Eerste Diorama 1:43 Rechtstuk - Update 24-8-2011

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Eerste Diorama 1:43 Rechtstuk - Update 24-8-2011

Bericht door Rocky7up »

Beste Forumleden,

Na al jaren lang F1 schaalmodellen te hebben gespaard, een nieuwe manier proberen te vinden om ze te fotograferen, toen kwam ik op dit forum het idee van de Diorama tegen. Na veel topics te hebben gelezen, en veel info te hebben gevonden, heb ik me een paar dagen geleden geregistreerd. Nu heb ik wat materialen gekocht en bij elkaar gezocht. En besloten een Rechte Stuk diorama te maken van zeg maar een race circuit.

Ik ben begonnen met twee 22cmx27cm platen hout van 1cm dik te halen bij de Formido. Daarna gaan nadenken wat ik er mee kan doen. Ik dacht aan een houten stuk als muur, dus vond ergens iets waar ik wel een muur van kan maken. Toen een setje acrylverf en hordeur gaas gekocht en wat zelf drogende klei voor curbstones. Daarna in Google Sketchup een simpel design gemaakt.

Hier een screenshot van Google Sketchup:
Afbeelding

Ben vandaag dan maar eens begonnen, heb 1 van de stukken hout egaal grijs geverfd. Vanavond ga ik het stuk hout voor de muur zagen. Morgen ga ik deze wit verven en op zijn plek lijmen. Ook ga ik morgen de curbstones maken, en zodra de muur gedroogd is, ga ik er zachtjes 3 dunne gaatjes in boren voor de paaltjes voor het hordeur gaas (dit natuurlijk als vanghek). Als paaltjes gebruik ik overigens klein geknipte stukjes ijzerdraad.

Dan ga ik als ik nog tijd heb de paaltjes in de gaatjes lijmen. Dan heb ik ze alvast klaar staan, dan het hordeur gaas opmeten en knippen. Dan zit denk ik de dag er wel op, en ga ik Vrijdag verder.


Komende dagen zal ik vaker wat updates posten, dan met echte foto's. Accu was nu leeg, en is nu aan het opladen. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in foto's van de materialen en het plankje, dan kan ik deze vanavond maken en posten. :)

Tot zover voor nu!

Groetjes,
Walter / Rocky7up

Edit: 18:51

Tips zijn ook meer dan welkom. :)
Laatst gewijzigd door Rocky7up op wo 24 aug 2011 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 1:43 Rechte Stuk Diorama (Eerste Diorama)

Bericht door Rocky7up »

Ondertussen is het stuk hout gedroogd van het verven, ik moet de muur nog uitzagen.

Hier een foto. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 1:43 Rechte Stuk Diorama (Eerste Diorama)

Bericht door Rocky7up »

Een update!

Vanmorgen het stukje hout voor de muur uitgezaagd, en wat geschuurd:
Afbeelding

Daarna begonnen met het verven, eerst 2 kantjes, laten drogen, 2 kantjes laten drogen. Daarna dubbele laag overal, en uiteindelijk de zij-kantjes ook:
Afbeelding

Toen begonnen met de curbstone op te meten en te maken van zelf drogende klei. Een stuk klei afgesneden, tot een bepaalde dikte gerold, en daarna de curbstone vorm eruit gesneden. Toen begonnen met wat dunne streepjes erin te snijden voor de verschillende vlakken. Helaas lette ik niet goed op, en heb ik hem in de verkeerde richting gemaakt. :doh: Dus nu komt in plaats van rechts onder de curbstone links onder. :D
Afbeelding

Toen moest de klei drogen, en ook de muur, en kon ik even niks doen.


Dus toen maar een 22cmX17cm plankje gepakt en hier iets totaal anders op gaan maken. Een rally-achtig bochtje opgemaakt, volledig van klei:
Afbeelding

Voor deze Rally Diorama heb ik wel nog wat tips nodig, hij is nu al aan het drogen, dus met het oppervlak kan ik niet echt meer wat doen. :angel: Maar nu wil ik het morgen gaan verven of zo en op een of andere manier er een zand look en feel op geven, heeft iemand daar tips voor?

Ook ga ik er denk ik wat boompjes en wat mos op doen.

Tot zover voor vandaag! :dance:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: 1:43 Rechte Stuk Diorama (Eerste Diorama)

Bericht door v8-vette »

ziet er al goed uit :thump_up:
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door Rocky7up »

De zelf drogende klei van het Rally Bochtje is nog lang niet droog. :(

En de curbstone is bijna droog maar zit aardig vast op hetgeen waarop ik het heb gemaakt! :doh:

Over een paar uur dan maar eens proberen die curbstone los te krijgen. Vanavond kan ik pas de gaatjes in het muurtje boren, omdat dan pas de boor er is.

Dus vandaag ligt het een beetje stil. :mrgreen:
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door chummy dj »

Mooi altijd om tezien hoe een diorama word gemaakt !!!! Succes !!
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door Rocky7up »

Toch maar iets kleins gedaan alvast, en dat is een A4'tje uitprinten met bomen op de achtergrond.

Nu staat het vanghek er nog niet, en wilde toch wat foto's maken, dus heb eventjes dit gedaan.

Hier de tijdelijke resultaten: (muur zit nog niet vast)
Sauber uit gezoomd:
Afbeelding

Lotus '68 Siffert dichtbij:
Afbeelding

Lotus '68 Siffert uit gezoomd:
Afbeelding
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door v8-vette »

:worshippy: , ben al een jaar opzoek naar een geschikte achtergrond voor mijn dio :evil:
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door Rocky7up »

v8-vette schreef::worshippy: , ben al een jaar opzoek naar een geschikte achtergrond voor mijn dio :evil:
Is deze achtergrond geschikt voor die van jou? Zo ja kan ik hem wel even via PM sturen. :)
Gebruikersavatar
subaru.nr1
Berichten: 642
Lid geworden op: za 10 apr 2010 21:22
Schaal: 1:18
Locatie: Deurne Diest, belgie

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door subaru.nr1 »

mooi gedaan :) die achtergrond past er goed bij :thump_up:
GEZOCHT: 1/18 subaru world rally team modellen
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door Rocky7up »

Kleine progress:

De curbstone is met flinke hulp los gekomen van het plankje waar ik hem op had gemaakt, en is een beetje gescheurd, zit gelukkig nog aan elkaar.

De rallybocht diorama is denk ik zo goed als droog, toch laat ik hem nog 2 dagen of zo staan.

Ondertussen met een klein plankje op de test genomen of gewoon zand met houtlijm blijft vast zitten, en dat was zo, ga hier later iets mee doen.

Ik denk dat ik vanavond of morgen de curbstone ga verven, en daarna monteren aan het plankje! :)
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door Rocky7up »

Vandaag weer iets gedaan, het bleek dat we zo'n boormachine-apparaat-gedoe-ding hadden, waar je aan kunt draaien, en het boortje naar beneden komt, waardoor je perfect recht boort.

Dus ik deze vandaag ingesteld, en beginnen met boren, valt opeens de boorkop eruit en vliegt alle kanten op. :o :evil: Zo kapot ben ik me tijden niet meer geschrokken. :P

Blijkbaar zat die boorkop vast met magneet, en werkte die niet echt. Toch maar doorgegaan, en heb nu 3 kleine gaatjes in het muurtje zitten.

Heb ook het ijzerdraad in 3 kleine staafjes van 5 cm geknipt, en deze passen precies in de gaatjes.

Deze ga ik vanavond lijmen, als deze goed vast zitten, ga ik het hordeur gaas erop lijmen.

Dan volgen ook weer wat foto's.

Groetjes,

Walter / Rocky7up
Gebruikersavatar
ronald-clio
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 16:36
Schaal: 1:43
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerste 2 Diorama's 1:43 Rechtstuk & Rallybocht

Bericht door ronald-clio »

ziet er al goed zo :thump_up:

ben benieuwd wat je van het rally dio gaat maken.
Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd........... en toch heb ik er een zwak voor!?!
Gebruikersavatar
Rocky7up
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 20:47
Schaal: 1:43
Locatie: Rosmalen, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Eerste Diorama 1:43 Rechtstuk - Update 24-8-2011

Bericht door Rocky7up »

Afgelopen weekend maar weer eens verder gegaan met de rechtestuk diorama.

De paaltjes in de muur gelijmd.
Afbeelding

Het hordeur gaas op maat geknipt en gelijmd. Dit geheel lang laten drogen.

Toen een printje gemaakt met wat sponsor logo's. :)

Deze op maat geknipt, en voorzichtig op het muurtje gelijmd.

Dit geheel weer laten drogen.

Daarna het muurtje op het rechtestuk gelijmd, en hij is nu redelijk zo goed als af.

De curbstone is niet doorgegaan omdat deze gesneuveld is. :evil:

Hier wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald-clio
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 16:36
Schaal: 1:43
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerste Diorama 1:43 Rechtstuk - Update 24-8-2011

Bericht door ronald-clio »

ziet er leuk uit zo :thump_up:
Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd........... en toch heb ik er een zwak voor!?!
Plaats reactie