Soort fototoestel

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Bamies

Soort fototoestel

Bericht door Bamies »

Hallo,

Ik probeer al tijden met een 3.2 Megapixels fotocamera en sinds kort ook met een 7.0 fotocamera goede foto's te maken van 1:18 modellen, maar het lukt niet om ze gewoon scherp op de foto te krijgen. Van een afstand lukt het wel, maar zodra ik wat close-up foto's maak zijn ze onscherp :evil:

Moet je nu een apart soort fototoestel hebben of snap ik het gewoon niet?

Alvast bedankt,

Jeffrey
Tom_Aston-Martin

Re: Soort fototoestel

Bericht door Tom_Aston-Martin »

heb je de camera wel op "close up" staan dan? Want bij mij lukt he dan wel aardig..!
Afbeelding
rpi
Schaal: 1:18

Bericht door rpi »

Dat is per camera verschillend en is afhankelijk van het scherpstelgebied. Camera's die van heel dichtbij scherp kunnen stellen doen dat meestal via een macro functie. Als die er niet op zit, dan kun je voor sommige camera's ook macro adapters kopen. Dat zijn een soort voorzetlenzen die je op de bestaande lens zet, waardoor je dichterbij scherp kunt stellen. Op Ebay worden die dingen heel vaak aangeboden.

Als je een spiegelreflexcamera hebt, kun je voor andere lenzen kiezen en zijn er nog diverse andere mogelijkheden om nog extremere vergrotingen en scherpstelgebieden te creëren. (tussenringen, balg etc)

Ik heb zo'n digitale spiegelreflex en een aparte lens die tot op 1 cm van het glas nog kan scherpstellen.
FordMustangGT

Bericht door FordMustangGT »

Ik denk dat je de close-up gewoon niet aanzet, het knopje met het bloemetje erop :wink:
Afbeelding
Montezemolo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Wat voor camera heb je eigenlijk ?????????

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Bamies

Bericht door Bamies »

Bedankt voor de info. Toch maar even nagaan of ik die close-up stand wel gebruikt heb :doh:

Camera 1:
Olympus Camedia C-350. (3.2MP)

Camera 2:
Canon Digital IXUS 75 (7.1MP)
rpi

Bericht door rpi »

Bamies schreef:Bedankt voor de info. Toch maar even nagaan of ik die close-up stand wel gebruikt heb :doh:

Camera 1:
Olympus Camedia C-350. (3.2MP)

Camera 2:
Canon Digital IXUS 75 (7.1MP)
Volgens bladzijde 29 van de handleiding van de Olympus die je HIER kunt downloaden, heeft deze camera inderdaad een macro functie. Het eerdergenoemde tulpje.

Van de Canon zag ik zo gauw geen handleiding, maar die zal het waarschijnlijk ook wel hebben.

Edit: van de Canon vind je op p16 de macro functie in deze handleiding.
Bamies

Bericht door Bamies »

Super bedankt!

Zodra ik tijd heb ga ik 't is uitproberen :thump_up:
straatauto
Contacteer:

Bericht door straatauto »

Beste Jeffrey,

Ik fotografeer zelf óók met de Ixus 75 van Canon.
Voor alle objectieven in fotocamera's geldt: Hoe dichter bij het onderwerp, hoe kleiner de scherptediepte.
Er is dus bij dichtbij-fotografie (met name bij macro-stand) altijd maar een klein deel van de auto scherp.
Zeker als je een auto aan de voorzijde diagonaal fotografeert, dan is het beeld verder naar de achterzijde minder scherp.
Bij foto's van opzij is de afstand tot de lens meer constant en daarmee staat de hele auto er scherper op.
De aanwezige lichthoeveelheid is óók nog van belang; Hoe meer licht, hoe kleiner de camera zijn diafragma instelt wat de scherptediepte weer ten goede komt.
Kijk maar eens in mijn topic": http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... &start=720

Alle foto's van mij (straatauto) zijn gemaakt met de Ixus 75.
Omdat ik met 1/43 werk is het voor mij wellicht iets makkelijker om een groter deel van de auto in het gebied met goede scherptediepte te krijgen.
Meestal zet ik twee auto's op een foto en de achterste is vaak onscherp. (hoeft niet lelijk te zijn)
Als ik kans heb gezien om twee auto's scherp op de foto te krijgen is het óf van veraf gefotografeerd óf heb ik de foto zelf samengesteld uit twee foto's waarbij soms de ene en soms de andere auto scherp was.
Overigens is het soms juist fraai om niet alles scherp op de foto te krijgen, dit geeft meer dynamiek aan het plaatje
Tenslotte is goed daglicht altijd vele malen beter dan flitslicht (minder harde schaduwen)

vr.gr.
Ben
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Bij schaal 1:18 kan inzoomen vanaf afstand ook goed lukken (buiten), de hele auto is dan scherp:

Afbeelding

Macrostand en een geringere scherptediepte (een bepaald gedeelte scherp) kan ook mooi zijn:

Afbeelding
welkom op miin pagina’s
http://www.facebook.com/chouettemajorette
&
http://www.facebook.com/routenationale

(* beide niet-commercieel)
coolpappa04

Bericht door coolpappa04 »

straatauto schreef:Beste Jeffrey,

Ik fotografeer zelf óók met de Ixus 75 van Canon.
Voor alle objectieven in fotocamera's geldt: Hoe dichter bij het onderwerp, hoe kleiner de scherptediepte.
Er is dus bij dichtbij-fotografie (met name bij macro-stand) altijd maar een klein deel van de auto scherp.
Zeker als je een auto aan de voorzijde diagonaal fotografeert, dan is het beeld verder naar de achterzijde minder scherp.
Bij foto's van opzij is de afstand tot de lens meer constant en daarmee staat de hele auto er scherper op.
De aanwezige lichthoeveelheid is óók nog van belang; Hoe meer licht, hoe kleiner de camera zijn diafragma instelt wat de scherptediepte weer ten goede komt.
Kijk maar eens in mijn topic": http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... &start=720

Alle foto's van mij (straatauto) zijn gemaakt met de Ixus 75.
Omdat ik met 1/43 werk is het voor mij wellicht iets makkelijker om een groter deel van de auto in het gebied met goede scherptediepte te krijgen.
Meestal zet ik twee auto's op een foto en de achterste is vaak onscherp. (hoeft niet lelijk te zijn)
Als ik kans heb gezien om twee auto's scherp op de foto te krijgen is het óf van veraf gefotografeerd óf heb ik de foto zelf samengesteld uit twee foto's waarbij soms de ene en soms de andere auto scherp was.
Overigens is het soms juist fraai om niet alles scherp op de foto te krijgen, dit geeft meer dynamiek aan het plaatje
Tenslotte is goed daglicht altijd vele malen beter dan flitslicht (minder harde schaduwen)

vr.gr.
Ben
hallo Ben,
dit geld niet voor alle opjectieven hoor ,je kan perfect van héél dichtbij volledig alles scherp hebben als je het diafragma op de kleinste opening zet (wel het hoogste getal) dit geld wel voor digitale reflexcamera's en hele goede andere die deze instelling ook hebben het belangrijkste is wel
dat de lens lichtsterk is (bv een canon 24-70 2:8 L usm) voor de rest heb je goede tip's gegeven enkel nog vermelden dat je in macro stand best een statief gebruikt en de zelfontspanner inschakeld zeker voor 1:64 modellen (bewegingsonscherpte)
:wink: :thump_up:
Afbeelding
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Ik fotografeer al jaren met een Olympus en ben daar zeer tevreden mee. Ik fotografeer nooit met de marco stand. maar zoom liever in. Kan zelfs bij en 1/43 model close-up fotograferen. :cool:
Regenkaiser

Bericht door Regenkaiser »

jonnoT schreef:.....nooit met de marco stand.......
Ik ook niet! :mrgreen:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Regenkaiser schreef:
jonnoT schreef:.....nooit met de marco stand.......
Ik ook niet! :mrgreen:

:doh: :wall: Macro stand , natuurlijk :mrgreen:
mitsu-galant

Bericht door mitsu-galant »

Ik heb een Nikon 12.1mp :cool:
Plaats reactie