(Bron; f1.gpupdate.net)
Wat betreft Renault:
Renault heeft een voorwaardelijke straf gekregen voor het opzettelijk veroorzaken van een crash tijdens de Grand Prix van Singapore van vorig jaar. Als Renault voor 2012 een vergelijkbare overtreding maakt, dan zal het team voor altijd uit de Formule 1 worden gezet. Zo heeft de World Motor Sport Council besloten.
Renault moest zich maandag verantwoorden bij de World Motor Sport Council in Parijs, omdat het team vorig jaar Nelson Piquet Jr. de opdracht zou hebben gegeven om met opzet te crashen tijdens de Grand Prix van Singapore. Dankzij de neutralisatie die volgde op het incident, kon teamgenoot Fernando Alonso, die als vijftiende was gestart en als eerste een pitstop had gemaakt, de race winnen. Renault liet vorige week al weten die beschuldigingen niet aan te zullen vechten.
De World Motor Sport Council liet weten de overtreding van Renault ongekend zwaar te vinden. "Niet alleen heeft Renault de integriteit van de sport aangetast, ook heeft zij de levens van de toeschouwers, de officials, Nelson Piquet Jr. en de andere deelnemers aan de race in gevaar gebracht. Wij vinden dat deze overtreding een permamente uitsluiting van deelname aan de Formule 1 rechtvaardigt", aldus de autosportraad.
Omdat Renault echter goed heeft meegewerkt aan het onderzoek van de internationale autosportbond FIA, en teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Pat Symonds, die Piquet de opdracht zouden hebben gegeven om te crashen, inmiddels geen deel meer uitmaken van het team, besloot de World Motor Sport Council er een voorwaardelijke straf van te maken. Als Renault voor 2012 een vergelijkbare overtreding maakt, zal het team dus alsnog permanent worden geschorst.
Wat betreft Flavio (en terecht):
Flavio Briatore zal nooit meer een voet zetten op de Formule 1-paddock. De Italiaan wordt door de FIA als hoofdverantwoordelijke aangewezen in het schandaal rondom de Grand Prix van Singapore in 2008 en is door de FIA verbannen uit de sport.
De World Motor Sport Council van de FIA neemt het de Italiaan niet alleen kwalijk dat hij de kwestie in gang heeft gezet, maar neemt ook de leugens van Briatore - hij ontkende immers in alle toonaarden dat de crash van Nelson Piquet opzettelijk was - hoog op. Dat heeft geresulteerd in een opvallend zware sanctie. Briatore mag geen enkel evenement meer bijwonen dat door de FIA wordt georganiseerd en zal geweigerd worden bij de poort als hij het toch probeert. Daarbij worden de superlicenties van de coureurs die Briatore als manager hebben (Mark Webber en Heikki Kovalainen), niet verlengd. Hiermee worden zij gedwongen om een andere manager te zoeken.
En wat betreft Symonds:
Naast Flavio Briatore is ook Pat Symonds gestraft door de World Motor Sport Council van de FIA, naar aanleiding van 'crashgate'. De voormalige hoofdingenieur van het team van Renault is de komende vijf jaar niet welkom op de Formule 1-paddock.
De straf van Symonds is minder zwaar dan die van Briatore, omdat de Brit toegaf medeverantwoordelijk te zijn voor het schandaal en spijt heeft betuigd Briatore bleef tot het einde ontkennen dat hij schuldig was aan het opzettelijk laten crashen van Nelson Piquet.
En dan nog Alonso en Piquet Jr. :
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is niet betrokken geweest bij de opzettelijke crash van Nelson Piquet Jr. in de Grand Prix van Singapore. Zo heeft het onderzoek van de internationale autosportbond FIA uitgewezen.
"De World Motor Sport Council wil Fernando Alonso graag bedanken voor de medewerking aan het FIA-onderzoek en zijn aanwezigheid bij deze hoorzitting. Alonso was op geen enkele manier betrokken bij de overtreding van Renault", staat in een verklaring van de FIA-raad.
Nelson Piquet Jr. heeft in een reactie laten weten dat het hem spijt dat hij betrokken is geraakt bij het schandaal rondom de Grand Prix van Singapore van vorig jaar. De Braziliaan hoopt dat een Formule 1-team hem een herkansing wil geven.
"Ik heb er enorme spijt van dat ik de orders die mij opgedragen waren, heb nageleefd. Ik wens nog iedere dag dat ik dat niet had gedaan. Het is moeilijk om mensen dit te laten begrijpen, omdat het beroep van coureur voor velen een voorrecht is, zo ook voor mij. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn situatie bij Renault een nachtmerrie was. Ik was overgeleverd aan de grillen van Flavio Briatore. Zijn ware karakter, tot voor kort alleen bekend bij de personen die hij zo had behandeld, is nu aan het licht gekomen."
"Briatore was mijn manager en mijn teambaas. Hij had mijn toekomst in zijn handen, maar het kon hem weinig schelen. Ten tijde van de Grand Prix van Singapore had hij me geïsoleerd en me tot het laagste punt in mijn carrière gedreven. Nu ik niet meer in die situatie zit, kan ik niet geloven dat ik er aan heb meegewerkt, maar toentertijd kon ik het niet weigeren. Als ik nu de reactie van Briatore hoor naar aanleiding van mijn ongeluk en naar zijn opmerkingen richting de pers in de afgelopen weken, is het duidelijk dat hij me enkel gebruikte om me belachelijk te maken."
"Ik realiseer me dat ik mijn loopbaan weer vanaf nul moet opbouwen. Ik kan alleen maar hopen dat een team ziet hoezeer ik onderdrukt ben bij Renault en mij een kans wil geven. Wat ik kan verzekeren, is dat er geen coureur in de Formule 1 is die zo vastberaden is om zichzelf te bewijzen, als ik", vervolgde de Braziliaan, die ook aanwezig was in Parijs. "Ik wil graag nogmaals mijn excuses aanbieden aan iedereen die in de Formule 1 werkt (inclusief de vele goede mensen bij Renault), aan de fans en aan de FIA. Ik verwacht niet dat me dit direct vergeven wordt, maar men kan nu in ieder geval zijn conclusies trekken naar aanleiding van de waarheid."
Heel verhaal weer.........maar wel heel duidelijk