Ik heb twee Lamborghini Countach LP500s/LP5000 thuis staan. Een witte van Kyosho en een zwarte van AutoArt. Ik heb geprobeerd de Kyosho van de hand te doen, maar was niet tevreden over de biedingen die ik kreeg.
Nu zijn alle door Kyosho en AutoArt uitgebrachte LP500s/LP5000 modellen voorzien van die enorme spoiler, terwijl er in het echt meer dan voldoende rondrijden zonder spoiler. Dat bracht me op het idee een poging te wagen bij een van beide de spoiler te gaan verwijderen.
Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met het knutselen aan schaalmodellen, dus alle tips zijn welkom. Hoe kun je zo'n spoiler het beste verwijderen? Ik denk er zelf over de zwarte AutoArt aan te pakken, omdat zwart gemakkelijker bij te verven is dan wit.
Hebben jullie verder nog tips waar ik rekening mee moet houden?
Thanx.
Countach 'ontspoileren'
Re: Countach 'ontspoileren'
Hou er rekening mee dat bij demontage van delen er altijd
gaatjes in de body overblijven .
Deze zul je dan moeten dichten en zul je da wagen opnieuw
moeten laten spuiten .
Mijn advies gewoon zo laten als je dit nog nooit gedaan hebt ,
je kunt er een schaalmodel flink mee vern##ken.
gaatjes in de body overblijven .
Deze zul je dan moeten dichten en zul je da wagen opnieuw
moeten laten spuiten .
Mijn advies gewoon zo laten als je dit nog nooit gedaan hebt ,
je kunt er een schaalmodel flink mee vern##ken.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
-
- Contacteer:
Hangt er natuurlijk vanaf met wat je tevreden bent.Ruben schreef: Ik denk er zelf over de zwarte AutoArt aan te pakken, omdat zwart gemakkelijker bij te verven is dan wit.
Thanx.
Vind je het niet erg dat je een verschil gaat zien tussen de originele kleur en het beetje dat je bijverft, en dat er gaatjes inzitten waar de spoiler stond. Dan is het maar een kleine ingreep.
Maar als je het netjes wilt doen komt er wat meer bij kijken.
De kans dat je zwarte verf exact hetzelfde is als die van de rest van de auto is zeer klein, je gaat hem helemaal opnieuw moeten spuiten. Betekend dat je hem helemaal gaat moeten strippen zodat je enkel de metalen karosserie overhoud. Maakt het dan ook weer makelijker om de spoiler te verwijderen en ineens met plamuur of wat die speciale stof dan ook is de gaatjes mooi dicht te maken.
Spijtig genoeg zijn de meeste modelauto's niet echt gemaakt om uit elkaar te halen. De oude burago's zijn bij mijn weten de makkelijkste maar AutoArt en Kyosho zijn serieus lastig soms.
Vooral de wielen,velgen er afhalen kan een pijnlijke strijd zijn die vaak eindigt in een afgebroken velg. Als je geluk hebt zitten de vijzen om de onderkant vast te houden niet onder de wielen en heb je van dit probleem geen last.
Veel onderdelen zijn vastgeplakt of met een stukje door een gaatje en dan langs de andere kant gesmolten en vragen dus zeer voorzichte demontage
veel succes
- Deathtrap
- Schaal: 1:24
- Contacteer:
Ik zou zeggen, als je niet tevreden bent over een model, pak hem dan aan. Besef alleen wel dat het tijd kost en vooral oefening. Ga er niet vanuit dat het eerste model de mooiste ombouw oplevert, omdat je gewoon de technieken moet leren.
Mocht je de spoiler eraf hebben, neem dan een stukje plastic. Bij bouwpakketen worden de onderdelen aan plastic raampjes geleverd. Zo's raampje (ook wel sprue genoemd) kun je even verwarmen boven een kaars en dan een stukje uitrekken. Hierdoor ontstaat er een puntje. Snijd een groot deel van het overbodige plastic weg en druk het puntje in het gat en lijm het vast. Als de lijm droog is, kun je het uitstekende deel wegsnijden. Dan is het even schuren om het mooi glad te krijgen en overschilderen. Sneller en makkelijker dan dit, kan volgens mij niet.
Arno
Mocht je de spoiler eraf hebben, neem dan een stukje plastic. Bij bouwpakketen worden de onderdelen aan plastic raampjes geleverd. Zo's raampje (ook wel sprue genoemd) kun je even verwarmen boven een kaars en dan een stukje uitrekken. Hierdoor ontstaat er een puntje. Snijd een groot deel van het overbodige plastic weg en druk het puntje in het gat en lijm het vast. Als de lijm droog is, kun je het uitstekende deel wegsnijden. Dan is het even schuren om het mooi glad te krijgen en overschilderen. Sneller en makkelijker dan dit, kan volgens mij niet.
Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Bedankt allen voor de tips. Vooral die tip over plastic en kaars is een goeie. Was ik zelf niet op gekomen
Ik ga dus toch gewoon een poging wagen. Helemaal overspuiten zie ik niet zitten, maar als het goed is blijven er nadat ik de spoiler heb verwijderd maar een paar kale punten over. Die moet ik gemakkelijk kunnen aanstippen, zeker bij de zwarte.

Ik ga dus toch gewoon een poging wagen. Helemaal overspuiten zie ik niet zitten, maar als het goed is blijven er nadat ik de spoiler heb verwijderd maar een paar kale punten over. Die moet ik gemakkelijk kunnen aanstippen, zeker bij de zwarte.
- Tom_Aston-Martin
Volgens mij kun je straks niet veel ervan zien dat je de spoiler eraf hebt gehaald (als je het netjes doet), dit omdat de spoiler op een lager liggend deel van de auto is bevestigd, als je 'm dus met de voorkant naar voren zet, zie je er in de vitrine niks van