gift" te laten opsturen om alzo de invoertaxen te ontwijken.

Frans
Afbeelding

Forza Ferrari
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Houdt met invoeren van materiaal rekening dat de controles verscherpt zijn. Dit hoor ik van verschillende kanten (ik werk bij een bedrijf wat veel buiten de EEG inkoopt). Dit levert nogal eens vertraging op. De laatste 2 maanden hebben we geen ongecontroleerd pakje meer binnengekregen.

Over PAYPAL:
Het is NIET noodzakelijk om een credit card te bezitten. Je kan ook (van te voren) een bedrag op je paypal account overschrijven, dmv een overschrijving naar een nederlandse bank, ovv een speciale code welke je in je accountpagina vindt. Het duurt mestal 3 dagen voor het bedrag op je account verschijnt. Dit is gratis.

De 5% kosten die sommige verkopers hanteren voor paypal, zijn de kosten om een bedrag van je account weer terug te schrijven naar je bankrekening.
tom

Bericht door tom »

Ik heb met marktplaats (zowel met kopen als met verkopen) negatieve ervaringen, blijkbaar trekt die site idioten en niet erg serieuze mensen aan. Over het algemeen is het op eBay wat serieuzer.
Plaats reactie