Stichting Modelautoforum.nl

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Muiter
Vriend voor het Leven
Contacteer:

Stichting Modelautoforum.nl

Bericht door Muiter »

Hedenochtend hebben wij bij een notaris de Stichting Modelautoforum.nl opgericht. Dit forum valt daar onder. Ik heb dit gedaan o.a. om de volgende redenen.
  • Het scheiden van privé en zakelijke financiën voor de belasting.
  • Als er iets gebeurt ben ik niet persoonlijk verantwoordelijk maar de Stichting. Ik en de andere 2 bestuurleden (wettelijk verplicht aantal) zijn alleen verantwoordelijk bij zware nalatigheid.
  • Je krijgt sneller dingen voor elkaar omdat je een Stichting bent en geen privé persoon, je krijgt sneller vertrouwen . Bijvoorbeeld het werven sponsors e.d.
  • 19% goedkoper werken door het aftrekken van de BTW. Nadeel hiervan is dat er wel BTW moet worden geheven op de commercieële activiteiten van de Stichting.

De bestuursleden bestaan uit de voorzitter (dat ben ik), penningmeester (mijn vrouw Ilona) en een secretaris (Anneke, een vriendin van ons).

Een uittreksel van de oprichtingsakte, alleen de punten die interessant zijn:
Doel
Artikel 2
1. De stichting heeft ten doel:
a. het bij elkaar brengen van verzamelaars van schaalmodellen (met name model-auto's) op het internet, danwel op enige andere wijze, waarbij gelegenheid wordt geboden tot discussie, ruilen, uitwisselen van ervaringen etcetera;
b. het bevorderen en stimuleren van de schaalmodel(auto)hobby met alle bijbehorende zaken;
c. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het hebben en (onder)houden van één of meer websites en verder met alle geoorloofde wettige middelen.
Vermogen
Artikel 3
De middelen van de stichting bestaan uit:
a. opbrengsten van acties;
b. schenkingen, erfstellingen en legaten;
c. subsidies;
d. vruchten uit eigen vermogen;
e. alle andere geoorloofde inkomsten.

Informatie over stichtingen in het algemeen:
kvk schreef:Een stichting wordt opgericht, om met behulp van een bepaald vermogen een doel te realiseren. Een stichting heeft géén leden. In de statuten staat welk doel de stichting heeft. Een stichting mag wel winst maken, maar aan de uitkering van de gemaakte winst zijn beperkingen gesteld. Zo moeten de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.
Om deze reden is de stichting, net als de vereniging, geen geëigende vorm om een onderneming te starten. Een stichting wordt meestal gebruikt bij een ideëel of sociaal doel.

Oprichtingsvereisten
Een stichting wordt opgericht bij notariële akte of testament. Een stichting kan door één of meerdere personen worden opgericht. Onder personen kunnen zowel natuurlijke personen als rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV) worden verstaan. De notariële akte bevat naast een oprichtingsverklaring ook de statuten van de stichting.
Het is gebruikelijk dat de statuten naast deze punten ook regels bevatten over de organisatie en inrichting van de stichting. Voor wijziging van de statuten is eveneens een notariële akte vereist. De stichting moet worden ingeschreven in het handelsregister. Zolang dit niet is gebeurd, is iedere bestuurder ook privé aansprakelijk. Aangezien een stichting winst mag maken, kan zij dus wel degelijk een onderneming zijn.

Aansprakelijkheid
De stichting is een rechtspersoon en daarom een zelfstandig drager van rechten en plichten. De bestuurders van een stichting zijn dus niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Bij stichtingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, zijn wel de anti-misbruikwetten van toepassing. Bestuurders van zulke stichtingen kunnen onder bepaalde omstandigheden aansprakelijk worden gesteld (zie bij BV).

Belastingen
Het is erg ingewikkeld om te bepalen of een stichting wel of geen BTW moet afdragen. U kunt hiervoor dan ook het best een belastingdeskundige of de Belastingdienst raadplegen. Stichtingen zijn alleen vennootschapsbelasting verschuldigd, als zij een onderneming drijven. Er is sprake van een onderneming als er een min of meer duurzame organisatie is van kapitaal en arbeid, die door deelname aan het economisch verkeer winst probeert te maken.

Sociale zekerheid
De bestuurders van een stichting zijn niet in loondienst van de stichting. Hoewel honorering van het werk van bestuurders niet verboden is, vallen zij daarom niet onder de werknemersverzekeringen. Verder kunnen stichtingen wel werknemers in dienst hebben.

Ik wil via deze weg gelijk mijn dank uitspreken aan Notarispraktijk Interwaert uit Hardinxveld-Giesendam voor de zeer mooie prijs de ze hebben gerekend voor de oprichting van deze stichting :thump_up:
Laatst gewijzigd door Muiter op di 14 dec 2004 13:12, 5 keer totaal gewijzigd.
Oprichter van modelautoforum.nl
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Meneer de voorzitter, gefeliciteerd :thump_up:

Ben geen rechtsgeleerde maar lijkt me verstandig om rekening te houden met dit soort zaken als je het forum steeds groter en professioneler maakt :D

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

:thump_up: :thump_up: Wijs besluit, kan niet anders zeggen.
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Begint steeds professioneler te worden. :thump_up: Strake landelijke bijeenkomsten enzo.
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

ik sluit me helemaal aan de bovengenoemde reactie's

zeer wijs besluit om dit zo te doen. :thump_up:
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Veilig en verstandig besluit! 8)
Afbeelding
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Gefeliciteerd, goed idee om een stichting op te richten. :thump_up:

Frans
Afbeelding

Forza Ferrari
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Wauw... Ben ik nu dus een soort sponsor van een stichting? :)

Mag ik hoofd Regio Betuwe worden? :mrgreen:
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

AfbeeldingDus we kunnen nu om de zoveel tijd een Jaarrapport tegemoet zien Afbeelding

De balans en winst- & verliesrekening Afbeelding

Goede zet :thump_up:
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

En giften zijn nu aftrekbaar van de belastingen?
BU
Contacteer:

Bericht door BU »

Gefeliciteerd met je stichting he! Nu moet ik wel vriend van t forum worden :D.
Muiter
Vriend voor het Leven
Contacteer:

Bericht door Muiter »

Ik heb wat informatie aan het eerste bericht toegevoegd.
Schumi28 schreef:AfbeeldingDus we kunnen nu om de zoveel tijd een Jaarrapport tegemoet zien Afbeelding
De balans en winst- & verliesrekening Afbeelding

Niet dus:
belastingdienst schreef:Verenigingen en stichtingen zijn verplicht hun jaarrekening te deponeren, met ingang van de boekjaren die op of na 1 januari 1998 aanvangen. Dit geldt alleen voor verenigingen of stichtingen die een onderneming in de zin van de Handelsregisterwet instandhouden met een minimale netto-omzet van fl. 6 miljoen. Vanaf het boekjaar dat aanvangt op of na 1-1-2000 is dat fl. 7,5 miljoen. Vanaf het boekjaar dat aanvangt op of na 1-1-2002: ? 3,5 miljoen. Bijvoorbeeld: stichtingen die een bedrijfspensioenfonds beheren.

Maar als er dringende behoeft aan is dat valt er misschien wat te regelen maar dat verzoek moet dan wel gedaan worden t.z.t. aan het bestuur.
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

eerst die 3,5 miljoen Euri omzet maar Muiter, dan willen we de jaarstukken zien :thump_up: :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Hahahah :mrgreen: ja ik zei ook niet verplicht

Maar een voetbalclub etc. sjoelclubetc. doen dat allemaal :mrgreen:
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Muiter
Vriend voor het Leven
Contacteer:

Bericht door Muiter »

Schumi28 schreef:Maar een voetbalclub etc. sjoelclubetc. doen dat allemaal :mrgreen:

Dat zijn verenigingen, dit een stichting.
Plaats reactie