Bassie & Adriaan auto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Beste allemaal,

Ik ben bezig met een projectje om een aantal auto's uit de series van Bassie & Adriaan te verzamelen.
Op dit moment ben ik bezig met een 1:24 Tamiya Honda Prelude om die in elkaar te bouwen en om te 'toveren' tot de Prelude van Bassie & Adriaan. (zal binnenkort wat foto's hier plaatsen)

Het volgende project wordt de caravan (Barlux Roller Raphael 201 schaal 1:24). Ik heb hiervan een exemplaar via marktplaats weten te bemachtigen alleen zei de verkoper er niet bij dat het 'glas' van de ramen er niet meer in zaten, 1 wiel krom is en een stuk van het aankoppelingsstuk is afgebroken.Dus mocht iemand weten waar ik nog zo'n caravan kan bemachtigen hou ik mij aanbevolen. Ik heb reeds al verschillende (ver)koopsites afgestruind, zoals Marktplaats en ebay, alleen tot nu toe nog geen geluk. Het leuke van dit model caravan is dat je het dak open kunt doen en zo ook de binnenkant van de carvan kan zien. Het interieur zal ik ook aan de hand van foto/film materiaal er uit te laten zien zoals de B&A caravan

Afbeelding

Nu lijkt het mij ook leuk om bijv. de Talbot Matra Rancho te hebben. Ben alleen nog geen bouwkit tegen gekomen hiervan, wel een aantal diecast modellen van 1:43, alleen ben ik niet zo bekend hoe ik deze (metalen) modellen moet overschilderen. Het mooiste zou zijn om ook deze op schaal 1:24 te vinden, en anders is 1:43 ook prima.

Zo ben ik ook op zoek naar de vrachtwagen die werd gebruikt voor de Lachspektakelshow (enige foto die ik ervan kon vinden)

Afbeelding

Alleen kom ik er maar niet achter wat voor type Ford dit is, en of hier ook modellen van bestaan (bouw of diecast etc. dat maakt voor mij niet uit, deze vallen denk ik wel over te schilderen/aan te passen (hoop ik))

Mochten jullie informatie hebben over bovenstaande heel graag.

Groet, Guy
Laatst gewijzigd door GuyH op za 19 mei 2012 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door Jolly Club »

Ford Cargo !!

Volgens mij heb ik de Matra Rancho wel eens in een bouwdozencatalogus van Esci of Tamiya zien staan vroeger..
Zou betekenen dat 1/24 haalbaar is..

Complimenten voor de originele verzamelrichting. :lol:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door schuifelhoofd »

Mooi en leuk project.
Ik denk dat je makkelijker een andere caravan in 1:24 gaat zoeken, en daar het onderstel van gebruikt.
Raampjes kan je misschien zelf wel maken van dunne plexi.

Als ik gewoon in google afbeeldingen naar 1:24 caravan ga zoeken, kom ik plots nog een Bassie & Adriaan project tegen:
http://www.retroforum.nl/topic/3665-mod ... 124-model/
http://www.retroforum.nl/topic/3679-mod ... 124-model/

Misschien vind je wel enkele goeie tips?
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

@schuifelhoofd Van dat forum ben ik ook lid en zodoende ben ik door de maker daarvan op het idee gebracht om zoiets ook te realiseren. Alleen wil ik mijn collectie uitbreiden met de Talbot Matra en de Ford Cargo vrachtwagen (@Jolly Club waarvoor mijn dank)
HEt lijkt wel alsof 1:24 caravans vrij schaar zijn, althans ik kom ze vrij weinig tegen, zeker het type model wat ik voor mijn project wil gebruiken (wat enigzins dichtbij het model komt die Bassie & Adriaan hebben gebruikt in de series)
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Hier wat foto's van het resultaat tot nu toe :

De motor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De body
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over de verflaag ben ik nog niet tevreden. Ik heb eerst een primer aangebracht en daarna de rode verf, alleen zie je op sommige plekken de primerlaag door de rode verflaag heen. Dus ik ga hem denk ik even heel licht opschuren en opnieuw een rode verflaag aanbrengen.

Enjoy !
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
a vd winkel
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 10 sep 2004 07:08
Locatie: best

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door a vd winkel »

Bburago had in de jaren 80 een 1:25 modelvan de matra rancho... ik weet het 100% zeker daar ik hem vroeger ook in mijn collectie had (in het oranje).
misschien als je gericht op Bburago rancho gaat zoeken dat de trefkans groter wordt.
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

@A vd winkel Thanks. Ik heb even gegoogled en 1 gevonden van schaal 1:24 (kleur lichtgroen). Nu afwachten of de verkoper akkoord gaat met mijn bod

Heeft iemand hier ervaring met het schuren/opnieuw spuiten van een al bestaand schaalmodel? In dit geval metaal. Neem aan dat je de auto helemaal uit elkaar moet halen, bestaande verflaag eraf schuren en daarna opnieuw spuiten?
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door bobbob »

GuyH schreef:Heeft iemand hier ervaring met het schuren/opnieuw spuiten van een al bestaand schaalmodel? In dit geval metaal. Neem aan dat je de auto helemaal uit elkaar moet halen, bestaande verflaag eraf schuren en daarna opnieuw spuiten?
Kijk even in het ombouw gedeelte :thump_up:
Eerst verflaag opschuren, daarna primeren, kleur, blanke lak. Meerdere dunne laagjes.
Maar daar kan je ook wel veel over vinden in het ombouw gedeelte :wink:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door Rossy »

Bij een metalen model kan je in plaats van schuren beter verfafbijt gebruiken.
Dit werkt een heel stuk beter.
Je gaat dan op het kale metaal de verflagen aanbrengen.
Details zullen dan niet dichtgespoten worden waar je bij opschuren wel kans op hebt.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Bedankt allen voor de reacties tot zover.
Voor het (opnieuw) spuiten van de metalen modellen zal ik het 'ombouw forum' eens raad plegen.

De 1:24 Matra die ik had gevonden was toch niks geworden, want mistte een aantal onderdelen die door het gebruik waren afgebroken etc.
En heb ondertussen een website gevonden die een 1:43 model heeft (nieuw) die ik hiervoor ga gebruiken. (http://www.jsnmodelautos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ook wil ik dan het model caravan vinden die achter de Matra hoort (serie Het Geheim van de Sleutel en De Diamant) en deze omspuiten tot een Bassie & Adriaan caravan.
Weet iemand hier toevallig wat voor type/model dit is?

EDIT: De caravan waar ik het over heb die achter de Matra hoort is deze Afbeelding Ben benieuwd of hier ook een model van bestaat....
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door rallywalt »

Een Bburago Rancho in goede staat is vandaag de dag een zeldzaamheid. Meestal zijn de verstralertjes afgebroken, en de ruitjes gebarsten. Maar ze zijn er nog wel. Vorig weekend lag er eentje op de beurs in Brussel in mooie staat, voor 25 euro. Ik heb 1 groen exemplaar in de verzameling, nieuw in de doos, ik heb ook lang gezocht om een mooie te vinden. Als ik wat tegenkom hoor je het direkt.

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Zo vandaag mijn (eerste) schaalmodel binnen gekregen van de aankomende Bassie & Adriaan auto collectie!

De Simca Matra Rancho 1:43.
Afbeelding
(dit is een foto van de website, voor zover ik kan zien kan je geen foto's uploaden vanaf je pc??)

Uiteindelijk moet het zoiets gaan worden
Afbeelding

Ik ga proberen om de verf eraf te halen met Carson Paint Killer. Maar voor daarna, heeft iemand een suggestie hoe je het beste dit model kan schilderen? Is dat met een spuitbus of toch met potjes (Acryl)verf? Ik wil (natuurlijk) het beste resultaat bereiken. Ook moet ik eerst even bepalen welke kleur rood er hier het beste bijpast.

Wordt vervolgd!
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door Rossy »

Sowieso spuiten, dit geeft het mooiste resultaat.
Je kan acryl verf uit potjes gebruiken en die met een airbrush spuiten maar uit een spuitbus werkt ook prima.
Op http://www.motip.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat ook een colourguide waar je kan uitzoeken welke tint rood door Matra of Talbot gebruikt werd in 1980 / 1981.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Bedankt voor de tip Antonio!
Omdat ik nog bezig ben met de 1:24 Honda Prelude heb ik al de nodige acryl potjes in huis van Tamiya.
Zal eens kijken naar een Airbrushset (heb ik nog totaal geen ervaring mee) en anders spuit ik de body gewoon met een spuitbus en verf ik de kleine onderdelen met de hand.
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
GuyH
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 dec 2010 12:47
Schaal: 1:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Bassie & Adriaan auto's

Bericht door GuyH »

Zo ik heb ondertussen een aantal foto's gemaakt van de Simca en wilde deze jullie niet onthouden (excuus voor de belichting, ik weet het is niet optimaal maar op moment van schrijven is het 0250 :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen
Plaats reactie