bigodino schreef:Begin bij het begin: de foto maken.
Probeer zonder flits te werken, dan hoef je die reflecties er later ook niet uit te photofoppen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een zelfontspanner met langere sluitertijd (en een statief).
Wat ik ook mooier vind is het fotograferen buiten. Dan hoef je zeker geen flitser te gebruiken en krijg je natuurlijke lichtval. En je kunt werken met een mooie achtergrond en vanuit lage kijkhoeken, zoals bij een 1:1 model. Zie bijvoorbeeld de site van exotic118.com.
Kijk verder wat je fototoestel wel en niet kan (macrostand, handmatig scherpstellen, soort van focus etc).
Als basis moet je foto natuurlijk bruikbaar zijn. En in veel gevallen is het buiten fotograferen zonder flits ook het beste. Het enige nadeel is dat de lichtomstandigheden buiten per dag / uur wisselen en je het resultaat altijd af moet wachten. Het is dan wel meer werk om het binnenshuis te doen, maar als je eenmaal de juiste instelling hebt gevonden kun je altijd onder dezelfde omstandigheden fotograferen.
Wat betreft het wegwerken van de reflecties.
Vaak is het zelfs mooier als ze er wél inzitten. Bij de eerste bijgewerkte foto had ik er teveel uitgehaald en werd de auto dof. Nu heb ik de meeste erin laten zitten,...en de auto glimt weer.