Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Zou je een modelauto bij een autodealer zelf willen samenstellen?

Ja, tegen een kleine meerprijs tov huidige modellen (5 -10euro)
40
83%
Ja, alleen voor het bedrag van de huidige "standaard" modelauto's
4
8%
Nee, ik hoef geen modelauto zelf samen te stellen
4
8%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door tom »

Ja, zeker een goed idee. Ik ben het wel eens met de genoemde kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Silverarrow »

Afgezien van dat je alle onderdelen voor alle interieur-/exterieur-/motoruitvoeringen nodig hebt, zul je ook nog alle auto's goed op schaal moeten namaken. Huidige fabrikanten blijken nogal eens moeite te hebben met het schalen van een auto (getuige de lange release tijden die sommige modellen hebben). Wat ik persoonlijk niet snap is dat voor dit specifieke doel nooit technieken zijn (door)ontwikkeld die het mogelijk maken om een 1:1 model relatief snel te scannen met een 3D-scanner (op basis van lasertechnieken moet dit mogelijk zijn). Het zal vast iets te maken hebben met economische redenen.
Naast het schalen van de auto's zul je vervolgens ook nog mallen moeten maken. Die zijn vaak relatief duur (zeker bij kleine productie aantallen) en dus loont het zich niet altijd om hierin te investeren. Laatst heb ik een presentatie gezien van iemand op de TU/e die bezig was met instelbare matrijzen, dit zou een oplossing kunnen zijn. Klik hier voor een artikel hierover.

Je idee lijkt me dus zeker niet onhaalbaar, maar dan zul je wel een grotere markt moeten creëren/vinden dan verzamelaars alleen. Ik zou dus niet het animo onder verzamelaars peilen (die zijn toch wel dom genoeg om veel geld neer te leggen voor modellen, dat heeft het beleid van AutoArt wel aangetoond :roll: ), maar vooral onder de overige doelgroepen die je in gedachten hebt.

In ieder geval succes, laat ons weten hoe 't afloopt :thump_up: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door F40F50ENZO »

JA, wat een gaaf idee :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Ferrari 599GTB
Berichten: 56
Lid geworden op: do 26 mar 2009 14:54
Schaal: 1:18
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Ferrari 599GTB »

Voor de mensen die al gestemt hebben, erg bedankt! En ik zal de gegeven opmerkingen, tips en kritiek verwerken in mijn verslag :)

Overigens kan er nog gestemt worden hoor :cool:


@Silverarrow: idd zijn de verzamelaars een bijkomstigheid bij dit concept. En ook zullen er mallen gemaakt moeten worden of bestaande modellen worden omgebouwd, om dit realiseerbaar te maken. Verder kan er natuurlijk samengewerkt worden met diverse partijen om tot een goede oplossing te komen. (denk hierbij aan o.a. een autofabrikant & modelautofabrikant)
Allereerst zal dit concept voor 1 merk en type auto uitgwerkt worden, maar dit zou natuurlijk in principe op elk merk/type auto toegepast kunnen worden...
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door squadraminiatura »

Ook ik heb "ja" gestemd, incl de meerprijs :wink: .

Los van alle praktische zaken die genoemd worden, vind ik dit wel een erg sterk idee.
Een auto kopen blijft in de meeste gevallen een emotionele keuze, in de periode dat men wacht op aflevering van de gekozen
uitvoering heb je al erg veel voorpret en kun je, in je relatiekring ook al laten zien wat er voor de deur komt te staan.

Dit doet mij toch wel denken aan de koffer met 1/43 modellen die in de jaren '60 bij de DAF personenauto dealer stond.
Hierin zaten de DAF modellen van Lion Car in alle originele carossseriekleuren.
De potentiele klant kreeg deze in de showroom te zien om een idee te krijgen hoe de originele auto er uit kwam te zien.
Hier ging het echter alleen om de kleuren variaties, andere technieken in modelautoland waren destijds zeker nog ver te zoeken. En de modellen gingen na de keuze weer in de koffer van de dealer :roll: .

Succes met de opdracht, ik ben benieuwd naar de eindresultaten.

Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Curbstone Models »

Ik moet zeggen dat ik het concept wel aardig vind, natuurlijk gaat het om een concept voor display en is het in elkaar zetten van de wagen van secundair belang.

Om eens te zien wat voor keuzes je in de display zou moeten hebben heb ik de configurator van BMW er maar eens bij gepakt.

en daar hebben we de volgende keuzes...
1 - 3 - 5 - 6 - 7 - M - Z4 - X3 - X5 - X6

dat zijn dus al voor de gemiddelde BMW dealer een zuiltje of 10..

en zo een zuiltje moet dan wel de Sedan, Touring, Cabrio en Coupé modellen herbergen...

dan springen we naar de kleuren... 2x Uni, 12x Metallic en 4x Individual...

dus... 4 verschillende type wagens in 18 kleuren... 72 verschillende exterieure bodies....

hetzelfde verhaal geld voor het interieur, 4x stof, 9x Leder en 7x individual, samen dus 20 verschillende interieurtjes..

en dan de 6 velgentypes...

en dan nog de executive, M-Sport, High Executive en BMW Inducidual Composition pakketten... hoewel je daarmee wegkomt door meteen voor getinte ramen te kiezen..

....

al met al best wel veel modellen in de zuil.. 72 verschillende bodies... en dat maar voor één type...

Als idee zou je misschien kunnen opvoeren dat de modellen door de zuil zelf van een kleur worden voorzien... bijvoorbeeld ter plekke poedercoaten van de diecast body... 2 componenten sneldrogende verf.. enz.. enz...

Het in elkaar zetten van het model moet geen probleem opleveren.. als het goed ontworpen wordt kan je het geheel zo in elkaar klikken... onderdelen zouden via een mal op de juiste plek vallen en vastgesmolten worden.. gebeurt bij de productie van het model ook... en logootjes kunnen er gewoon opgeplakt worden door het zuiltje... ook geen probleem...

Als voorbeeld kan je een bouwpakket van Bburago of Maisto nemen.. dat is ook klikkerdeklik zo in elkaar als het ervoor ontworpen zou zijn..

Uitdaging is dus de kleur opbrengen... omdat het herbergen van bijvoorbeeld 72 type/kleur combinaties te duur wordt..

voor de rest zou ik het model alleen verkopen voor een hoge prijs... z'n 100 euro per stuk... voor een individueel model is dat niet duur.. en als je het origineel afrekent, dan krijg je die 100 piek weer terug...

Zo voorkom je dat iedere zaterdag half modelautominnend nederland modellen uit je zuil staat te plukken voor een habbekrats..

en daar heb je die zuil niet voor gekocht als BMWert...
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door tom »

Silverarrow schreef:Afgezien van dat je alle onderdelen voor alle interieur-/exterieur-/motoruitvoeringen nodig hebt, zul je ook nog alle auto's goed op schaal moeten namaken. Huidige fabrikanten blijken nogal eens moeite te hebben met het schalen van een auto (getuige de lange release tijden die sommige modellen hebben). Wat ik persoonlijk niet snap is dat voor dit specifieke doel nooit technieken zijn (door)ontwikkeld die het mogelijk maken om een 1:1 model relatief snel te scannen met een 3D-scanner (op basis van lasertechnieken moet dit mogelijk zijn).
Ehhhh... mis ik iets? Tegenwoordig worden toch alle auto's ontworpen op de computer? Alle maten delen door 18, paar correcties erin om de vertekening te compenseren en je hebt je model. Een bestaande auto inscannen is net als het nemen van een digitale foto, naar de winkel lopen om 'm af te drukken en 'm vervolgens weer op de scanner leggen.
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Silverarrow »

tom schreef:
Silverarrow schreef:Afgezien van dat je alle onderdelen voor alle interieur-/exterieur-/motoruitvoeringen nodig hebt, zul je ook nog alle auto's goed op schaal moeten namaken. Huidige fabrikanten blijken nogal eens moeite te hebben met het schalen van een auto (getuige de lange release tijden die sommige modellen hebben). Wat ik persoonlijk niet snap is dat voor dit specifieke doel nooit technieken zijn (door)ontwikkeld die het mogelijk maken om een 1:1 model relatief snel te scannen met een 3D-scanner (op basis van lasertechnieken moet dit mogelijk zijn).
Ehhhh... mis ik iets? Tegenwoordig worden toch alle auto's ontworpen op de computer? Alle maten delen door 18, paar correcties erin om de vertekening te compenseren en je hebt je model. Een bestaande auto inscannen is net als het nemen van een digitale foto, naar de winkel lopen om 'm af te drukken en 'm vervolgens weer op de scanner leggen.

Ik weet niet of autofabrikanten bereid zijn om al hun CAD-files van de carroserie etc. door te sturen naar modelautofabrikanten? Voor zover ik begreep wordt er nog behoorlijk veel met de hand gevormd aan de hand van foto's.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomas Bol
Berichten: 191
Lid geworden op: do 19 jun 2008 22:46
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Thomas Bol »

Supergaaf idee!!

Scheelt weer zelf knutselen om de perfecte auto samen te stellen. Daarnaast wordt elk schaalmodel ook een stukje unieker.
5-10 euro meer heb ik er wel voor over

Succes met je studie!
1:18 - 72 stuks
1:43 - 9 stuks

Binnekort
- ... Suprise!
Gebruikersavatar
Thomas Bol
Berichten: 191
Lid geworden op: do 19 jun 2008 22:46
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Thomas Bol »

http://www.maserati-id.com/maseratiId/index.jsp

Maserati heeft al een degelijk concept, alleen kost een modelletje (1:43) dan wel al gauw 230 euro..
1:18 - 72 stuks
1:43 - 9 stuks

Binnekort
- ... Suprise!
Gebruikersavatar
Ferrari 599GTB
Berichten: 56
Lid geworden op: do 26 mar 2009 14:54
Schaal: 1:18
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Ferrari 599GTB »

Dames en heren,

Nu het project is afgelopen presenteer ik u het eindproduct:

Afbeelding

Afbeelding
Hierboven is de assemblage te zien. Dit kan tevens automatisch, door op het Z4-logo te drukken.

Afbeelding
Tevens is het deels modulair zodat er meerdere modellen in opgeborgen kunnen worden, als dat vereist is.

De kosten: 1300,- per zuil en daar komen de kosten van de modellen nog bij.


@ Curbstone Models: Ik ben me inderdaad bewust van het feit dat er voor oa de 3- en de 5-serie nogal wat modellen gemaakt moeten worden. Maar ik denk dat dit dan voor BMW meer voor promotie van een nieuw model moet gaan zorgen dan dat het alle modellen moet kunnen laten zien.
Wel zou er (als daar de ruimte voor is) per carrosserievariant (dit zijn er +/- 20) een zuil geplaatst wordt met daarin alle keuze mogelijkheden. Wel zal het automatisch assembleren daarbij wat lastiger worden. Maar de meerdere keuzes kunnen zeker in het product geplaatst worden. Er kunnen namelijk meerdere draaischijven bij geplaatst worden zodat er inderdaad ook 20 keuzes getoond kunnen worden.
Ook heb ik onderzocht hoe de 3 componenten van het model inelkaar geklikt kunnen worden. En dat gaat relatief simpel, en zou bij elk model uitvoerbaar moeten zijn. Alles wordt vanonderen aan de carrosserie geplakt dmv magneten. Hierdoor zijn de componetnen ook weer gemakkelijk te demonteren. Klanten zullen namelijk welleens willen wisselen van kleur, velgen of bekleding.
Daarnaast is de kans op beschadiging van de onderdelen door gebruik van magneten erg klein. Wanneer er kliksystemen worden gebruikt zijn de verbindingen toch vrij kwetsbaar.
En tenslotte hoeft dit concept niet perse voor BMW ontwikkeld te worden. Ook andere merken kunnen hier gebruik van maken. Merken met minder type auto's of minder keuze mogelijkheden....
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Bericht door jonnoT »

Ik vind het werkelijk schitterend, :worshippy: :worshippy: maar heb toch mijn bedenkingen over de haalbaarheid en de te vergen investering. Het ontwikkelen van een mastermodel kost al gauw € 1000,00 per stuk.
Daarnaast heeft een bepaald type auto meerdere uitvoering en vaak ook nog extra bodykits of ander opties als een sunroof. :cool:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Bericht door rsh_scuderia »

Erg fraai.
Als het ook echt in productie kan komen heb je het ei van Columbus voor de verzamelaar.
Respect!
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Bericht door Martini Racing »

Ik weet niet zo, ik vind het veel geld en werk voor iets waar je als verzamelaar van bmw modellen hoogstens 5min aan draait.
Kyle
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:52
Locatie: Lisse

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Bericht door Kyle »

nee maar het is voor de koper van een Bmw wel gaaf om te zien hoe zij auto wordt en om precies dezelfde op zijn kast te hebben staan.
Ik vind het echt een geweldig idee en als het straks bij de dealers komt ga ik er zeker heen om ereen te kopen.
Groeten Kyle

Porsche rules! :D :D :cool:
Plaats reactie