Opstelling van je verzameling

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
tom

Opstelling van je verzameling

Bericht door tom »

Naar aanleiding van de opmerkingen over de 'rommelige' opstelling in mijn Audi/Siku-museumtopic, een vraag voor het collectief. Ik had het in de vorm van een poll kunnen gieten maar wellicht hebben jullie oplossingen die veel creatiever zijn dan wat ik heb bedacht.

Mijn verzameling bestaat voornamelijk uit Audi-modellen en de merken die in Audi zijn opgegaan: NSU, Auto Union, Horch, Wanderer, DKW. Ik heb modellen in 1:87 (en wat is die nog kleinere schaal: 1:172?) tot 1:8. Van supergedetailleerde handbouw tot de goedkoopste speeltjes. Van 1930 tot 2004 (en als je de RSQ meeneemt tot 2036 :) )

Ik wil alles mooier gaan opstellen, alle vitrines opnieuw indelen.

Nu heb ik zelf de volgende opstellingsmethodes bedacht:
-Op schaal
-Op prototype (dat wil zeggen: alle 80s bij elkaar, alle 100s, ...)
-Op tijdperk (pre-1970, jaren '70, jaren '80, enz.)
-Op thema. Je kunt bijvoorbeeld alle proto's bijelkaar zetten, alle racewagens, alle rallywagens, alle wegauto's, alle goedkope speeltjes...

Op schaal levert het rustigste beeld op. Maar is dit ook het leukste? De vitrines staan en hangen overigens door elkaar in mijn huis, verspreid over vier ruimten (en waarschijnlijk eentje op de WC :) ).

Graag jullie meningen of wellicht alternatieve opstellingen. Ik beloof niet dat ik me aan de suggesties ga houden :) maar wellicht komen jullie met een erg goed idee... ik ben erg benieuwd!

Tom
Bracer

Bericht door Bracer »

Voorlopig heb ik niet genoeg van eenzelfde thema of dergelijke om dat bij elkaar te zetten in één kast maar zet ik gewoon de wagens die ik zelf het mooiste vind in de meest in het oog springende kast op mn kamer. De wat mindere in de kast daaronder etc.
Gelukkig hoef ik me niet druk te maken over een schaalverschil, dat vind ik er meestal nog wel rommelig uitzien, tenzij deze per model gestructureerd is :) (hoewel ik nu het forummodel niet goed weet te plaatsen :? )
Maar ik denk dat zodra ik genoeg plek voor mezelf heb en genoeg wagens, ik toch ga indelen op merk
Afbeelding
tom

Bericht door tom »

Dus dat zou in mijn geval op type zijn?

Als je naar de foto's van het Audi-/Siku-museum kijkt ben ik het ermee eens dat alle schalen door elkaar (hij organiseert per type) een wat rommelige aanblik geeft. Aan de andere kant heeft dat ook wel een bepaalde charme, die kast met 360 F1-modellen (zoals in de vitrine-topic) strak in het gelid vind ik ook weer wat saai.
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

je kan natuurlijk ook alles per type plaatsen en dan onderverdelen in schaalverhoudingen.
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik zou het per thema houden, alle racemodellen bij elkaar, straatmodellen bij elkaar en dan net zoals polo zegt, die weer onderverdelen in schaal! Maar dan heb je wel wat vitrinekasten nodig denk ik :?
Afbeelding
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

1 kast 1/43 ; Ferrari bij elkaar en Racing for Holland bij elkaar.

1 kast Ferrari 1/18

1 kast 1/18 GT's en dan een beetje de merken bij elkaar.
Afbeelding
tom

Bericht door tom »

jelmer schreef:Ik zou het per thema houden, alle racemodellen bij elkaar, straatmodellen bij elkaar en dan net zoals polo zegt, die weer onderverdelen in schaal! Maar dan heb je wel wat vitrinekasten nodig denk ik :?

En dat niet alleen: ook veel ruimte voor die vitrinekasten. :( Da's mijn probleem...
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik heb 1 grote kast met 9 glazen planken. De 1:18 modellen heb ik er uit gehaald en die staan nu in mijn stacaravan op de Veluwe.

Ik heb alle Dinky's op 3 planken bij elkaar, alle Jos Verstappen en nederlandse F1 rijders bij elkaar en alle overige F1 bij elkaar en natuurlijk mijn mooiste verzameling, alle Le Mans bij elkaar.
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Bij is het simpel gaat maar om 1 merk.
1 kast met straatmodellen.
1 Kast met Race modellen.
1 Kast met F1 modellen, en daar staan de transport modellen bij.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn er ondertussen wel al wat bijgekomen!

Frans
Afbeelding

Forza Ferrari
tom

Bericht door tom »

Tja, dat was ik ook nog vergeten: je kunt het ook op kleur rangschikken! Visueel natuurlijk erg leuk...

Mooie collectie Frans!
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Zo giga-veel heb ik nog niet... Dus het kan nog lekker in de doos in de kast blijven... :mrgreen:
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ik verdeel het straks als volgt: alle zelfde merken bij elkaar zowel rally als straat zodat je een merken afdeling krijgt.... 8)
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik werk per schaal, en binnen de schaal op type.
supernova

Bericht door supernova »

Ik zet m'n modellen op volgorde van jaartal. Maar omdat het alleen Formule 1 1:43's zijn en een paar 1:18's heb ik weinig kans op een rommelige opstelling.
Een verzameling waarbij je de periodes bij elkaar hebt staan en daar dan weer de schalen van klein naar groot opstelt geeft denk ik wel een mooi beeld. En zo'n chronologische opstelling is ook nog eens historisch verantwoord. :mrgreen:
De_Modelautogarage
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door De_Modelautogarage »

aangezien ik alleen 1:18 spaar stan ze bij mij op automerk volgorde :P
Plaats reactie