Fabrikanten op oorlogspad.?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Fabrikanten op oorlogspad.?

Bericht door Matt Modelautos »

Ik krijg momenteel verschillende emails van "collega" verzamelaars, dat ze problemen hebben gekregen over de inhoud van hun homepage. Ze zijn door een Duitse advocaat benaderd om hun foto's te verwijderen van hun modelauto's. Het betreft hier foto's die onder copyright vallen. ( kan ik inkomen.) Maar wat erger is: ook alle foto's van auto's die tabaksreclame bevatten dienen verwijderd te worden, op straffe van...... :?
Is iemand hier iets van bekend, (Minichamps die doorslaat) of is het een storm in een glas water.?
Mocht dit op waarheid berusten, dan zit ik er toch sterk aan te denken om maar met deze hobby te stoppen, ( na 30 jaar) :cry:
Ik moet zeggen dat hun verhalen geloofwaardig zijn na alle commotie over "fakes" van de afgelopen weken. :angry_finger:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Welke sites zijn dat dan onder andere?

Gasten zijn gek als ze hun zelfgemaakte foto's gaan verwijderen het is hun eigendom
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Schumi28 schreef:Welke sites zijn dat dan onder andere?

Gasten zijn gek als ze hun zelfgemaakte foto's gaan verwijderen het is hun eigendom

http://home.wxs.nl/~henkhen/default.htm

http://members.home.nl/nicohoorn/
Carpe Diem

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

:lol: Dit lijkt me toch een grap hoor
Afbeelding

Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Hmmm, dit is juridisch lastig.

Laat 1 ding duidelijk zijn: als ze wat tegen je willen beginnen, dan zal dit volgens Nederlands recht moeten.

Kan je verder precies aangeven wat de problemen zijn, met welke modellen ze waarom problemen hebben. Dan kan ik wellicht een balletje opgooien bij een bevriende jurist, die graag in dit soort dingen spit. Maar verwacht niet dat ik VOOR maandag iets heb.

Tot die tijd zou ik sowieso de boel laten zoals het is. Ze dienen je altijd een redelijke termijn te gunnen om correcties aan te brengen, en die termijn is in beginsel nooit korter dan een week. dus hou de moed er voorlopig in.

-overigens is het wel zo dat de door Dick Bruna gecopyrighte plaatjes van Nijntje van nagenoeg elke fansite zijn verdwenen, omdat onze peuter-vriend moeilijk ging doen tegen de fans van Nijntje, en ook met rechtzaken heeft gedreigd.

Dus als jij een lijstje kan maken met een paar voorbeelden en waarom zij er problemen mee hebben, dan kan ik maandag vragen of dat allemaal zo kan.
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Herman schreef:-overigens is het wel zo dat de door Dick Bruna gecopyrighte plaatjes van Nijntje van nagenoeg elke fansite zijn verdwenen, omdat onze peuter-vriend moeilijk ging doen tegen de fans van Nijntje, en ook met rechtzaken heeft gedreigd.

Ja dan gebruik je materiaal van anderen, maar als ik het goed begrijp zijn dit plaatjes die zelf gemaakt zijn van zelf gekochte en gemaakte modelauto's

Maar ik snap niet dat die eigenaars van die site's zo snel toegeven aan een beetje druk.

Laat alles staan zorg voor wat controversie en publiceer die brief, beetje zwak.

Ik snap echt die deze site-eigenaren hier aan toegeven :? als ik schoenen koop en een foto van mijn eigen schoenen koop en ik plaatst ze op mijn site dan is dat mijn eigendom!!! En geen enkele advocaat kan mij hiervoor vertellen dat ik ze moet verwijderen.

Als ik een auto koop 1:1 en ik doe er wat stickers op en er komt een advocaat anzetten met de mededeling dat ie niet meer op de openbare weg mag dan lach je em toch gewoon uit in ze gezicht.

Nee ik vind het allemaal een beetje overtrokken.
Afbeelding

DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Ik heb ook gelezen dat diverse verkopers op Ebay een brief van Duitse advocaten hebben ontvangen met daarin de mededeling dat ze 1000 euro moeten betalen in verband met het aanbieden van omgebouwde Minichampsmodellen. Er zou zelfs sprake zijn van een dreigement met een boete van 75.000 euro bij meerdere modellen. Dit is het betreffende topic: http://b15.ezboard.com/fautobarnmotorsportsfrm1.showMessage?topicID=1130.topic

Over foto's heb ik nog niets gehoord, maar het wordt wel steeds gekker! :?
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ja oké als je omgebouwde modellen aanbiedt kan ik het nog wel begijpen (misbruik van merknaam, waar we al een heel topic aan gewijd hebben), maar foto's van je eigen spullen :? daar begrijp ik niks van
Afbeelding

jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

dat begrijp ik ook niet nee. Het is toch jouw eigen foto van je eigen model. Dan mag je toch helemaal zelf weten wat je er mee doet. Al hang je ze ook aan een flatgebouw.... :?
Afbeelding
Bracer

Bericht door Bracer »

Het lijkt Amerika wel bijna hier. Belachelijke geldsommen (als het al waar is). Kan me niet voorstellen dat MC in financiele problemen zit iig. Anders moet daar een boycot van komen lijkt me zo.
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Niet alleen hier is de discussie (weer) losgebarsten. Ook in Duitsland (b.v. het forum op Ebay.de) gaat het er hevig aan toe. Alles en iedereen die maar verwijst naar een "ombouw" model krijgt een brief op de deurmat onder het mom van "bescherming van alles wat met Minichamps te maken heeft". Eigenlijk zou iemand eens een proefproces moeten aanspannen om uit te zoeken hoe hard ze dit alles kunnen maken t.o.v. particuliere verkoop. Een dealer is iets anders, die heeft namelijk een contract. Maar wij toch niet. :thump_down:

http://chatboards.ebay.de/chat.jsp?forum=1&thread=100000001
Carpe Diem

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ja maar verkochten deze 2 Nederlandse site-eigenaren die hun modelauto's op de site hadden staan ook omgebouwde modellen?

Want dan is het wel terecht dat ze terecht worden gewezen.

Want er is een verschil tussen showen en verkopen
Afbeelding

The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Jongens, waar maken jullie je toch druk om. Het klopt inderdaad dat Minichamps behoorlijk de knuppel in het hoenderhok aan het gooien is. Maar alleen maar bij diegene die extra inkomsten derven door de produkten van hun (Minichamps) te gebruiken, door de modellen te modificeren. En vooral in Duitsland, want daar wordt toch het een en ander omgebouwd en dan voor het meervoudige prijzen dan Minichampsprijzen aangeboden.
Ik heb op mijn eigen eBay bij de optie Favorieten ook diverse Duitse handelaren geselecteerd, die omgebouwde modellen aanboden. Elke week kijk ik uit nieuwschierigheid weer wat ze weer voor iets aparts aanboden. Maar die gasten hadden er een werkelijk bedrijf ervan gemaakt met extra dagelijkse inkomsten. En dat ging Minichamps schijnbaar te ver.
Die betreffende handelaren zijn ook plots verdwenen van het ebay toneel. Allen zijn ze ook geen eBay lid meer en hebben hun naam als Privé eBayer aangepast om alle bewijzen op eBay niet meer zichtbaar te maken.
Maar dan nog vraag ik mij af of Minichamps überhaupt wel een poot heeft om op te staan. Enigste wat ze kunnen doen is om zulke handelaren aan te geven bij de belastingdienst, omdat het extra inkomsten zijn, waarover geen belasting is worden betaald. Daarom dat de "aangeklaagde" handelaren hun duizende verkopen niet meer zichtbaar hebben op eBay door hun feedback Privé te maken en geen inzicht meer is op hun verleden verkopen.
Als ik al die verhalen moet geloven, dan zou ik geen foto's meer mogen plaatsen van mijn Gazelle fiets, of AEG wasmaschine, of Philips TV, of IBM pc, of Honda automobiel, enz.. enz....
Nooit meer zou ik als particulier iets te koop mogen aanbieden met een foto erbij, want dan zou betreffende merk mij kunnen aanklagen. Laat mij niet lachen, dan zou de hele wereldhandel in elkaar storten.

Als die Duitse advocaat elke particuliere verkoper van Minichamps artikelen wil aanklagen, dan kan hij nog 1000 mensen in dienst nemen en dan overleeft hij het nog niet als hij elke particulier wil aanklagen. Wat denk je wel niet wat zich op Internet wel niet afspeelt betreft koop en verkoop van merk artikelen. Maar dan zou hij volgens mij nog geen enkele rechtzaak winnen.

Als ik een Minichamps model koop zonder poppetje erin en verkoop dit weer met een poppetje erin, dan hebben ze daar geen reet mee te maken. Zolang ik maar geen extra inkomsten hier uit derf. En als dit maar bij enkele modellen blijft per jaar, dan zijn het zeker geen extra inkomsten.
Als ik een TREK mountenbike koop en spuit het frame in Ferrari rood met Ferrari letters erop, dan heeft hier niemand wat mee te maken. Ook het merk TREK niet.
Als ik iets gekocht heb, dan heb ik een koop afgesloten en dan wordt betreffend artikel mijn eigendom. Ik kan nog altijd doen en laten wat ik wil met mijn spullen en geen wet die mij verbiedt of ik er wat op schrijf en/of aanpas. Zolang ik maar geen overlast bezorg.

En betreft copyright op Internet, dan moet ik ook weer lachen. Zolang het geen kinderpo.. en/of rassistische Dat mag jij heul niet zeggen van moeke! is, mag je alles van Internet afhalen wat er op staat.
Niemand die je tegenhoudt. Daar maakt de hele wereld toch gebruik van.

Dus beste verzamelaars. Plaats gewoon foto's van je verzameling en als je ooit eens iets wilt verkopen, dan plaats gerust een foto bij de advertentie.
Of het nu een Philips TV, Toyota automobiel, Bleck & Decker boormaschine, of Minichamps modelauto is. In welke vorm of kleur dan ook. Niemand, die ooit zal winnen als je hiervoor aangeklaagd wordt.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Sterker nog, als jij een modelauto van merk X koopt, er een poppetje in zet, en verkoopt als: modelauto merk X met poppetje erin, en je vraagt er 10 x zoveel voor als voor een auto zonder poppetje, dan nog kan de fabrikant er niets aan doen.

Ik vraag me dan nog steeds af of je een modelauto mag verkopen als:

Omgebouwd model op basis model merk X, nu met de juiste reclame en decals.

En over extra inkomsten: Het is de taak van de belastingaangever die inkomsten te melden, en van de belastingdienst hierop te controleren. Maar zolang je het zonder bedrijfsnaam doet, is het erg moeilijk controleren en handhaven.

En ik mag zonder problemen een model kopen, aanpassen en voor 10 x de prijs verkopen. het gaat er slechts om hoe ik het omschrijf. Ik mag niet bedriegen.

Maar als je die brief / mail hebt, dan kan ik er wel eens naar laten kijken.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Herman schreef:Maar als je die brief / mail hebt, dan kan ik er wel eens naar laten kijken.

Ik heb vandaag een kopie van de brief / email aangevraagt.
Carpe Diem

Plaats reactie