Fatsoenlijke foto's maken en bewerken.

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Fatsoenlijke foto's maken en bewerken.

Bericht door Matt Modelautos »

Vorige week is er een diskussie geweest over het maken van foto's voor op je website. Weet helaas niet meer wiens topic dit was. ( is ook verdwenen door storing).
Mijn stelling hierbij was dat als je kunt werken met Adobe Photoshop, dat het net zo belangrijk is als het maken van de foto zelf. Ik heb de opstelling die toen is laten zien gebruikt ( volgens mij was dat Jelmer, maar schiet me niet af als ik het mis heb :mrgreen: ) en daarna de foto bewerkt.

Afbeelding

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Dat bewerken is idd belangrijk. Maar ik vindt persoonlijk de bovenkant van de side pods, de rode kleur een beetje te matt. Misschien is dit anders oplosbaar :?:
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door jelmer »

dat was ik ja.. helaas verloren, maar nu gelukkig weer door jou opgezet :thump_up:

Je hebt de foto na de tijd nog bewerkt dus, maar ik vind de onderste foto een beetje dof geworden. Ik weet niet of dat altijd zo is of als je dat ook nog kunt veranderen. De foto is daarintegen wel wat scherper geworden, wat wel weer mooier is!
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Klopt i.d.d. dat hij bovenop de sidepots iets doffer is geworden. Dit komt doordat ik iets teveel van het glimmen weg heb gehaald. :(
Maar het ging er mij om, om te laten zien dat nabewerking heel erg belangrijk is.
Carpe Diem

Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Dat heb je hiermee goed laten zien Matt :thump_up:
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Begin bij het begin: de foto maken.

Probeer zonder flits te werken, dan hoef je die reflecties er later ook niet uit te photofoppen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een zelfontspanner met langere sluitertijd (en een statief).

Wat ik ook mooier vind is het fotograferen buiten. Dan hoef je zeker geen flitser te gebruiken en krijg je natuurlijke lichtval. En je kunt werken met een mooie achtergrond en vanuit lage kijkhoeken, zoals bij een 1:1 model. Zie bijvoorbeeld de site van exotic118.com.

Kijk verder wat je fototoestel wel en niet kan (macrostand, handmatig scherpstellen, soort van focus etc).
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

bigodino schreef:Begin bij het begin: de foto maken.

Probeer zonder flits te werken, dan hoef je die reflecties er later ook niet uit te photofoppen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een zelfontspanner met langere sluitertijd (en een statief).

Wat ik ook mooier vind is het fotograferen buiten. Dan hoef je zeker geen flitser te gebruiken en krijg je natuurlijke lichtval. En je kunt werken met een mooie achtergrond en vanuit lage kijkhoeken, zoals bij een 1:1 model. Zie bijvoorbeeld de site van exotic118.com.

Kijk verder wat je fototoestel wel en niet kan (macrostand, handmatig scherpstellen, soort van focus etc).

Als basis moet je foto natuurlijk bruikbaar zijn. En in veel gevallen is het buiten fotograferen zonder flits ook het beste. Het enige nadeel is dat de lichtomstandigheden buiten per dag / uur wisselen en je het resultaat altijd af moet wachten. Het is dan wel meer werk om het binnenshuis te doen, maar als je eenmaal de juiste instelling hebt gevonden kun je altijd onder dezelfde omstandigheden fotograferen.
Wat betreft het wegwerken van de reflecties.
Vaak is het zelfs mooier als ze er wél inzitten. Bij de eerste bijgewerkte foto had ik er teveel uitgehaald en werd de auto dof. Nu heb ik de meeste erin laten zitten,...en de auto glimt weer.

Afbeelding
Carpe Diem

jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ziet er inderdaad veel beter uit. Hoelang ben je nou bezig om zo'n foto te bewerken?
Afbeelding
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Is echt te gek gewoon wat je tegenwoordig met zo'n programma kan doen. Resultaat is stukken beter :thump_up:
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Dat ligt eraan Jelmer, als je een beetje handig bent met photoshop is het zo gedaan, maar wanneer je het voor het eerst doet ben je lang bezig. Maar oefening baart kunst.
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

jelmer schreef:ziet er inderdaad veel beter uit. Hoelang ben je nou bezig om zo'n foto te bewerken?

Zo'n 10 minuutjes.
Moet er i.d.d. wel bij vertellen dat ik al jaren met Adobe Photoshop werk. :mrgreen:

p.s.
de foto is ook nog gemaakt met een lage resolutie zodat het bestand maar 45 kb is.
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op zo 29 aug 2004 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

dus als je iets van honderd foto's moet bewerken, ben je er een tijdje zoet mee... :mrgreen:
Afbeelding
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Overigens ook een schitterend model uitgekozen, dat scheelt al veel :mrgreen:
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

De toen gevoerde discussie was ook vooral, hoe een fatsoenlijke foto te verkrijgen, die eventueel nog nabewerkt moet worden, maar liever niet.

Ik denk dat er 3 specifieke gevallen zijn:

Mensen die snel een redelijk goede foto willen maken, zonder poespas, en met eenvoudige middelen (gewone of digitale camera)

Mensen die een (tijdelijke) "studio" willen inrichten, met minimale middelen, en op die manier met een compactcamera of digitale camera een goede foto willen maken.

Mensen voor wie fotografie een tweede hobby is (geworden) en voor wie in principe niets teveel is.

De tijd ontbreekt me nu om er dieper op in te gaan, maar ik wacht de reacties graag af. Wellicht wordt dit ook iets om later in de kennisbank te stoppen.
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik zal m'n post ook maar weer even plaatsen over hoe de foto's eerst te maken.. wel zo handig denk ik!

http://www.webphotoschool.com/wps/lessons/cobra/

Hier is eigenlijk alles op te vinden wat je nodig hebt!
Afbeelding
Plaats reactie