1/43? of niet 1/43? of toch wel 1/43?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Ferrari10flrb
Schaal: 1:43
Contacteer:

1/43? of niet 1/43? of toch wel 1/43?

Bericht door Ferrari10flrb »

Beetje een vage titel vind ik zelf. Maar ben wel eens nieuwsgierig naar de mening van mijn mede forumleden over de interpretatie van de schaal. Want als ik de dezelfde modellen maar dan van verschillende fabrikanten naast elkaar zet, dan zie ik toch wel behoorlijke verschillen in afmetingen ondanks dat ze in dezelfde schaal zijn geproduceerd. Even wat foto's van een Ferrari 250 SWB van 2x Bang en 1x TOP Model:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog in de vergelijking de Ferrrari 156 F1 van Quartzo en Brumm.
Afbeelding
Afbeelding

Toch een behoorlijk verschil in de interpretatie van 1/43 lijkt mij zo.
Tim

Bericht door Tim »

Tja, dat is een bekend probleem. Ik heb zelf de indruk dat merken die wat op de goedkopere markt mikken er het verste vanaf zitten met maatvoering, maar dat is ook niet echt een stelregel. Zelf even opmeten en terugrekenen is toch het beste, dan zie je duidelijk wie er wel en niet secuur werken.
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Er wordt nog wel is een zooitje van gemaakt. Ik kreeg een maand geleden 2 vrachtwagens binnen. Volgens de doos 1/43 , maar zijn dat bij lange na niet. Eerder 1/50 of 1/55.
Ferrari10flrb
Contacteer:

1/43

Tim schreef:Tja, dat is een bekend probleem. Ik heb zelf de indruk dat merken die wat op de goedkopere markt mikken er het verste vanaf zitten met maatvoering, maar dat is ook niet echt een stelregel. Zelf even opmeten en terugrekenen is toch het beste, dan zie je duidelijk wie er wel en niet secuur werken.
Ben daar niet z' on ster in opmeten en terugrekenen. Maar het valt mij wel op dat Brumm altijd vrij fors is. Was "vroeger"wel een fan van Brumm maar nu niet echt meer.

Ik kan binnenkort een 550 Maranello GTS van Red Line veggelijken met een 550 van Auto Barn ben benieuwd.
mercedes-diecast

Bericht door mercedes-diecast »

Misschien komt dat omdat de bouwkwaliteiten van Ferrari uit die tijd ook niet helemaal optimaal was en hadden de model fabrikanten elk een ander 1:1 voorbeeld :twisted: :mrgreen: :P

Sorry, kon het niet laten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ferrari10flrb
Contacteer:

550 Auto barn versus 550 Red Line

2 schitterende modellen vind ik zelf :thump_up: :worshippy: :drool: een maar toch behoorlijk verschil in afmetingen tot wel meer dan 0,5 cm. Blijkbaar zijn Auto Barn en Red Line het niet eens met elkaar over de afmetingen van een Ferrari 550 Maranello GTS.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Persoonlijk geef ik iets meer de voorkeur aan de dikkere versie van AB, voelt ook wat meer solide aan. Maar veel maakt het niet uit de detaillering is bij beide uitstekend!
fish88

Bericht door fish88 »

Kwa maatuitvoering vind ik de redline mooier, maar kwa afwerking (wielen en kleine details) is BBR (en dus ook Autobarn) toch net wat mooier.
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Lexusfreak

Bericht door Lexusfreak »

Hebben de aa 1:18 schaalmodellen ook wel.
De 2000GT is echt klein, en de mr2 is vele malen groter.
terwijl dat in het echt reuze meevalt.
hanzjepanzje

Bericht door hanzjepanzje »

Blijf erbij dat ik de Red Line wat beter geproportioneerd vind lijken. Of dat echter ook waarheidsgetrouw is weet ik niet. Vind de Red Line niet echt onder doen voor de BBR en naar mijn mening heeft Red Line dus ook een betere prijs/kwaliteits verhouding
Groeten, Hans

--

F93a Alesi, F575GTC Kyosho
Wouter

Bericht door Wouter »

als ik zo een beetje kijk vind ik dat de RedLine er beter uit ziet :thump_up:
AutoBarn vind ik iets te dik te lijken :thump_down:
Ferrari10flrb
Contacteer:

1/43

Nog weer 2 gevallen van een verschillende interpretatie van de maat 1/43 door de merken IXO, Bang en Brumm

Afbeelding

Omdat ik niet helemaal tevreden ben over de Lancia Ferrari D50 van Brumm heb ik deze maar vervangen door de IXO. De IXO is aanzienlijk beter gedetailleerd dan de Brumm. Maar wel een stuk forser dan de Brumm dit geld ook voor de 250 TR van IXO tov de 250 TR van Bang.

Afbeelding

Het betreft hier de 250 TR uit 1958, de IXO is de nr 14 en Le Mans winnaar en de nr 106 is de Bang, winnaar van de Targa Florio. Overigens is de vergelijking tussen de IXO en de Bang een gelijkspel.

Wat mij opvalt is dat over het algemeen de modellen van IXO's meestal vrij groot zijn uitgevallen. Overigens vind ik dat IXO mooie en goed gedetailleerde modellen produceert tegen een ook nog eens een betaalbare prijs. Ik denk dat ik toch maar eens achter de maten van de diverse Ferrari's aan ga die ik heb van IXO om te kijken wie er nu de modellen met de juiste afmetingen produceerd
Kyoshofan
Schaal: 1:18

Bericht door Kyoshofan »

Het is inderdaad een erg groot verschil zeg :thump_down:
We hebben er allemaal last van, het hoort er gewoon bij :lol:
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
117ayrton
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

Kyoshofan schreef:Het is inderdaad een erg groot verschil zeg :thump_down:
We hebben er allemaal last van, het hoort er gewoon bij :lol:
inderdaad het hoort er gewoon bij en eerlijk gezegd het maakt niet zoveel uit maar dat is voor mij persoonlijk :D
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ik sluit me bij Victor aan.
Ben best wel kritisch, maar belangrijker vind ik of het model goed in de lak zit, netjes is afgewerkt, fatsoenlijke decals enz. Of het model (aangeschaft als 1:43) dan 1:43, 1:45 of 1:48 is stoort me totaal niet.
Ik heb nog nooit (en zal ook nooit) een model na gaan meten. Want hoe je het ook went of keerd...je kunt er toch niks aan veranderen.

Maar dit ligt ook een beetje aan mijn verzameling. (van alles wat,...als het maar Dutch Drivers zijn :mrgreen: ). Ik kan me voorstellen dat b.v. Ferrari verzamelaars die verschillende F40 uitvoeringen naast elkaar hebben staan ze natuurlijk allemaal even groot willen hebben.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
rpi
Schaal: 1:18

Bericht door rpi »

Misschien rekenen sommige fabrikanten in inches en andere in mm's :think:

:lol:

Maar ik denk wel eens dat sommige merken de verhoudingen soms iets aanpassen omdat dat er dan net iets beter uitziet.
Plaats reactie