Nascar races

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5191
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Zeg Tim waarom is NASCAR spectaculairder dan openwheel racing?

En dan behalve dat men de hele race kan volgen omdat het op een oval is :mrgreen:

Is het omdat men zich kan identificeren met de auto's? Of zijn ze gewoon nationalistisch of is het wat anders?

[Mod-edit] Verplaatst vanwege inrelevantie aan de topic. Markopolo
Afbeelding
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ze hadden met die wagens ook wel een spelletje voetbal kunnen spelen alleen dan met racewagens als voetballers :lol: :thump_up: :thump_up:
Je zou zo'n ding maar voor je wagen krijgen met een behoorlijke snelheid :roll: :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Schumi28 schreef:Zeg Tim waarom is NASCAR spectaculairder dan openwheel racing?

En dan behalve dat men de hele race kan volgen omdat het op een oval is :mrgreen:

Is het omdat men zich kan identificeren met de auto's? Of zijn ze gewoon nationalistisch of is het wat anders?



Heb je wel eens een NASCAR race gezien..... 50 wagens op een oval... waarbij om de paar ronden een MEGA crash te zien is..... en dat 50 keer per jaar....

NASCAR is voor de racefan a way of life...... het is een happening waarbij de Formule 1 verbleekt.... en je betaald je niet scheel om er binnen te komen...

Als je in Amerika bent, moet je er zeker eens naartoe gaan.. ben je meteen voor de rest van je leven verknocht aan deze raceklasse...
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5191
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ik heb genoeg races gezien.

Maar misschien houdt ik gewoon niet zo van ovals :shifty: ik vindt de crashes wel leuk.

Maar dat is toch niet alles wat er leuk aan is :mrgreen:


Ik vindt het juist een klein beetje saai steeds een rondje draaien
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Misschien voor de coureurs wel ja, maja die hebben alle aandacht nodig om in leven te blijven :P maareh met zoveel wagens op één ovaaltje krijg je denk ik wel spectakel ja :mrgreen: ga k ook maar ns kijken
Afbeelding
Gebruikersavatar
///M Power
Berichten: 254
Lid geworden op: za 28 feb 2004 17:50
Locatie: Baak

Bericht door ///M Power »

Tja als ik het op Tv tegenkom kijk ik meestal wel een paar ronden, maar daarna haak ik ook wel weer af :? Ik ken niet een naam van de lui die daar rondrijden, de auto's zie je hier nooit, en behalve de crashes is het ook niet echt spannend om naar te kijken... Tuurlijk, er zullen vast wel mooie inhaalacties zijn enzo, maar steeds weer dat rondje rond wordt wel saai naar mijn mening :(
Afbeelding
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Bedankt voor de vraag, Ik zal proberen het uit te leggen.

1 openwheel racing(IRL) is ook op een oval, maar er rijden minder auto's mee. F1 word mij teveel bepaald door de banden en de techniek. (en Eikelstone)

2 Het zijn 43 auto's per race, en er zijn 36 puntenraces per jaar. (ik heb er een hekel aan om belerend te klinken, maar als ik dit niet rechtzet, kan ik niet slapen.)

3 Voor mij zit de kracht hem in een aantal dingen;

Door superstrenge regels zijn de auto's nagenoeg gelijk. Het hangt dus echt van de coureurs en teams af wie er wint. Alhoewel valsspelen er ook een beetje bijhoort.

Juist door de oval krijg je een heel aparte race, door de snelle rondes kan iemand die na 100 ronden 3 ronden achterligt, uiteindelijk nog winnen.

De auto's zijn steviger en lowtech. Ze kunnen elkaar nog eens een tik geven, en omdat de nr1 t/m 43 punten krijgen, loont het om de baan weer terug op te gaan wanneer je bij andere raceseries zou stoppen. De races zijn vaak zo lang, dat je zelfs na een flinke crash de auto nog kunt oplappen en terugsturen en zo toch nog een goede klassering kunt behalen.

Heb je ze ooit in het echt gehoord?? F1 klinkt leuk, maar als 43 700+ pk v8 wagens tegelijk gas geven, hoor je het een week daarna nog.

Wat betreft die way of life, dat klopt. De races zijn altijd heel toegankelijk, de coureurs zijn aanspreekbaar en nooit te beroerd om tijd te maken voor hun fans, en in de v.s. speelt het merkengebeuren en de herkenbaarheid ook een grote rol. De merken die sponsoren zijn van dagelijkse produkten, en daardoor staan ze al een stuk dichter bij de gemiddelde burger. Het is meer een volkssport dan een elite sport, en je hoeft echt niet iets bijzonders te zijn om mee te rijden.

Als je nou toch eens een race wilt volgen, doe het dan zo: Aan het begin v.d. uitzending worden alle coureurs voorgesteld in een klein vakje onder in beeld. Kies willekeurig iemand of een startnummer, en volg dat gedurende de race. Ik ben ergens in '92 of '93 gaan kijken, en toen kende ik natuurlijk ook niemand. Nu ken ik ze wel, dus zit ik constant die eikels van eurosport te verbeteren. Maar noem dat maar een luxeprobleem.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

bedankt voor het belerende effect..... :D

:thump_up:
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Voor wie interesse heeft: (en het geduld om naar eurosport Pardon, timelifesport te kijken) vnvnd om 23:45 de uitzending(samenvatting) van de race van afgelopen zondag op chicagoland.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5191
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Volgens mij heb ik dat al op MotorsTV gezien

Of is Nascar Busch een andere serie??
Afbeelding
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Volgens mij heb ik dat al op MotorsTV gezien

Of is Nascar Busch een andere serie??


Ja, Nascar is simpelweg het overkoepelende orgaan, zoals de fia. De Busch race en de Nextel cup verhouden zich als f3 tegen f1. De Busch series is een opstap naar de Nextel cup, en veel teams hebben dan ook auto's in alletwee de klasses. Busch auto's hebben wat minder vermogen, en hier en daar wat andere regels omtrent banden gebruik e.d. Busch rijd op zaterdag, Nextel op zondag, meestal op hetzelfde circuit. Er is nog een derde hoofdserie, de Craftsman truck series, waarin met pick-ups word gereden maar die rijden hun geheel eigen schema. Daarnaast zijn er wekelijx tientallen Nascar gelicenseerde races, varierend van featherlite's tot Modifieds en Touring series.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

En ze zijn ook erg lief voor elkaar :mrgreen:

Op Chicagoland was het afgelopen zondag raak. Kasey Kahne miste een versnelling en werd door Tony Stewart, die achter hem reed de muur ingetikt en werd andermaal voor de eindzege geëlimineerd.
Stewart won de race, en er brak een flinke boksmatch uit tussen de crews van Kahne en Stewart na de wedstrijd, die zelfs spannender was dan de wedstrijd zelf(?).
De crew-chief van Kahne hangt een zware straf boven het hoofd, zo liet NASCAR doorschemeren.
Er is in ieder geval meer spanning in de pits dan bij de Formule 1 :D M.a.w. er gebeurt nog eens iets voor de TV kijker toch?
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

:think: Typisch gevalletje Pitboxen lijkt me :mrgreen:

Ik vind Nascar alleen te genieten om het geluid en de crashes als ze massaal op hun plaat gaan, sorry.

De wedstrijden an sich zijn wel veel spannender qua close racing dan bijvoorbeeld Formule 1, maar op een of andere manier heb ik weinig met typisch Amerikaanse Autosport..... :(

Ik denk dat het vooral de Ovals zijn waardoor ik er niet echt enthousiast van word.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Typisch gevalletje Pitboxen lijkt me


Ja, dat was wel weer leuk. Stewart hield zich toch al opvallend rustig vorig jaar, maar hij was al eerder verantwoordelijk voor de betere acties.( opduwen pacecar, journalisten geslagen, Jeff Gordon in de pits na de wedstrijd aangereden, enz., enz.)

Stewart has been in plenty of trouble in his six seasons in NASCAR's top series.

The latest offense - a fight last month with rookie Vickers - resulted in NASCAR fining Stewart $50,000, docking him 25 championship points and placing him on probation until Aug. 18.

Stewart has racked up more than $100,000 in fines over the years, and has been on probation four times.




Dus....Overigens heeft nascar al besloten dat Stewart deze keer vrijuit gaat, de teams kunnen nog wel een boete verwachten.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

:worshippy: Briljant, opduwen van de pacecar :mrgreen:

Dan ben je echt slim bezig, zijn daar beelden van Tim :drool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Plaats reactie