WRC/Rally 2011

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Jolly Club

WRC/Rally 2011

Bericht door Jolly Club »

In 2011 begint een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het WRC. Downsizing is in het WK Rally's eigenlijk al begonnen in de jaren '80, toen Groep B verboden werd. Vanaf 2011 gaan de 2.0 Turbo's in de ijskast, en zijn we aangewezen tot fink doorontwikkelde S2000 wagens, voorzien van de nieuwe eenheidsmotor, 1600cc met Toerboo.

Mijn aanvankelijke weerstand tegen deze wagens begint een beetje om te slaan naar nieuwsgierigheid.
Ten eerste omdat de wagens goed klinken, en daarnaast omdat het opnieuw schudden van de kaarten de voorspelbaarheid van het kampioenschap zou kunnen wegnemen. Nieuwe rijders komen, nieuwe merken komen. En de drempel voor meer fabrikanten (VW ? Toyota ?) wordt aanmerkelijk lager doordat de kosten beter beheersbaar zullen zijn...

Niet geheel toevallig werden vandaag de drie nieuwe fabriekswagens aan het grote publiek voorgesteld, en damn... ze zien er eigenlijk best heel lekker uit. Behalve die malle Mini natuurlijk, maar een Dixi kun je tenslotte ook niet tot een knappe woning verbouwen. :mrgreen:

Hier komen ze dan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mini Countryman WRC apart :shifty:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Citroen DS3 WRC Nice :drool:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ford Grande Fiëstum WRC Schturr :worshippy:

Vooral de laatste twee zien er bijzonder appetijtelijk uit, en zullen elkaar volgend jaar hopelijk wat meer partij geven dan dat dit jaar het geval is.
Heb er zin aan !! :clap:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
v8-vette
Schaal: 1:18

Re: WRC 2011

Bericht door v8-vette »

ziet er allemaal al dik uit! :thump_up:
had ook nog iets gelezen dat volkswagen ook aan het nadenken is over wrc :thump_up:
Jaap
Contacteer:

Bericht door Jaap »

Ben benieuwd, vooral de Fiësta is dik :drool: :drool: :drool:
michel26

Bericht door michel26 »

Wauw vette wagens :thump_up:

Met welk model gaat VW meedoen als ze meedoen?
Jolly Club

michel26 schreef:Wauw vette wagens :thump_up:

Met welk model gaat VW meedoen als ze meedoen?
Er wordt gespeculeerd over de nieuwe Polo, maar ook Golf en Scirocco zijn al genoemd in het geruchtencircuit.

Misschien niet het eerste merk waar je aan denkt in termen van autosport, maar deelname van een paar grote fabrikanten zou goed zijn voor de competitie en de spanning. Nu alleen nog een TV station die zich niet achter een decoder verschuilt... :angel:

jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Jolly Club schreef:Vooral de laatste twee zien er bijzonder appetijtelijk uit, en zullen elkaar volgend jaar hopelijk wat meer partij geven dan dat dit jaar het geval is.:clap:
Dus bijft het min of meer bij hetzelfde :mrgreen: Fordjes die achter een Fransoos aanjagen en af en toe als eerst mogen eindigen :P
Jolly Club schreef: Downsizing is in het WK Rally's eigenlijk al begonnen in de jaren '80, toen Groep B verboden werd.
Those were the days, men. :( Met een Lancia Delta S4 een 4de tijd zetten op de F1 grip van Portugal :cool: Let wel, toen was het Turbotijdperk in de formule 1 volop ingang
Jaap
Contacteer:

Bericht door Jaap »

Jolly Club schreef:Er wordt gespeculeerd over de nieuwe Polo, maar ook Golf en Scirocco zijn al genoemd in het geruchtencircuit.
Scirocco lijkt me wel wat :drool: :drool:
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: WRC/Rally 2011

Bericht door Markopolo »

Autosportvision schreef:Peter van Merksteijn Jr. zal met een optimale fabrieksauto van Citroën Racing deelnemen aan tien rallies voor het Wereldkampioenschap Rally 2011. Zijn auto is identiek aan de Citroën DS3 WRC waarmee ook wereldkampioen Sebastien Loeb aan de start zal verschijnen. Het is uniek dat een Nederlandse rallyrijder met zo’n optimale, volwaardige fabrieksauto en met fabrieksondersteuning een seizoen in het World Rally Championship zal afwerken.
‘Junior’ heeft de rallytalenten geërfd van zijn vader. Na zijn beginnende stappen in de Nederlandse rallysport, waarbij hij in zijn debuutjaar in 2007 direct Nederlands kampioen groep N werd, stapte Van Merksteijn Jr. twee jaar terug over naar het WK-rally.
Gerard Grouve, Directeur/Team Manager van Van Merksteijn Motorsport: “Wij hebben vorig jaar de Nederlandse rallytitel behaald met Bernhard ten Brinke, terwijl dit jaar volledig in het teken stond van de voorbereidingen op het WRC-seizoen 2011. De reglementen voor komend jaar zijn drastisch gewijzigd en wij wilden goed voorbereid aan de start verschijnen. De opties waren echter gelimiteerd omdat er maar een beperkt aantal WRC-auto’s beschikbaar komt. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat Peter van Merksteijn Jr. de unieke kans heeft gekregen om in het WRC uit te komen met een officiële fabrieksauto van Citroën Racing, de DS3 WRC.”

10 WK-rallies
Peter van Merksteijn Jr. zal in tien WK-rallies uitkomen met de Citroën DS3 WRC, die zal worden gerund door Citroën Racing. Dit team was dit jaar ook verantwoordelijk voor de inzet van voormalig Formule I wereldkampioen Kimmi Räikkönen, Sebastien Ogier en Dani Sordo in het WK.
Peter van Merksteijn Jr.: “De laatste jaren heb ik door drukke zakelijke activiteiten niet genoeg tijd vrij kunnen maken om rallies te rijden, en ik wil dat alleen maar optimaal doen, of niet. Maar 2011 staat voor mij in het teken van de rallysport, omdat ik de unieke kans heb gekregen uit te komen in een fabrieksauto. En Citroën’s nieuwe rallywapen, de DS3 WRC, lijkt mij een super rallyauto om in te rijden. Tenslotte vertrouwt ook wereldkampioen Sebastien Loeb op de DS3 WRC. Ik heb tien WK-rallies op het programma staan, waardoor ik mij kan kwalificeren voor WK-punten. Ik kijk er naar uit om aan de start van die bekende WK-rallies te verschijnen, met als voorlopig hoogtepunt de Rally van Australië.”

Ook Van Merksteijn Sr. met Citroën in WRC
Naast ‘Junior’ heeft ook Peter van Merksteijn Sr. het voornemen met een Citroën DS3 WRC van Citroën Racing een aantal malen zijn opwachting te maken in het WRC. Nogmaals Grouve: “Een unieke zaak dat twee Nederlandse rallyrijders van Van Merksteijn Motorsport met een Citroën Racing fabrieksauto uitkomen op het allerhoogste niveau in de rallysport. In aanloop naar het seizoen 2011 zal Peter Jr. overigens een aantal tests met Citroën Racing afleggen, waarbij hij ongetwijfeld veel zal kunnen opsteken van de Citroën fabrieksrijders, zevenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb en supertalent Sebastien Ogier.”

Van Merksteijn Jr. zal zijn Citroën DS3 WRC debuteren tijdens de komende WK-rally van Zweden, die van 10 tot en met 13 februari wordt verreden in de – besneeuwde – omgeving van Karlstadt.
Jawi schreef:Dennis Kuipers start in WK 2011 met Fiesta RS WRC

Het Nederlandse rallytalent Dennis Kuipers start volgend jaar in het FIA World Rally Championchip met een Ford Fiesta RS WRC van preparateur M-Sport. De 25-jarige coureur uit Borne groeit hiermee door naar de eredivisie van de rallysport.
Dennis Kuipers verschijnt in 2011 aan de start van 10 WK-wedstrijden. Nooit eerder nam een Nederlandse coureur op deze schaal deel aan het wereldkampioenschap rally’s. “Ik ben ontzettend blij met deze unieke kans. Ik heb de beschikking over topmateriaal in de vorm van een Fiesta RS WRC en ben benieuwd waar ik sta ten opzichte van de andere WK-rijders. Ik ga in ieder geval voor een maximaal resultaat”, vertelt Dennis Kuipers.
Het Nederlandse talent gaat vanaf de Rally van Zweden (10-13 februari 2011) de strijd aan met onder meer de Finse fabriekscoureurs van Ford, Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala, in een identieke M-Sport Fiesta WRC en de Franse veelvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb. Welke WK-rally’s Dennis Kuipers naast die in Zweden gaat rijden wordt nog nader bekeken.
Dennis Kuipers maakt de overstap naar de hoogste categorie in het WK na een goed verlopen leerjaar. Dit seizoen reed de rallyrijder uit Twente negen WK-rally’s met een Ford Fiesta S2000 gebouwd door M-Sport. Deze auto is grotendeels vergelijkbaar met de WRC-auto voor 2011 maar bezit minder vermogen. Het beste resultaat scoorde Dennis Kuipers in Turkije: een negende plaats, goed voor twee WK-punten. Hij was daarmee de eerste Nederlander die in het moderne WK punten wist te scoren. “Dit jaar heb ik kennis kunnen maken met het rijden van WK-rally’s. Van de negen wedstrijden, ben ik er acht gefinisht. Ik heb veel geleerd, dat was het hoofddoel, en heb daarnaast ook enkele goede resultaten neer kunnen zetten met de Ford Fiesta S2000. Ik denk dat de ervaring met de Fiesta S2000 een goede basis vormt voor het rijden met de nieuwe Ford Fiesta RS WRC.”

De Ford Fiesta RS World Rally Car wordt aan de start gebracht door M-Sport in samenwerking met Ipatec Racing.
De Ford Fiesta RS WRC zal het kleurschema van Ipatec dragen. “Ik ben blij dat ik in 2011 opnieuw deel uitmaak van de M-Sport-familie. De samenwerking is me dit seizoen uitstekend bevallen.”
Ook Malcolm Wilson, directeur van M-Sport, is verheugd over de verlengde samenwerking. “Het is uitermate plezierig om Dennis ook in 2011 binnen de familie te koesteren. Hij heeft een serie goede resultaten neergezet met de Ford Fiesta S2000 en heeft het gehele jaar progressie getoond. Het was een feest om met Dennis te werken en ik kijk uit naar 2011.”
the_stig
Contacteer:

Bericht door the_stig »

2011 beloofd nu al beter te zijn dan het afgelopen jaar.
Laat het maar rap beginnen. :dance:
Afbeelding
rudie20vt

Bericht door rudie20vt »

ja ik kan ook niet wachten en ben echt benieuwd wat het gaat brengen allemaal.
en ik schat persoonlijk peter jr van merksteijn hoger in dan dennis kuipers, maar dat word wel gaaf om te volgen. (gelukkig heb ik motors tv in me pakket bij kpn)
en ja dan mini ik denk dat ze met een goede auto komen en volgend jaar redelijk mee kunnen komen in samenwerking met prodrive.(2012 doen ze vol mee en ik schat ze hoog in)
en ja zo lang loeb mee doet is de kampioen wel bekend van dat jaar, die man is gewoon een klasse apart en ik was en ben nog steeds geen fan van hem maar heb erg veel respect voor hem.
de rally's waar ik loeb heb zien rijden daar zag je gewoon dat het soepeler ging en de lijnen/rempunten van hem zijn gewoon beter.
Ik heb er weer zin aan en met 3 aparte kampioenschappen in 1 nk in nederland komen er mooie auto's aan de start hier in nederland hoop ik.
al met al word het een mooi rallyjaar en ik heb het hotel al geboekt in de eifel tijdens de wrc rally.
Afbeelding
Jolly Club

Bron wrc.com meldt belangrijk nieuws:
wrc.com schreef:M-Sport's WRC Team entry will begin its sixth term in the World Rally Championship with a new name.
Nieuwe naam luidt: M-Sport Stobart Ford World Rally Team
De oude naam was: M-Sport Ford Rally Team

Aan de driver line-up veranderde gelukkig niets. Naast komeet Henning Solberg zien we ook de bijna onoverwinnelijke Matthew Wilson weer terug. :thump_up: :eerste:

:doh:

rudie20vt

Bericht door rudie20vt »

Jolly Club schreef:Bron wrc.com meldt belangrijk nieuws:

Nieuwe naam luidt: M-Sport Stobart Ford World Rally Team
De oude naam was: M-Sport Ford Rally Team

Aan de driver line-up veranderde gelukkig niets. Naast komeet Henning Solberg zien we ook de bijna onoverwinnelijke Matthew Wilson weer terug. :thump_up: :eerste:

:doh:
solberg kan ik nog mee leven hij ias wel een aanwinst voor de wrc maar wilson die rijd er alleen omdat papa de baas is daaro ik had hem al lang vervangen door een jiong talant zo als 1 van onse KNAF talent first piloten.

en van merksteijn JR kan niet rijden in sweden omdat ogier de auto waar peter jr in zou starten heeft plat gereden tijdens een test dus hij gaat nu in plaats van sweden argentinie rijden.

[mod-edit] Quote even goed gezet
Afbeelding
Jolly Club

van merksteijn JR kan niet rijden in sweden omdat ogier de auto waar peter jr in zou starten heeft plat gereden tijdens een test
Dat is natuurlijk niet plezierig voor Merksteijn. Aan de andere kant zou 2011 zomaar eens het jaar kunnen worden waarin Ogier de druk op zichzelf te ver opvoert, en zichzelf (net als LAT-VA-LAAAA in 2009, en Hirvonen in 2010) een paar keer stevig tegenkomt.

Ik hoop nog steeds van harte dat beide nwe. wagentjes (Fiesta & DS) een beetje aan elkaar gewaagd zullen zijn, dan zou het maar zo een competitief jaar kunnen worden. Mijn grootste vrees is daarentegen een hernieuwde walk-over door meneer Loeb, die hopelijk na dit seizoen plaats gaat maken voor de nieuwe generatie rally-helden! :ja:

Jolly Club

Afbeelding

De nieuwe WRC in zijn definitieve liverij ! :worshippy:

Bugatti Veyron

Bericht door Bugatti Veyron »

Ziet er fraai uit. :thump_up:
Afbeelding